×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
جزئیات کشت پاییزه امسال خوزستان با بالاترین سطح کشت در کشور

خدارحم امیری‌زاده در جلسه شورای کشاورزی استان خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: همه مشکلات ایجادشده مدیریت شده و کشت‌ها نسبت به سال گذشته به صورت صددرصد از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار شده‌اند.

وی با اشاره به الگوی کشت زراعت تابستانه، افزود: مجموع کشت محصولات زراعی تابستانه مصوب‌شده تقریبا ۲۷۴ هزار و ۴۴۵ هکتار بود که ۱۲۸ هزار هکتار از این میزان، کشت برنج و ۷۵ هزار هکتار ذرت بوده است. در برنامه، مصوب شده بود که  ۱۲۸ هزار هکتار برنج کشت کنیم اما ۱۷۹ هزار هکتار کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در مجموع حدود ۳۰۰ هزار هکتار کشت تابستانه یعنی ۳۰ هزار هکتار بالاتر از سقف مصوب وزارت‌خانه کشت کرده‌ایم.

وی افزود: تاکنون ۷۰ درصد کشت تابستانه خوزستان برداشت شده است. کشت‌های پاییزه نیز قبل از آغاز فصل برداشت کشت تابستانه، آغاز شده است. الگوی کشت محصولات زراعی پاییزه و دائمی در خوزستان در قالب ۱۶ محصول با ۹۷۷ هزار و ۸۱۵ هکتار در پاییز انجام می‌شود که بالاترین رقم در کشور است.

امیری‌زاده بیان کرد: میزان سهمیه کود اوره خوزستان ۲۱۷ هزار تن است که ۱۴۳ هزار تن از این میزان تخصیص یافته است. ۱۳۵ هزار تن از کود اوره اختصاص‌یافته حمل شده و تنها ۱۵ هزار تن در انبار موجود داریم.

وی گفت: در بحث تامین همه کودها به ویژه کود اوره در خوزستان مشکلی وجود ندارد و در بخش جذب نهاده‌های کود در سطح کشور رتبه اول را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه جذب کود در استان‌های دیگر پایین است، عنوان کرد: در توزیع نهاده‌های کودی مشکلی نداریم؛ سهمیه کود فسفاته خوزستان ۶۵ هزار تن است که ۷ هزار و ۲۰۰ تن از این میزان حمل و ۵ هزار و ۴۰۰  تن جذب شده است. سهمیه کود پتاسه خوزستان نیز ۳۶ هزار تن است که ۵ هزار و ۵۰۰ تن از آن حمل و ۳ هزار و ۵۰۰ تن جذب شده است.

وی افزود: در شش حوضه آبریز خوزستان ۷۸۱ هزار هکتار محصولات آبی داریم که برای کشت به ۶ میلیارد و ۵۷۲ میلیون مترمکعب آب نیاز دارند.

امیری‌زاده در خصوص اقدامات انجام‌شده در زمینه گندم، کلزا و چغندر قند ادامه داد: سطح قرارداد کشت گندم آبی خوزستان ۳۹۰ هزار هکتار است که تاکنون ۳۱۵ هزار هکتار از این میزان قرارداد منعقد شده است. همچنین سطح قرارداد کشت گندم دیم خوزستان ۱۶۸ هزار هکتار است که تاکنون ۱۰۵ هزار هکتار از این میزان قرارداد منعقد شده است. در مجموع بیش از سطح مصوب وزارت‌خانه، قرارداد منعقد شده است.

وی افزود: سطح کشت گندم آبی امسال حدود ۲۰۰ هزار هکتار و گندم دیم ۲۶ هزار هکتار است. در مجموع ۴۰ درصد کشت گندم آبی و دیم خوزستان انجام شده است.

وی با اشاره به طرح ملی گندم‌بنیان افزود: این طرح به صورت پایلوت در سه استان در حال اجرا است. سال گذشته سهمیه خوزستان ۱۸ هزار هکتار بوده که امسال به بیش از ۶۴ هزار هکتار افزایش یافته است که در ۲۰ شهرستان در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این طرح در سه سطح تحقیقی، آموزش و ترویجی و توسعه گندم‌بنیان در حال انجام است. این پروژه، بزرگ‌ترین طرح گندم‌بنیان کشور است که در خوزستان در حال اجرا است و کاملا به صورت مکانیزه کشت می‌شود و امیدواریم اجرای این طرح موجب افزایش عملکرد و تولید شود.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد کلزای کشور در خوزستان کشت می‌شود. امسال حدود ۳۰ هزار تن سهیمه بذری بیش از سهمه در نظر گرفته‌شده جذب کرده‌ایم.

امیری‌زاده بیان کرد: سال گذشته تا این بازه زمانی ۵۸ هزار هکتار قراداد کلزا منعقد شده بود اما امسال ۸۰ هزار هکتار کلزا قرارداد منعقد شده است. چند روز دیگر فصل کشت کلزا به پایان می‌رسد. امسال تاکنون ۶۶ هزار و ۸۰۰ هکتار کلزا کشت شده است و با فاصله زیاد با استان‌های دیگر، رتبه نخست را داریم.

وی با بیان اینکه در مجموع ۷۰ درصد کشت کلزا انجام شده است، گفت: دیگر مانند سال گذشته سازمان غله، کلزا را خریداری نمی‌کند و شرکت‌های تولیدکننده در حال انعقاد قرارداد برای خرید کلزا هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر در خوزستان دو شرکت در حال انعقاد قرارداد با کشاورزان هستند و تاکنون برای ۲۳ هزار هکتار قرارداد منعقد شده است و همچنان این کار ادامه دارد. این قراردادها ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از نرخ تضمینی دولت، کلزا را خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به کشت چغندرقند، گفت: سال گذشته ۱۳ هزار هکتار چغندرقند کشت شد و سطح مصوب امسال نیز ۱۵ هزار هکتار بوده که خوشبختانه ۱۸ هزار هکتار کشت کرده‌ایم اما با توجه به اینکه با کارخانه‌های قند برای ۱۵ هزار هکتار قرارداد منعقد شده است اکنون نگران این افزایش کشت هستیم که صددرصد افزایش تولید خواهد داشت.

امیری‌زاده تصریح کرد: موضوع افزایش تولید چغندرقند با محصولات دیگر بسیار تفاوت دارد؛ این محصول بسیار فسادپذیر است بنابراین باید از هم اکنون برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: سهمیه بذر گواهی‌شده خوزستان ۳۹ هزار و ۳۰۲ تن است که تاکنون ۳۴ هزار و ۱۷۴ تن توزیع شده و ۵ هزار و ۱۲۸ تن دیگر از کل بذر در نظر گرفته شده برای خوزستان باقی مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: مجموع بذر مورد نیاز خوزستان ۸۷ هزار تن است؛ برنامه وزارت جهاد کشاورزی همیشه این بوده که یک‌سوم بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کرد اما امسال برای اولین بار گندم بذری ارزان‌تر از بذر معمولی خوراکی شده است بنابراین اکنون کشاورزان ترجیح می‌دهند گندم گواهی‌شده و تاییدشده که ارزان‌تر است را تهیه کنند و گندم خود را می‌فروشند.

وی بیان کرد: امسال نهاده‌های دامی به ویژه جو وجود ندارد؛ برخی از دامداران، گندم کشاورزان را خریداری می‌کنند اما در این خصوص هم دلالان وارد شدند و کشاورزان  گندم خود را می‌فروشند و پس از آن می‌گویند گندم نیست که باید نهادهای امنیتی و نظارتی به این موضوع ورود کنند؛ احتمال می‌رود بخشی از گندم خودمان که کشاورزان خریداری می‌کنند، وارد این چرخه شود.

امیری‌زاده با اعلام آمادگی برای تامین گندم بذری کشاورزان، گفت: با توجه به اینکه گندم گواهی‌شده خوزستان رو به اتمام است و کشاورزان مانند گذشته از گندم خودمصرفی استفاده نمی‌کنند و باید کسری را از گندم شرکت غله تامین کنیم که در حال خریداری گندم از دو سیلو هستیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته یکی از چالش‌های بخش کشاورزی، موضوع تامین سوخت بود که امسال این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده و سهمیه سوخت افزایش یافته است. همه تراکتورداران به طور مساوی سوخت دریافت می‌کنند در حالی که سوخت باید بر اساس سطح اراضی کشت‌شده تامین شود و باید در این خصوص فکری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی، بیان کرد: خوزستان کلکسیونی از بحران‌ها است و دولت نیز اعلام کرده که در صورت وقوع اتفاقی، توان پرداخت خسارت به کشاورزان ندارد و باید کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند.

وی گفت: سال گذشته پرداخت خسارت به کسانی که بیمه داشتند و افرادی که بیمه ندا تند متفاوت نبود و این موضوع موجب شد که امسال وضعیت بیمه خوب نباشد و باید رشد پیدا کند.

امیری‌زاده در خصوص پیگیری و صدور کشاورزکارت به منظور خرید نهاده‌ها، بیان کرد: خوزستان با ۱۸۶ میلیارد تومان بیشترین مبلغ را به خود اختصاص داده است. سقف این کارت‌ها ۲۰ میلیون تومان است و از روز گذشته کشاورزان می‌توانند در این زمینه به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی گفت: در زمینه اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم، کار با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام(ره) هفته گذشته آغاز شده است و ستاد، مجموع این ۱۰ هزار هکتار را بیمه می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال یک هزار و ۲۰۰ دستگاه تراکتور سهمیه خوزستان است، ادامه داد: با وجود اینکه خوزستان بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی است، میزان میکانیزسیون پایین است و برای افزایش تولید باید ادوات مخصوص کار تامین می‌شد که امسال بهترین و بیشترین اداوات دنباله‌بند را جذب کردیم تا شاهد افزایش تولید مناسب باشیم.

وی افزود: امسال در مرحله اول، ۵۰۰ دستگاه تراکتور و در مرحله دوم، ۷۰۰ دستگاه تراکتور سهمیه خوزستان بوده که در مرحله اول صددرصد و در مرحله دوم ۴۰ درصد جذب شده است.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.