×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طرح پرورش ماهی “سی‌باس” در آب‌های نامتعارف خوزستان اجرایی شد

فتح‌الله ابوعلی افزود: این طرح آزمایشی که درآبهای نامتعارف خرمشهر انجام شد و به نتایج مثبت نیز رسید گامی مهم برای متنوع کردن آبزی پروری در آبهای غیرمتعارف و غیرقابل استفاده است.

وی اظهار داشت: رویکرد شیلات خوزستان، ایجاد تنوع گونه‌های آبزیان دریایی و کنترل بیماری‌ها در گونه‌های پرورشی است تا بتوان صنعت آبزی پروری را به سطح قابل قبولی از اشتغال زایی و بهره گیری از ظرفیت‌های طبیعی استان رساند.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به ویژگی‌های ماهی سی باس و امکان عمل آوری و پرورش این نوع آبزیان در استان افزود: ماهی سی‌باس بازار پسند است و به لحاظ اقتصادی نیز امکان صادرات آن وجود دارد.

ابوعلی تاکید کرد: برنامه متنوعی برای معرفی ماهی سی‌باس به جامعه مصرف‌کننده داریم که از جمله آنها برگزاری جشنواره غذا در استان پس از گذر از دوران کرونا است.

به گفته وی خوزستان از پتانسیلهای بسیار بالایی درحوزه آبزی پروری برخوردار است که در این ارتباط طرح پرورش ماهیان دریایی در اراضی ساحلی نمونه‌ای از این ظرفیت‌ها است‌.

توجه به پرورش آبزیان دریایی در سواحل خوزستان

ابوعلی از توجه ویژه شیلات به پرورش آبزیان دریایی درسواحل خوزستان خبرداد.

وی به طرح ترویجی ایجاد مزرعه الگویی پرورش ماهی سی‌باس دریایی آسیایی در آبهای لب شور منطقه ساحلی چوِئبده در جنوب خوزستان اشاره و اظهار داشت:در پرورش ماهی سی‌باس علاوه بر منطقه چوئبده ، درقفس دریایی هم برنامه ریزی شده و به زودی شاهد رونمایی ازنخستین قفس‌های دریایی آبزیان ساحلی در خوزستان خواهیم بود.

ابوعلی بیان کرد: توجه ویژه به پرورش آبزیان دریایی در ساحل از اولویت های شیلات قرار دارد و سازمان متبوع آمادگی برای فراهم کردن بستر این نوع فعالیت اقتصادی را دارد.

مدیرکل شیلات خوزستان به سابقه سه ساله پرورش ماهی سی‌باس در چوئبده  اشاره کرد و گفت :ماهی صبیتی و شانک نیز از جمله این آبزیان دریایی است که در آبهای لب شور و دریایی درحال پرورش هستند.

وی سطح مزارع پرورش‌ماهی سی باس در چوئبده را ۲۰ هکتار اعلام کرد وافزود: ماهی صبیتی با سطح زیر کشت ۱۰ هکتار و  شانک در سطح  ۲هکتار از گونه‌هایی دریایی هستند که در حال پرورش هستند.

استان خوزستان پارسال با تولید و صید ۱۳۰هزار تن ماهی پرورشی و دریایی ، مقام نخست را در کشور کسب کرد.
بر اسار آمار شیلات خوزستان حدود ۴۰هزار نفر در بخش صید و صیادی و پرورش آبزیان گرمابی و سردابی دراستان فعال هستند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.