×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
این سطح از فقر باید مایه خجالت مسئولین باشد

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان در ادامه سفر به استان خوزستان به شهرستان ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) رفته است بعد از بازدید میدانی از مناطق مختلف، طی نشستی با مدیران این شهرستان و تعدادی از مدیران استان خوزستان در جلسه اداری شهرستان ماهشهر گفت: مشکلات اساسی استان خوزستان را می‌توان در سه مسئله و موضوع خلاصه کرد که یکی بحث آب و فاضلاب است. علاوه بر شبکه فاضلاب، خود آب شرب هم یکی از مشکلات استان است. برخی مناطق استان و حتی بخش‌هایی از شهر اهواز دارای آب شرب آلوده است که باعث تأسف است. تأمین آب شرب سالم از اولیات حقوق عامه مردم است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات فاضلاب شهرهای استان گفت: مشکل فاضلاب مختص به اهواز نیست و شهرهای دیگر استان هم با این مشکل مواجه هستند. امروز از شهرهای آبادان و خرمشهر نیز خواسته شده که مشکلات فاضلاب این شهرها را نیز بررسی کنیم. بنابراین باید فکر جدی برای آب آشامیدنی و فاضلاب این استان شود.

وی با بیان اینکه «مشکل اصلی دیگر استان خوزستان بحث اشتغال است» خاطرنشان کرد: دیروز و امروز هر جا برای بازدید رفتیم، اشتغال مطالبه عمومی بود. درحالی‌که مأموریت ما راجع به بحث آب‌گرفتگی است. اشتغال هم از حقوق عامه است. باید زمینه اشتغال برای شهروندان فراهم شود. مخصوصاً در منطقه‌ای که ۲۳ واحد پتروشیمی فعال است که خودش زمینه اشتغال است. ما به بازرسی کل استان گفته‌ایم تا میزان اشتغال بومیان استان در پتروشیمی‌های منطقه را بررسی کنند. به‌کارگیری نیروهای بومی و محلی حتماً باید در اولویت شرکت‌های نفتی و پتروشیمی قرار بگیرند. باید راجع به این مشکل فکر شود. چراکه معنی ندارد در این منطقه شاهد این حجم از بیکاری باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با اشاره به فقر بخشی از مردم استان گفت: امروز در منطقه کمپ بی (شهرک صباغان بندر امام خمینی) صحنه‌هایی را از زندگی مردم شاهد بودیم که بسیار تأسف‌برانگیز بود. نمی‌دانم آیا فرماندار یا استاندار این مناطق را دیده‌اند!؟ اینکه کنار این‌همه ثروت ملی شاهد این سطح از فقر باشیم باید مایه خجالت مسئولین باشد. برابر آمار سازمان بازرسی، چند هزار میلیارد تومان بدهی عوارض آلایندگی استان است ولی در استان منطقه‌ای است که در شان زندگی انسان نیست.

وی گفت: وظیفه قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور بررسی کوتاهی‌ها و قصورها و برخورد قانونی با عاملان این کوتاهی‌ها است ولو آنکه ۱۰ سال از آن گذشته باشد. به‌هرحال آنچه مشخص است اینجا حقوق مردم تضییع‌شده است و عامل این تضییع باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص راه‌حل رفع این مشکلات هم گفت: راهکار اول این است که باید یک بررسی فوری در مناطقی که یک نمونه‌اش را امروز در بندر امام خمینی(ره) بازدید کرده‌ایم، صورت بگیرد و با کمک منطقه ویژه، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام و … با فوریت مشکلات این مناطق حل شود. سازمان بازرسی هم از مرکز اعتبارات استان نظیر عوارض آلایندگی و اختصاص ۳ درصد درآمد نفت را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که سازمان پیگیری می‌کند، تسریع در پرداخت علی‌الحساب خسارت به خسارت دیدگان سیل با اولویت کسانی که بیشترین خسارت را دیده‌اند، است. قرار شده است بنیاد مسکن این موضوع را دنبال کند و دولت هم امروز مبلغی را پیشنهاد داده که قرار است فردا بررسی شود. البته آن مبلغ دردی از مردم این منطقه دوا نمی‌کند و باید از تمام ظرفیت منطقه هم استفاده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان همچنین درباره رفع مشکل فاضلاب استان گفت: با توجه به افزایش تورم و گرانی‌های سالانه، مبالغ در نظر گرفته بسیار کم است. باید هم استاندار و هم نمایندگان محترم این استان به‌صورت واحد پیگیری نمایند تا حداقل یک مشکل در یک منطقه برای همیشه برطرف شود. در خصوص آب‌های سطحی هم باید راهکاری اندیشیده شود. در این حوزه حتماً عوارض آلایندگی استان که درصدی از آن باید به شهرداری‌ها اختصاص یابد را از دولت مطالبه می‌کنیم که چرا تاکنون پرداخت‌نشده است.

وی با اشاره به میزان بدهی دولت در خصوص اختصاص ۳ درصد از درآمد نفتی به استان گفت: طبق آماری که به ما اعلام‌شده دولت در سال ۹۷، حدود۴۰ درصد و در سال ۹۸، ۲۰ درصد و امسال تاکنون حدود ۱۲ درصد از آن ۳ درصد درآمد نفتی را به استان پرداخت کرده است. اگر این قانون است و حق مردم است، نمایندگان باید از وزارتخانه ذی‌ربط مطالبه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان تأکید کرد که باید مشکلات سکونتگاه‌هایی مانند کمپ بی و چمران حل شود. استاندار و فرماندار باید پیگیری کنند تا مشکلات این مناطق را برطرف کنند. اگر نیاز به اصلاح قانون و مصوبه دولت دارد، باید پیگیری شود. نمی‌شود ۳۰ سال این مردم با این حجم از مشکلات در این مناطق زندگی کنند.

وی در پایان گفت: هدف از این سفر صرفاً بازدید، شنیدن درد و دل مردم و ارائه گزارش نیست بلکه حتماً این موارد مستندسازی شده و همراه با پیشنهادهای اجرایی به مسئولان منعکس می‌شود و حتماً دنبال خواهیم کرد تا این پیشنهادهای اجرایی شوند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور پیش از جلسه با مدیران بندر امام خمینی (ره) از بخش‌های مختلف این شهر بازدید و در دیدار چهره به چهره با مردم از آنان دلجویی به عمل آورد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.