×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
برای موضوع آب شرب اهواز طرح داریم / ۵۵۰ روستا در خوزستان با تانکر آبرسانی می‎شود

غلامرضا شریعتی در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان بازرسی کشور اظهار کرد: طرحی یکساله داریم اگر دوستان آب و برق توانایی آن را داشته باشند، از آب دز نیز بهره‌مند شویم که البته طرحی کوتاه مدت است و شاید برای ۷ – ۸ سال جوابگو باشد. آب دز بهترین آب ایران است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: در بحث آب شرب مشکل داریم، اما نسبت به قبل در بسیاری مناطق استان وضعیت ارتقا بسیار چشمگیری پیدا کرده است. اگر در سال ۹۷ خط لوله آب غدیر را به خرمشهر نمی رساندیم و حدودآ ۹۵ کیلومتر ظرف مدت ۱۳ ماه با همکاری سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام نمی‌شد، واقعاً با مشکل جدی مواجه می‌شدیم.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر کیفیت رود کارون برای آب شرب به دلیل پایین دست قرار گرفتن اهواز مناسب نیست بیان کرد: در استان خوزستان ظرفیت حفظ و ذخیره ۲۳ میلیارد متر مکعب آب را داریم. قبلاً سطح زیرکشت آبی ما به ۱۰۰ هزار هکتار نمی‌رسید اما در حال حاضر به ۶۰۰ هزار هکتار هم می‌رسد که معادل کل کشور است. این سدها و اتفاقات بعد از انقلاب ایجاد شده‌اند.

وی استفاده از آب پشت سد دز را طرح بلندمدتی دانست که حجم مناسبی از مشکلات را حل می‌کند و در این خصوص خاطرنشان کرد: انتقال آب پشت سد دز نیز طرح بلند مدتی است که زمان‌بر بوده و در حال انجام است و لوله‌های آن خریداری شده است.

شریعتی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد آب شرب کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما بیش از ۷۰ درصد آب شرب در خوزستان آب سطحی است. آب سطحی باید از پشت سدها بیاید که نیاز به هزینه و سختی‌هایی دارد که کار سنگینی است.

وی افزود: غیر از طرح آب غدیر که خیلی خوب کار شده، دو طرح آب دیگر در شمال شرق و جنوب شرق هم داریم که آب شمال شرق اصلاً دست نخورده است.

استاندار خوزستان در خصوص مشکلات آب شرب در برخی شهرهای استان ابراز کرد: ایذه و باغملک با مسئله جدی مواجه‌اند و ایذه گاهاً در تابستان آب جیزه بندی می‌شود، در صورتی که کارون از چند کیلومتری آن می‌گذرد. در جنوب شرق نیز کارهایی شده که البته هنوز بخش بسیار زیادی از پروژه مانده است.

او در رابطه با روستاها نیز گفت: حدود ۵۵۰ روستا داریم که با تانکر به آن‌ها آب می‌رسد. البته آبرسانی به آن‌ها طرح‌هایی داریم. حدود ۱۴۸ روستا نیز که چنین وضعی داشتند، مسئله‌شان حل شده است. به علت پراکندگی و صعب‌العبور بودن برخی روستاها، هم هزینه‌ها افزایش می‌یابد و هم کار سخت‌تر دنبال می‌شود.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.