×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
چرا سهم خوزستان از نفت پرداخت نمی‌شود/در جریان بازدید از استان به برخی کوتاهی‌ها رسیده‌ایم

حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کشور عصر امروز در جلسه استانداری خوزستان اظهار کرد: طی بررسی‌هایی که در این دو روز داشتیم جمع‌بندی که من می‌توانم داشته باشم و بخواهیم به اصل مطلب مشکلات برسیم پیشنهادهایی است که بخشی از آن‌ها در استان، اجرایی و بخشی نیز باید از مرکز پیگیری شوند.

رییس سازمان بازرسی کشور عنوان کرد: ماموریتی که ریاست قوه قضاییه دادند در رابطه با جریان آبگرفتگی، مشکلات شبکه فاضلاب، آب‌های سطحی و رصد قصورهای احتمالی مسوولین و دستگاه‌ها است تا اقدام قانونی انجام شود و این موارد در حکم ماموریت تصریح شده است.

وی افزود: البته ما به بعضی کوتاهی‌ها رسیده‌ایم که در حال جمع‌بندی و مستندسازی هستیم و اخذ توضیح و دفاع چندین نفری که کوتاهی کرده‌اند آغاز شده و مرجع قضایی نیز در حال رسیدگی است و چند شخص و دستگاه دیگر که کوتاهی‌هایی داشتند پیگیری خواهند شد.

درویشیان بیان کرد: یکی از موضوعاتی که جزو رویکردهای تحولی قوه قضاییه که دستورالعمل آن توسط ریاست این قوه صادر شده و جزو اولویت‌های بازرسی است صرف توجه به فعل‌ها نیست.

وی افزود: این گلایه‌ها از سوی مردم و دستگاه‌ها وجود دارد که دستگاه‌های نظارتی فقط به سراغ کارهای انجام شده می‌روند و از کارهای انجام نشده سراغی نمی‌گیرند؛ کارهایی که چه بسا خسارتش برای کشور بیشتر از کارهای انجام شده‌ی خلاف باشد.

رییس سازمان بازرسی کشور عنوان کرد: به همین دلیل یکی از رویکردهای قوه قضاییه و سازمان بازرسی، پیگیری ترک وظایف است.

وی افزود: سازمان در سیل سال گذشته حدود یکصد و چهل گزارش در رابطه با این موضوع تهیه کرد و برای عده‌ای از کسانی که در شهرهای مختلف به دلیل عدم انجام وظایف در موعد مقرر باعث خسارت‌های جانی و مالی شده بودند پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

درویشیان گفت: اگر واقعا وظایف در موعد‌ و به نحو احسنت انجام شود شاید خیلی از این مشکلاتی را که به دست انسان ایجاد می‌شود به وجود نمی‌آمد.

رییس سازمان بازرسی کشور در رابطه با مشکلات خوزستان بیان کرد: براساس بررسی‌های که همکاران ما داشتند و با توجه جلسات و ملاقاتی که طی این دو روز داشتیم به نظر می‌آید استان ۳ تا ۴ مشکل اساسی دارد که باید همت و اراده استانی و ملی متوجه رفع آن‌ها شود.

وی افزود: یکی از این مسائل، بحث اشتغال است؛ اشتغال به معضلی تبدیل شده که در کنار آن این همه ظرفیت‌های اشتغالزایی و منابع خدادادی در استان موجود است؛ برای مثال وجود ۲۳ پتروشیمی است که وقتی به بندرامام سفر کردیم ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای را آنجا مشاهده کردیم.

درویشیان گفت: حدود ۳ درصد درآمد نفت که متوجه استان شده رقم قابل توجهی است که باید دوستان پیگیری کنند چرا بخش قابل توجهی از آن تخصیص داده نشده است.

رییس سازمان بازرسی کشور عنوان کرد: مشکل دیگری که در استان وجود دارد فاضلاب و آب شرب است؛ آب فاضلاب با آب شرب مخلوط شده و این در جایی که ۲۰ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهایش دارد واقعا قابل انتظار و تحمل نیست.

وی افزود: شاید کل کشور اینقدر آب نداشته باشد و بعضی از استان‌ها تا حدود یک یا دو میلیارد آب دارند اما در خوزستان بعضی از روستاهای نزدیک سد نیز از آب آشامیدنی محروم‌اند.

درویشیان بیان کرد: مسئله دیگر مشکل ناشی از آب‌های سطحی و فاضلاب است که طی سال های متمادی ایجاد شده است؛ یعنی هر جایی که رفتیم اعلام کردند که این مشکل مربوط به امسال نیست.

وی افزود: حالا درست است که چندین سال خشکسالی بوده و مشکلی ایجاد نشده اما کسی هم به فکر یک اقدام اساسی نبوده است.

رییس سازمان بازرسی کشور گفت: خیلی از شهرهای استان، طرح جامع و تفصیلی به روز و متناسب با تغییرات اقلیمی ایجاد شده ندارند.

وی افزود: به نظرم رسید که بخش قابل توجهی از حل این مشکلات به دست خود مسوولین استان است و با ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود.

درویشیان ضمن اشاره به بازدید از بندرامام عنوان کرد: کمپ B که ما رفتیم واقعا مایه تاسف است و برای انسان قبل از اینکه آن وضعیت را ببیند قابل تصور نیست.

وی افزود: بعد از بازدید، جلسه‌ای را در فرمانداری برگزار کردیم و منطقه ویژه نیز آمد و تقبل رسیدگی به این کمپ را از آن‌ها خواستیم و اعلام کردند که مشکلی نداریم و پس از برآورد، هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

رییس سازمان بازرسی بیان کرد: بعضی از اقدامات را با فوریت میتوان انجام داد اما تا قبل از اینکه دولت تامین اعتبارات را تخصیص دهد و درصدها تعیین شود از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی افزود: در رابطه با آب‌های سطحی نیز پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم ۶ الی ۷ پیشنهاد را مشخص کردیم.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.