×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
نسخه متخصصان برای پیشگیری از کرونا

دکتر سید محمد علوی اظهار داشت: ماسک زدن از جمله موارد با اهمیت در پیشگیری از بیماری کرونا است؛ از آنجایی که انتقال این بیماری از انسان به انسان از طریق قطرات تنفسی صورت می‌گیرد بنابراین در زمان قرار گرفتن ۲ فرد آلوده و سالم در کنارهم، استفاده از ماسک از انتشار و انتقال عفونت جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی افزود: در هنگام عطسه یا سرفه، ذرات آلوده به فاصله ۱.۸ متر رسوب می‌کند پس اگر در فاصله بیشتر از ۱.۵ تا ۲ متر قراربگیریم شانس رسیدن عفونت کمتراست.

علوی ادامه داد: تماس دست آلوده با چشم‌ها ، بینی و دهان نیز قابل توجه است یعنی دستی که به محیط آلوده یعنی سطوح مشترک از جمله دسته مبل، کیبورد رایانه‌های مشترک، تلفن، دستگیره اتوبوس و دکمه آسانسور برخورد کرده باشد، پس شستن دست‌ها با آب و صابون نقش اساسی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: تجمع این ویروس در مکان‌های شلوغ و تجمعات بیشتر است بنابراین زمانی که ۲ نفریا بیشتر دورهم جمع شوند شانس ابتلا بیشتر می‌شود  پس باید از برگزاری از تجمعات و رفتن به مکان‌های شلوغ و پر تردد تا حد امکان دوری کنیم.

وی اضافه کرد: بیماریابی و شناسایی افراد آلوده و جدا کردن آنها از جامعه، درمان و مراقبت از آنها نیز نقش اساسی در پیشگیری و انتشار ویروس کرونا در جامعه دارد.

علوی گفت: اما در صورت ابتلا به این بیماری، نداشتن مرگ و میراهمیت دارد پس افراد با سن بالا، دارای بیماری‌های خاص، زنان باردار، مبتلا به دیابت، سرطان، کودکان و افراد ی که در مراکز نگهداری معلولان، معتادان و سالمندان  به صورت مشترک زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر قرار دارند پس مراقبت از آنها نقش اساسی دارد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین در یک مکان هرچقدر آلودگی بیشتر شانس انتقال عفونت بیشتر است بنابراین فضا باید به اندازه کافی آزاد باشد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال باید از تجمع افراد در یک سالن محدود و سرپوشیده جلوگیری شود و بهتر این است که اگر قرار باشد افرادی به صورت اجتناب ناپذیر برای برگزاری مناسبتی دورهم جمع شوند در فضای آزاد و با فاصله باشند.

علوی گفت: تهویه فضا یعنی عوض کردن هوای سالن و ضد عفونی کردن سطوح مشترک و گند زدایی سطوح اهمیت زیادی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: سطح سواد جامعه نیز باید بالا برود چون بعضی مواقع بسیاری از کارها به رفتار ما بستگی دارد بنابراین با آموزش و آگاهی و بالا رفتن سطح سواد که منجر به تعهد و مسئولیت اجتماعی شود می توان از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین تمام موارد یاد شده به تنهایی کافی و موثر نیستند بنابراین علاوه بر ماسک باید از رفتن به مکان‌های جای شلوغ و در فاصله‌های نزدیک به هم اجتناب کنیم چون احتمال خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازشنبه هفته جاری در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا  گفت: وضعیت خوزستان از لحاظ کرونا همچنان با ثبات است و تعداد بیماران بستری در هفته گذشته  نسبت به هفته پیش از آن حدود ۸.۸ درصد افزایش داشته و حدود ۶.۴ درصد نیز موارد بروز در استان بالاتر رفته بود اما شیب نمودار تند نیست.

وی با بیان اینکه هفته قبل وضعیت کرونا در خوزستان کاهشی بود و آمار بیماران بستری ۶.۶ درصد کاهش پیدا کرده بود افزود: از همه مردم می‌خواهیم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه ویژه به خرج دهند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر دیروز ۲۶ آبان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و سه هزار و ۱۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۷۵ هزار و ۱۲۱ نفر رسید.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.