×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
هر آن ممکن است سیل بیماران به بیمارستان‌ها سرازیر شود

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان اظهار کرد: وضعیت خوزستان نیز انعکاسی از کل کشور است؛ هر روز شاهد حدود ۱۳ هزار ابتلا و ۴۵۰ تا ۵۰۰ مورد مرگ و بحرانی شدن حال ۵ هزار بیمار در کشور هستیم بنابراین وضعیت بیماری در دنیا و کشور ما و به تبع خوزستان خوب نیست.

وی افزود: با اعمال محدودیت‌های جدید، فعلا شرایط در خوزستان نسبتا خوب است و موارد بستری مقداری کاهش یافته است اما نباید این وضعیت ما را گول بزند و در بی‌خیالی فرو ببرد.

علوی گفت: این بیماری ثابت کرده است در مواقعی که موارد بیماری کمتر می‌شود باید بسیار مراقبت شود. وضعیت شکننده است و هر آن امکان دارد موجی از بیماری آغاز شود و سیل بیمارانی که وضعیت خوبی ندارند به بیمارستان‌ها سرازیر شود.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی از اول آذرماه، بیان کرد: از ابتدای این ماه برنامه خوبی در حال اجرا است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر تخت‌های عادی بیماران مبتلا به کرونا ظرفیت خالی خوبی دارند و تخت‌های ICU اختصاص‌یافته این بیماران هم کاملا پر نشده‌اند بنابراین از این نظر جای نگرانی وجود ندارد اما باید مراقبت کنیم تا شرایط بحرانی تابستان رخ ندهد.

وی عنوان کرد: اورژانس‌ها و بیمارستان‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیمارانی که از مطب‌های خصوصی یا مراکز منتخب جامع سلامت ارجاع داده می‌شوند را پذیرش می‌کنند اما زمانی که پزشک اورژانس بیمار را معاینه می‌کند تصمیم مناسب را برای ارائه بهترین خدمات می‌گیرد. حتی در بدترین و بحرانی‌ترین شرایط، بیمار پشت درهای بیمارستان نمانده است و در موج سنگین گذشته از همه بیماران در حد استاندارد مراقبت کردیم.

علوی گفت: از زمان شیوع بیماری در کشور تاکنون چند گام برای کنترل بیماری انجام داده‌ایم؛ گام نخست غربالگری و بیماریابی بود که ۹۰ درصد مردم از طریق خوداظهاری، تحت نظر سیستم مراقبت ما بودند.

وی ادامه داد: گام دوم در زمان فزونی گرفتن موارد بیماری برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن، زنان باردار، افرادی که در مراکز خاص نگهداری می‌شوند و و سالخوردگان انجام شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه یکی از علل عمده مرگ و میر در کرونا بیماری‌های غیرواگیر است، ادامه داد: گام سوم برای افرادی که از خدمت بازمانده بودند اجرا شد. تعداد زیادی از این بیماران از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت می‌ترسیدند بنابراین در گام سوم، این گروه مورد توجه قرار گرفتند. قبل از این گام، شاهد افت واکسیناسیون اطفال، کاهش مراقبت از بیماران مزمن و افت شناسایی برخی از بیماران بودیم اما زود به خودمان آمدیم و کمبودها جبران شد.

وی افزود: با وجود این اقدمات، باز هم کمبودهایی احساس می‌شد. تجربه نشان داد بیش از ۶۰ درصد مبتلایان، قرنطینه خانگی را رعایت نکردند و این مساله موجب شد که مبتلایان، عفونت را در جامعه منتقل کنند. افراد مبتلای بدون علامت نیز حاضر به در خانه ماندن نمی‌شدند.

علوی گفت: یکی دیگر از مسائل، روند طولانی مشخص شدن نتیجه آزمایش بود که این مورد، نواقصی در کار کل جهان و کشور ما ایجاد کرد.

وی با اشاره به طرح محله‌محور کنترل بیماری بیان کرد: با اجرای اقداماتی در این طرح، این نواقص جبران می‌شوند. اکنون تست سریع در اختیار داریم که در مدت ۲۵ دقیقه نتیجه آزمایش را مشخص می‌کند و حدود ۸۰ درصد صحت دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در این طرح، مراقبت‌ها حضوری است و برای ارائه خدمات به درب منزل بیماران مراجعه می‌شود؛ ایجاد نقاهتگاه‌ها نیز در این طرح پیش‌بینی شده که در صورت اجرا طبق طراحی، تاثیر مهمی در برطرف کردن کمبودها خواهد داشت.

وی با اشاره به اجرای این طرح در مدت زمان چهار ماه، تصریح کرد: در صورت اجرای دقیق برنامه انتظار می‌رود در پایان ماه چهارم، بیماری به سطحی برسد که ترس و نگرانی از فصل‌های بعدی نداشته باشیم.

علوی افزود: در اجرای طرح، مشارکت عموم مردم و همکاری بین بخشی دو اصل مهم هستند. برخی ارگان‌ها آنگونه که باید و شاید به ما کمک نکردند اما برخی ارگان‌ها همواره کمک ما بوده‌اند.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح، گفت: هدف، قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال به میزان ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه، کاهش ۱۰ درصدی مرگ‌ها در یک ماه و ۴۰ درصد در سه ماه و کاهش ۳۰ درصدی موارد بستری در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه به منظور کاهش مشکلات معیشتی در نظر گرفته شده است.

علوی عنوان کرد: استراتژی دیگر ما تشدید بیماریابی است؛ در این طرح، افراد مشکوک به بیماری، گروه‌های پرخطر و افرادی که با بیمار تماس داشته‌اند غربالگری و از آن‌ها تست گرفته می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مراقبت از افراد تاثیرگذار در جامعه که در حال ارائه خدمت به مردم هستند، افراد پرخطر و همچنین ارزیابی عملکرد، پیش‌بینی شده است تا طرح به خوبی اجرا شود. اجرای هر کاری سختی دارد اما مجبور هستیم تحمل کنیم تا سالم بمانیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به نقش مردم در نظارت گفت: اطلاع ما از تخلف با وجود کمبود نیرو، میسر نیست. مردم باید بازوهای اجرایی ما باشند و با اسکن کد QR واحدهای صنفی متخلف، موضوع را از طریق سامانه ۱۹۰ به ما اطلاع دهند تا ما پیگیری کنیم.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.