×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
۷۰ درصد مشکل فاضلاب اهواز حل می‌‌شود

ظهر امروز در حاشیه افتتاح ۹ پروژه برق در استان خوزستان رئیس جمهور از استاندار خوزستان خواست وی را در جریان آخرین وضعیت آبگرفتگی در خوزستان قرار دهد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این رابطه با اشاره به آبگرفتگی سال گذشته در اهواز و سایر شهرها، اظهار کرد: زیر ساخت‌های اهواز متناسب با این بارش نیست به همین دلیل آبگرفتگی‌های  شدیدی که در سال گذشته اتفاق افتاد اهواز و شهرهای کارون و آبادان زیرآب رفت.

وی با بیان اینکه آبگرفتگی در این شهرها بیش از ۱۰ روز طول کشید و خساراتی زیادی را به دنبال داشت، افزود: سیستم فاضلاب و جمع آوری آبهای سطحی دو مقوله جدا هستند که در بحث فاضلاب با حمایت دولت و عنایت مقام معظم رهبری ۵۰ میلیون یورو به منظور اصلاح شبکه فاضلاب در اختیار ما قرا گرفت.

استاندار خوزستان گفت: ۴۰ میلیون یورو فایناس خارجی برای تصفیه خانه غرب اهواز شروع شده و ۵۰ میلیون یورو دیگر را  امیدوارم در سال ۱۴۰۰ به استان تخصیص داده شود.

شریعتی  با بیان اینکه با این ۱۴۰ میلیون یورو ۵۰ درصد نیاز مالی برای تکمیل شبکه فاضلاب تامین می‌شود، بیان کرد: با طراحی‌های که مشاور نیز انجام داده است مشخص شد ۶۷ درصد تا ۷۰ درصد فاضلاب اهواز حل می‌شود که اگر به این حد برسد نورم متوسط استفاده از فاضلاب اهواز ممکن است نسبت به نورم کشور بیشتر هم بشود.

وی وظیفه جمع آوری آبهای سطحی را وظیفه شهرداری‌ها، عنوان کرد و افزود، شهر اهواز به دلیل اینکه فِلَت است و شیب ندارد جابجایی فاضلاب و آبهای سطحی صیغلی صورت نمی‌گیرد و نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ دارد.

شریعتی گفت: برای جمع‌آوری آبهای سطحی به مجموعه‌ای به قیمت ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: امسال طرحهای ضربتی بین شهرداری و آبفا توزیع کردیم تا در مناطقی که مشکل جدی  آبگرفتگی داریم طوری عمل شود که مانداب آب  در اسرع وقت تخله شود.

شریعتی افزود: این طرح ها اجرا شد و عمده  مناطق اهواز که سال گذشته ۸ تا ۱۰ روز درگیر آب بودند امسال پس از۱۶ تا ۲۰ ساعت از آب تخلیه شد.

وی بیان کرد: امسال مناطقی مانند منبع آب، پادادشهر، شهرک دانشگاه و … از آب خالی است اما در دو منطقه کمپلو و کوی علوی ایستایی آب داشتیم، البته آبگرفتگی در این مناطق ظرف دو سه روز گذشته تخلیه شد.

شریعتی بیان کرد: ظرف دو روز و نیم ۹۷ میلیمتر در اهواز بارندگی داشتیم که ۵۶ میلیمتر ظرف چهار ساعت اتفاق افتاد.

وی در توضیح علت آبگرفتگی بندرامام خمینی(ره)، گفت: متوسط بارش سالیانه در دراز مدت در بندرامام خمینی(رض)  حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیمتر بود اما در بارش امسال۱۶۸ میلیمتر ظرف دو روز رخ داد که سیستم را دچار مشکل کرد.

شریعتی عنوان کرد: در بارش سال گذشته حدود ۳ هزار منزل گرفتار آبگرفتگی شدند اما امسال اگر چه هنوز برآورد دقیقی نشده اما حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ خانه درگیر آبگرفتگی شدند.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.