×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پویشی برای حفاظت از پرندگان مهاجر در هورالعظیم

پویش مردمی حفاظت از پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم از حدود یک هفته پیش فعالیت خود را شروع کرد. این پویش برای ایجاد یک منطقه امن برای پرندگان مهاجر در این تالاب راه‌اندازی شده و فعالان محیط زیست فراخوانی برای دریافت کمک نقدی به منظور تهیه گندم منتشر کردند. در این راستا کار دانه‌پاشی برای پرندگان از روز سه‌شنبه ۱۸ آذر در تالاب هورالعظیم آغاز شد.

یک فعال محیط زیست در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این پویش با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست، و با هدف تامین امنیت و غذای پرندگان مهاجر در بخشی از محدوده حفاظت شده تالاب هورالعظیم راه‌اندازی شده است.

رضا نیک فلک افزود: بر اساس توافق با اداره کل حفاظت محیط زیست ، قرار است گروه‌های مردمی پول مورد نیاز برای خرید گندم را تامین کنند و یگان حفاظت نیز در تامین امنیت پرندگان در محدوده مشخص همکاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس کمک‌های مردمی برای خرید گندم جمع‌آوری کردیم که با توجه به استقبال دوستداران محیط زیست از سراسر کشور در ۴۸ ساعت نخست ۱۴۰ میلیون ریال و تاکنون در حدود ۱۶۰ میلیون ریال جمع‌آوری شده که یک تن گندم مرغوب برای هفته نخست خریداری کردیم.

وی ادامه داد: به دلیل تخریب صورت گرفته، پرندگان مهاجر در تالاب‌های طبیعی امنیت ندارند؛ بر اساس گفته سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ۷۰ درصد تالاب‌های کشور خشک شده و بقیه آنها نیز درگیر انواع آلودگی‌هاست بنابراین باقیمانده تالاب‌ها به دلیل نبود امنیت و غذای کافی جوابگوی این حجم از پرنده نیستند.

این فعال محیط زیست همچنین با اشاره به روش مرسوم شکار پرنده در تالاب هورالعظیم، گفت: در این تالاب، صیادان با استفاده از “محمیه” یا دامگاه و با ایجاد امنیت ظاهری و ریختن دانه، پرنده‎ها را فریب داده و آنها را شکار می‌کنند؛ با توجه به نبود امنیت و غذای کافی در تالاب، طبیعی است که پرنده‌ها جذب این دامگاه‌ها شوند به همین دلیل تصمیم گرفتیم با ایجاد یک محدوده امن و تامین غذا، از جذب پرندگان مهاجر به سمت محمیه‌ها جلوگیری کنیم تا به این وسیله بتوانیم تعدادی از آنها را از دست شکارچیان نجات دهیم.

وی افزود: بر اساس توافق با اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، بخشی از هورالعظیم حدفاصل حوضچه‌های ۲ و ۳ در شهرستان هویزه به عنوان منطقه امن در نظرگرفته شده که با توجه به آب کافی و دنج بودن، برای این کار مناسب است.

نیک‌فلک، دلیل انتخاب تالاب هورالعظیم برای منطقه امن را ویژگی‌های این تالاب بیان کرد و گفت: هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب داخلی کشور و از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر است که هر ساله در سرشماری جزو تالاب‌هایی است که پذیرای بیشترین تعداد پرنده است.

به گفته وی، استفاده از محمیه تنها در عراق و خوزستان مرسوم است که در خوزستان نیز در تالاب‌های هورالعظیم و بامدژ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر سال با تغییر فصل و سرد شدن هوا، پرندگان زیادی به سمت هورالعظیم مهاجرت می‌کنند، بیان کرد: ایجاد منطقه امن را ۲ سال پیش نیز به صورت آزمایشی به مدت یک ماه در هورالعظیم اجرا کردیم که موفقیت آمیز بود و پرندگان زیادی جمع شدند، امسال نیز پس از اجرای مرحله نخست، تصاویر را منتشر کرده و مراحل بعدی را اجرا خواهیم کرد.

نیک‌فلک افزود: پیش از این فعالان محیط زیست در فریدون کنار برای حمایت از قوهای مهاجر منطقه امن را اجرا کرده و چند سال است که هزاران قوی مهاجر را حمایت می‌کنند.

امکان افزایش محدوده امن پرندگان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان نیز دراین باره گفت: طرح ایجاد منطقه امن برای پرندگان مهاجر در مرحله نخست در سه نقطه تالاب هورالعظیم اجرا می‌شود و در صورت موفقیت، ۲ تا سه نقطه دیگر هم اضافه می‌شود.

حسن آقا شیرمحمدی افزود: طرح منطقه امن برای پرندگان مهاجر با همکاری سازمان‌های مردم نهاد برای ایجاد محدوده‌ای که شکارچی و صیاد کمتری به آن وارد شود، اجرا شده است.

به گفته وی، این طرح در سه نقطه از هورالعظیم هر کدام به وسعت ۱۵ تا ۲۰ هکتار به صورت آزمایشی انجام شده است.

وی با اشاره به آغاز کار دانه‌پاشی برای پرندگان هورالعظیم از ۱۸ آذر، اضافه کرد: یک تن گندم توسط سازمان‌های مردم نهاد تامین شده و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز ۴۵۰ کیلوگرم دانه‌هایی که از متخلفان ضبط کرده به این طرح اختصاص داده است.

شیرمحمدی بیان اینکه امکان همکاری فعالان محیط زیست برای پایش محدوده امن وجود دارد، ادامه داد: ما برحسب وظیفه، تا پای جان برای حفاظت از محیط زیست ایستاده‌ایم و از کسانی که پشت گوشی موبایل خود نشسته و انتقاد می‌کنند دعوت می‌کنیم ضمن بازدید از منطقه، به این پویش بپیوندند و در میدان عمل به ما کمک کنند.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دو سوم در کشور عراق واقع شده است.

پارسال در سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر از ۱۵۰ هزار قطعه پرنده، بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم با ۷۹ هزار و ۷۰۰ قطعه شمارش شده بود.

این تالاب باارزش از یک سو با تخریب و آلودگی ناشی از فعالیت‌ نفتی و کم آبی روبه روست و از سوی دیگر مورد طمع شکارچیان است.

ساکی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه ۹ آذر از کشف ۵۸۵ قطعه پرنده از شکارچیان غیرمجاز در تالاب هورالعظیم در مدت سه روز خبر داده بود.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.