×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
نبود شبکه جمع آوری آب‌های سطحی، مشکل اصلی خوزستان است

“قاسم تقی‌زاده خامسی” افزود: آب‌گرفتگی ایجاد شده در برخی شهرهای استان خوزستان به‌ویژه شهر اهواز ناشی از نبود سیستم تخلیه آب‌های سطحی است.

وی با بیان اینکه ساخت این نوع سیستم‌ها از وظایف اصلی شهرداری‌ها در شهرهاست، ادامه‌داد: وزارت نیرو در این زمینه مسوولیت ندارد و باید شهرداری اقدام‌های لازم را به انجام می‌رساند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، وجود ساختمان‌سازی‌های بی‌رویه در حاشیه رودهای استان خوزستان را یکی دیگر از عوامل موثر بر جاری شدن آب رودها در سطح شهرها برشمرد و خواستار چاره‌اندیشی اساسی برای این معضل شد.

تقی‌زاده خامسی گفت: ساخت‌وسازهای بی‌رویه درحاشیه رودها به خروج آب از مسیر اصلی خود و جاری شدن آن در سطح شهر می‌انجامد که این مساله، سبب وارد شدن خسارت به شبکه فاضلاب نیز می‌شود.

وی ادامه‌داد: شبکه‌های فاضلاب برای انتقال فاضلاب‌ها طراحی و ساخته می‌شوند و آمادگی لازم برای انتقال آب‌های سطحی را ندارند.

معاون وزیر نیرو افزود: برای انتقال آب سطحی نیاز به شبکه‌ای جداگانه است که باید در شهرها ایجاد شوند تا آب‌های سطحی را به خارج از شهر منتقل کنند.

تقی‌زاده خامسی گفت: اهواز شهر مسطحی است که هیچ‌گونه شبکه‌ای برای انتقال آب سطحی ندارد، بنابراین با پدیده آب‌گرفتگی روبه‌رو می‌شود و لازم است در این زمینه اقدام جدی انجام شود.

وی ادامه‌داد: در شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد شبکه انتقال آب سطحی طراحی شده و این شبکه ارتباطی با شبکه فاضلاب ندارد و این موضوع سبب شده در تهران به‌ویژه بارندگی‌های اخیر کمترین آب‌گرفتی ایجاد شود.

رییس هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در سال‌های گذشته تهران نیز با مشکل آب‌گرفتگی روبه‌رو می‌شد، اما شهرداری اقدام به ایجاد شبکه‌های مناسب برای انتقال آب‌های سطحی کرد و دیگر در این زمینه کمتر مشکل ایجاد می‌شود.

بارندگی شدید در خوزستان، داستان تکراری آب‌گرفتگی معابر شهری و سرریز فاضلاب را در برخی شهرهای خوزستان دوباره به میان آورده است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.