×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مردم به محدودیت‌ها اقناع نشوند، برخورد قهری لازم است

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در جلسه هماهنگی اعمال محدودیت‌های جدید کرونا در خوزستان که در دانشگاه علوم پزشی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۹ ماه است که حوزه بهداشت و درمان با تمام ظرفیت‌های خود در حال ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ویروس کرونا است. در حوزه درمان، عمده بار مسئولیت بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است و ارائه خدمات درمانی به مردم و بیماران جزو تکالیف دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها است اما در حوزه بهداشت، تنها ۲۵ درصد کار بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی افزود: دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در حوزه بهداشت، بر عهده مردم و سایر سازمان‌ها است که از مردم و دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم به ما کمک کنند تا این ویروس منحوس را کنترل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به طرح شهید سلیمانی برای کنترل محله‌محور بیماری، گفت: این طرح بین وزارت بهداشت، سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین تنظیم شده است که آغاز اجرای این طرح مقارن با هفته بسیج و از شنبه یکم آذرماه خواهد بود.

وی بیان کرد: در خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حیطه بهداشت، وظایف تبیین و سیاست‌گذاری و بارگذاری علمی این طرح را بر عهده دارد.

ابول‌نژادیان در خصوص راهبردهای اثربخش در کنترل بیماری کووید- ۱۹ در کشورهای مختلف جهان، تصریح کرد: این راهبردها در مجله پزشکی جهانی نیچر که معتبرین مجله پزشکی در دنیا است ثبت شده است. این داده‌های علمی دقیق، از ۲۲۶ کشور دنیا و از بین ۴۲ هزار و ۱۵۱ راهبرد که کشورهای مختلف دنیا برای کنترل کرونا استفاده کرده‌اند، جمع‌آوری شده است.

وی افزود: طبق این داده‌ها، محدودیت در برگزاری دورهمی‌های کوچک ۸۳ درصد، تعطیلی مدارس و دانشگاه ۷۳ درصد، ایجاد محدودیت در مرزها ۵۶ درصد، افزایش دسترسی به ماسک ۵۱ درصد، محدودیت مسافرت ۴۲ درصد، تعطیلی ملی ۲۵ درصد، محدودیت در برگزاری تجمعات بزرگ ۵۳ درصد، آموزش و تعامل فعال با عموم مردم ۴۳ درصد، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر ۴۱ درصد، تعامل فعال با مدیران ۴۰ درصد، افزایش پرسنل بهداشتی ۳۵ درصد، قرنطینه شهر ۳۰ درصد، فعال‌سازی واکنش‌های اضطراری ۲۹ درصد، تشخیص سریع ۲۵ درصد، افزایش تجهیزات پزشکی ۲۵ درصد، مداخلات پلیس و نیروی نظامی ۲۳ درصد، هشدار سفر ۲۰ درصد، محدودیت حمل و نقل عمومی ۱۳ درصد و تعامل فعال با متخصصان بهداشتی ۱۱ درصد در کنترل بیماری، اثربخشی مثبت داشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در طرح شهید سلیمانی تلفیقی از این راهبردها برای کنترل کرونا را به کار می‌بریم. تعطیلی ملی بار منفی روانی و اقتصادی زیادی ایجاد می‌کند. در کشورهایی که تعطیلی ملی را اعمال کردند، ۲۵ درصد اثرگذار بوده است در حالی که اگر تعطیلی ملی اعمال شود اما تجمعات کوچک را کنترل نکند، زیاد موفق نخواهد بود.

وی گفت: در خوزستان ۵۴ درصد مبتلایان در دورهمی‌های خانوادگی درگیر شده‌اند بنابراین محدودیت دورهمی‌های کوچک، بسیار در کنترل بیماری اثرگذار است.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در اجرای این طرح، اقناع مردم بسیار تاثیرگذار است؛ باید با اقناع‌سازی مردم کار پیش برود اما اگر همچنان فردی به دستورات توجه نکرد شاید مداخله قهری لازم باشد.

وی گفت: حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر در این طرح دیده شده است زیرا حمایت از این گروه‌ها ۴۱ درصد در کنترل بیماری موثر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: پیگیری موارد تماس کرونا و غربالگری این افراد و ضدعفونی منازل مبتلایان و ارائه آموزش‌ها نیز توسط همکاران بهداشتی ما انجام می‌شود.

وی افزود: هفته آینده کیت‌های تست سریع که در ۲۵ دقیقه نتیجه تست را مشخص می‌کنند، در اختیار استان خوزستان قرار می‌گیرند بنابراین تعداد بیماران شناسایی‌شده افزایش خواهد یافت و قرنطینه این افراد نیز بیشتر می‌شود و نیروهای ما به تنهایی جوابگو نخواهند بود و باید از پایگاه‌های مقاومت بسیج نیروهایی در اختیار ما قرار دهند تا بیماریابی و کنترل بهداشت محیط را انجام دهیم.

ابول‌نژادیان گفت: در شهرهای قرمز تنها گروه شغلی ۱ اجازه فعالیت دارند و در شهرهای نارنجی، گروه شغلی ۱ و ۲ می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند اما در شهرهای زرد محدودیت فعالیت تنها شامل گروه شغلی ۴ است.

وی افزود: در طرح شهید سلیمانی سه تیم وجود دارد؛ مسئول تیم مراقبتی، پزشک مرکز خدمات جامع سلامت است و اقشار بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد این تیم را کمک خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تیم دوم تیم حمایتی است که توسط نیروهای بسیج هدایت می‌شود. تیم سوم نیز تیم‌های نظارتی محسوب می‌شوند که با حمایت نیروی انتظامی، بسیج اصناف، هلال احمر و داوطلبین مردمی با محوریت کارشناس بهداشت و محیط، فعالیت خود را انجام خواهند داد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.