×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
مساحت کانون‌های ریزگرد در خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار است

 کورش کیانی در نشستی با معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، اظهار کرد: کانون‌های ریزگرد در خوزستان باعث تعطیلی تمام بخش‌های اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و زیرساختی در بازه زمانی مختلف در این استان شده بود.

وی افزود: با دستور مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌ها توسط سازمان جنگل‌ها، مؤسسه تحقیقات جنگل و مرتع، مؤسسه نصر و همچنین همراهی بسیج سازندگی کشور انجام و پروژه‌های مختلفی برای بیابان‌زدایی در این استان شروع شد.

کیانی بیان کرد: در مجموع ۳۵۰ هزار هکتار مساحت کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد که قریب به ۲۳۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها در قالب بیولوژیک، بیومکانیک و مدیریتی تثبیت و پایداری شده است که از تخریب سرزمینی در این عرصه گرفته شد تا به چرخه تولید برگردند.

وی با بیان اینکه کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان آثار تخریبی بسیاری داشت که باعث تعطیلی بخش‌هایی از استان و استان‌های همجوار می‌شد، تصریح کرد: در سال جاری تعهداتی برای اداره کل منابع طبیعی خوزستان تعریف شد که از آن جمله می‌توان به مراقبت و نگهداری ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل‌کاری‌های دست کاشت، ۱۸۶ هزار هکتار قرق مراتع و همچنین دو هزار و ۲۰۰ نهال‌کاری اشاره کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور افزود: با برنامه‌ریزی اصولی، تدابیر اندیشیده شده، صرفه‌جویی‌ها، مدیریت بهینه اعتبارات و هزینه‌ها بخشی از اعتبارات مازاد تعیین شد که پروژه‌های جدیدی را تعریف کردیم و از آن جمله می‌توان به اجرای ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار مدیریت رواناب شامل پروژه و زیر پروژه‌های متعدد اشاره کرد.

مدیریت رواناب

کیانی با بیان اینکه دو هزار و ۵۳۰ هکتار مدیریت جنگل‌های دست کاشت و سه هزار هکتار نهال‌کاری را از محل صرفه‌جویی اعتبارات تخصیص یافته ریزگردها اجرا کردیم، خبر داد: در شهرستان ماهشهر ۸۳ هزار هکتار از مساحت کانون‌های ریزگرد استان خوزستان در کانون چهار، پنج و ۶ قرار دارد.

وی اظهار کرد: برنامه‌های اجرایی برای تثبیت و پایدارسازی کانون‌های ریزگرد در شهرستان ماهشهر از سال ۹۷ شروع شد که تاکنون پروژه‌های متنوعی در این زمینه اجرا و حدود ۴۲ هزار هکتار از این اراضی پایدارسازی شده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور به تداوم برنامه‌های تصویرسازی در کانون‌های ریزگرد ماهشهر اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ تاکنون بالغ‌بر ۴۳ میلیارد تومان برای ماهشهر در این زمینه هزینه شده است.

کیانی افزود: در سال ۹۹ نیز ۱۵.۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد شد که این پروژه اجرایی می‌شود و از بسیج سازندگی کشور نیز برای انجام کارهای بسیار شایسته در سطح استان خوزستان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۹ مجموعه قراردادهایی را که با بسیج سازندگی داریم، بخش عمده‌ای از آن در ماهشهر اجرایی می‌شود که جمع مبلغ این قراردادها بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان است.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: با همکاری بسیج سازندگی یک پروژه عظیم و بسیار موفق تحت عنوان «مدیریت رواناب» در ماهشهر داریم که شامل هلالی‌های آبگیر گوراب‌ها و کنترل پارو برای ذخیره نزولات در سطح هشت هزار هکتار می‌شود.

کیانی در پایان گفت: پروژه‌های تعریف شده مناسب با اقلیم خوزستان و ماهشهر و در عین حال کم‌هزینه مبتنی بر توان اکولوژیکی منطقه برای احیای پوشش‌های گیاهی از دست رفته اجرا می‌شود.

منبع: مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.