×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
استعلام خلافی خودرو به صورت آنلاین، ویژه دوران کرونا

استعلام خلافی خودرو یکی از دغدغه هایی است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه می شوند. چه قصد فروش خودروی خود را داشته باشید و چه نداشته باشید، درهرصورت هر از چند گاهی با پلیس +۱۰ و استعلام ریز خلافی خودرو سر و کار پیدا کرده ‌اید. دلیلش چیست؟ اکثر رانندگان می دانند که اگر جریمه های تسلیمی خود را تا ۶۰ روز بعد پرداخت نکنند، مشمول جریمه دو برابری خواهند شد. از سوی دیگر، اگر مجموع جریمه ها به ۱ میلیون تومان برسد، با خطر توقیف خودرو مواجه خواهید شد. بنابراین اگر نمی دانید خودروی شما چقدر جریمه دارد، باید همین حالا دست به کار شده و استعلام بگیرید. چطور؟ در این مقاله با ابزار استعلام خلافی خودرو آنلاین آشنا می ‌شویم که با تلفن همراه خود در هر کجا که به اینترنت دسترسی دارید، می ‌توانید از آن بهره‌مند شوید. بنابراین اگر مالک خودرو هستید، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

اگر فروشنده هستید، از استعلام خلافی نمی‌توانید فرار کنید!

حتماً شما نیز در زمان خرید و فروش خودرو متوجه شده‌اید که استعلام ریز خلافی خودرو کاملاً ضروری است. خریدار باید بداند چه میزان جریمه پرداخت نشده برای خودرو وجود دارد تا با فروشنده برای تسویه آن‌ها به توافق برسند. استعلام خلافی همچنین این اطمینان را به طرفین می ‌دهد که خودرو با یک میزان بدهی مشخص به فروش رفته است و تمام بدهی های آن نیز یا پرداخت شده اند یا از قیمت خودرو کم شده ‌اند. توجه داشته باشید که استعلام خلافی خودرو و پرداخت تمام بدهی ها، در زمان تعویض پلاک و سند کردن کاملاً اجباری است. اما اگر خرید و فروش توافقی صورت گرفته باشد که در آن طرفین معامله تعویض پلاک را به زمان دیگری موکول کرده باشند، خلافی خودرو و پرداخت یا عدم پرداخت آن کاملاً به میل و توافق دو طرف بستگی دارد.

حتی اگر فروشنده نباشید، باز هم مجبور به استعلام خلافی خودرو هستید!

همان طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، استعلام خلافی درهرصورت کاری است که شما هر چند وقت یکبار باید انجام دهید. خصوصاً این که برخی از انواع جریمه را ممکن است متوجه نشوید و بدهی سنگینی روی هم جمع شده باشد که یکجا مجبور به پرداخت آن شوید. توجه داشته باشید که چهار نوع جریمه وجود دارد.

جریمه نوع اول تسلیمی است. همان طور که از نامش بر می‌آید، در این نوع از جریمه، راننده به فرمان پلیس واکنش نشان داده و خودرو را متوقف کرده است. در این حالت جریمه‌ای که برای خودرو نوشته می‌شود به راننده تحویل شده و مالک خودرو ۶۰ روز فرصت دارد که جریمه را از طریق سایت خلافی خودرو یا مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ پرداخت کند. وگرنه مبلغ آن دو برابر خواهد شد.

جریمه نوع دوم، دوربینی است. در این حالت دوربین های پلیس راهنمایی و رانندگی با ثبت پلاک خودرو، توقف در مکان ‌های پارک ممنوع، عبور از خط عابر پیاده و رد کردن چراغ قرمز، نبستن کمربند یا سرعت های غیرمجاز را جریمه می کنند. در این حالت یک پیامک برای مالک خودرو ارسال می‌ شود که از زمان و مکان و مبلغ دقیق جریمه خبر می‌ دهد. اما برخی از رانندگان ممکن است به دلیل عوض کردن سیم کارت یا ثبت نکردن شماره صحیح، این پیامک را دریافت نکنند. بنابراین ساده‌ترین اتفاقی که می‌ افتد، این است که شما از جریمه های صورت گرفته خبر ندارید تا آن که روی هم جمع شده و به مبلغ ۱ میلیون تومان می‌رسند که عدد قابل توجهی است و اگر برای پرداخت آن از قبل برنامه‌ریزی نکرده باشید، در کنار سایر هزینه های زندگی، پرداخت این مبلغ می‌تواند دشوار باشد.

جریمه نوع سوم از نوع الصاقی است که در آن پلیس راهنمایی رانندگی برگه جریمه را روی خودروی شما قرار می دهد. در بیشتر موارد شما این جریمه را می ‌توانید از زیر تیغه برف‌پاک‌کن برداشته و مشاهده کنید. اما اگر باد یا عوامل دیگر این برگه را از روی شیشه برداشته باشد، متوجه آن نیز نخواهید شد.

در جریمه نوع چهارم که دوبرگی نام دارد، افسر به راننده دستور توقف می‌دهد اما راننده به فرمان پلیس توجه نکرده و به مسیر خود ادامه می ‌دهد. در این حالت جریمه بدون حضور راننده و به صورت دوبرگی صادر خواهد شد که احتمالاً جریمه های سنگین در پی خواهد داشت!

با توجه به مواردی که ذکر کردیم، نتیجه‌گیری بسیار ساده است: شما باید استعلام خلافی خودرو خود را هر از گاهی انجام بدهید تا متوجه شوید چه جریمه‌هایی برای شما ثبت شده‌اند و منتظر پرداخت هستند. اما مشکل دیگر اینجاست که استعلام خلافی کار وقت‌گیری است و معمولاً در باجه‌های پرازدحام پلیس +۱۰ وقت زیادی از مالکان خودرو تلف می‌شود. پس راه‌حل چیست؟

ابزار استعلام خلافی خودرو همراه مکانیک، ساده و بدون دردسر!

بیایید راه‌هایی که برای استعلام خلافی خودرو پیش رو دارید را با یکدیگر بررسی کنیم. اولین راه همان‌طور که گفتیم این است که به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید که دیگر قدیمی شده است و البته در این شرایط کرونا به دردسرهایش نیز نمی‌ارزد!

راه دیگر این است که اگر در تهران هستید با یک تلفن ثابت با شماره ۸۸۲۸۸۸۸ و اگر در شهرستان‌ها هستید، با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. اگر ساکن تهران هستید و به تلفن ثابت دسترسی ندارید، با شماره تلفن دوم تماس بگیرید. این شماره به صورت تلفنی میزان مبلغ بدهی شماره پلاک را به شما اطلاع خواهد داد.

اما راه سومی وجود دارد که از دو روش بالا سریع‌تر است و البته کاربران بیشتر آن را می ‌پسندند: راه آنلاین! شما می‌توانید به سادگی وارد ابزار استعلام خلافی خودرو همراه مکانیک در آدرس hamrah-mechanic.com/mag/traffic-infringement-history شده و شماره کارت خودرو خود را در کادری مشابه کادر زیر وارد کنید:

بعد از آن ریز جریمه خودرو برای شما به نمایش در خواهد آمد. پس از مشاهده آن می‌توانید تصمیم بگیرید که بدهی خود را پرداخت کنید یا خیر. این ابزار، در حال حاضر یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استعلام خلافی خودرو است که تنها با شماره کارت انجام می ‌پذیرد و از هر کجا که باشید، می توانید استعلام خود را انجام بدهید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.