×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
کشف ۲۵۵ پرنده مهاجر از شکارچیان غیرمجاز در هورالعظیم

محمد ساکی افزود: این حادثه شب گذشته رخ داد که با احتساب آن، از سه روز پیش تاکنون ۵۸۵ قطعه پرنده از شکارچیان غیرمجاز کشف شده که در میان کشفیات شکار و صید غیرمجاز کم سابقه بوده است.

وی اضافه کرد: در همین رابطه سه متخلف شکار و صید و یک اسلحه شکاری غیرمجاز نیز کشف و ضبط به مراجع قضایی تحویل شده است.

به گفته وی، این پرندگان شکار شده در حاشیه حوضچه شماره ۵ هورالعظیم از شکارچیان غیرمجاز کشف شده که همه از نوع اردک سانان و بیشتر اردک سرحنایی، اردک سرسبز و چنگر را شامل می‌شود و شکارچیان همه این پرندگان را سربریده بودند.

ساکی ادامه داد: دام‌گاه (محمیه) این شکارچیان به طور مستمر در گشت ماموران یگان حفاظت تخریب می‌شود اما به دلیل سود بالا بازهم اقدام به ساخت دام‌گاه می‌کنند.

وی با اشاره به ممنوعیت شکار، حمل و عرضه پرندگان در تالاب هورالعظیم گفت: از ۱۵ شهریور تاکنون بیش از ۲۵ شکارچی به دادگاه معرفی شده و بیش از ۲۰ محمیه نیز تخریب شده است، البته اولویت کار یگان حفاظت محیط زیست، پیشگیری از شکار است و موارد بسیاری نیز پیش از اقدام به شکار جلوگیری شده است.

ساکی تاکید کرد: از سال‌های گذشته تاکنون هیچگونه مجوز شکار پرنده در هویزه و تالاب هورالعظیم صادر نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه همچنین درباره دشواری‌های مقابله با شکارچیان غیرمجاز در این شهرستان گفت: مساحت تالاب هورالعظیم در ایران، ۱۲۵ هزار هکتار است که بخش اعظم آن (تقریبا دوسوم) شامل بخشی از حوضچه شماره یک، ۲، ۳، ۴ و ۵ در حوزه استحفاظی شهرستان هویزه قرار دارد، این در حالیست که در این شهرستان تنها ۶ نفر به عنوان یگان حفاظت محیط زیست و محیط بان مشغول به کار هستند که با توجه به وسعت زیاد شرایط پایش و نظارت را سخت می‌کند.

وی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در این شهرستان افزود: علاوه بر مشکلات مربوط به شکار و صید غیرمجاز، در این شهرستان به ویژه در تالاب هورالعظیم با مسائل مربوط به صنایع و آلودگی و مشکلات محیط زیست انسانی نیز مواجه هستیم.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دو سوم در کشور عراق واقع شده است.

پارسال در سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر از ۱۵۰ هزار قطعه پرنده، بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم با ۷۹ هزار و ۷۰۰ قطعه شمارش شده بود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.