×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
بی‌توجهی به پسماند در بودجه سالانه شهرداری اهواز

فاضل عبیات در نشست کارگروه پسماند خوزستان در استانداری، بیان کرد:میزان اهمیت و اولویت پسماند در نظر مدیران شهرداری اهواز را می‌توان از روی بودجه بندی دریافت، این در حالیست که پسماند به دلیل اینکه تنها در زمان بحرانی شدن به چشم می‌آید، مورد توجه مدیران نیست و انتظار است این مساله در سال‌های بعد مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ضروری است نشست تخصصی درباره سایت صفیره اهواز برگزار شود تا برنامه‌های میان مدت و بلندمدت بررسی و چشم‌انداز این مکان مشخص شود.

وی در ادامه با اشاره به نبود همخوانی گزارش‌ها درباره پسماندهای عفونی مطب‌های اهواز گفت: در یک هفته آینده دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط زیست، شهرداری و علوم پزشکی باید در نشستی در فرمانداری اهواز نسبت به یکسان‌سازی گزارش‌ها اقدام کنند.

عبیات، همچنین آلودگی هوا در کلانشهر اهواز را مورد توجه بسیاری از شهروندان و مسئولان و رسانه‌ها در روزهای گذشته دانست و ادامه داد: مصوبات درباره تعهدات شهرداری اهواز در سایت پسماند (صفیره) باید پیگیری و اجرایی شود.

وی افزود: اعتقادی به سهم بندی و اولویت بندی عوامل آلاینده هوا ندارم زیرا این مساله باعث فرافکنی برخی از مسئولان که تصور می‌کنند سهم کمتری در آلودگی هوا دارند، شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون مرجع تعیین آلودگی و سهم آلایندگی، سازمان حفاظت محیط زیست است و هیچکدام از دستگاه‌های آلوده کننده هوا حق توجیه و یا انکار نقش خود در آلودگی هوا را ندارند.

با متخلفان مسامحه نکنید

معاون استاندار خوزستان همچنین خواستار برخورد قاطع با مراکز بهداشتی درمانی متخلف در زمینه پسماندهای عفونی شد و گفت: هیچ عذر و بهانه‌ای قابل قبول نیست و با توجه به اهمیت سلامتی مردم هیچ مسامحه‌ای نباید با متخلفان بشود.

وی با اشاره به اهمیت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و تمرکز قوای سه گانه بر این مساله، بیان کرد:تمام دستگاه‌ها در این زمینه مسوول هستند و باید از ظرفیت قانونی خود استفاده کنند، در غیراینصورت دستگاه‌ها مرتکب تخلف شده‌ و باید با آنها برخورد شود.

عبیات، درباره مشکل محل دفن پسماند در ایذه نیز گفت: این مساله با وجود حساسیت بالا، پس از مطرح شدن در چند نشست این کارگروه، هنوز حل نشده است.

وی با تاکید بر رفع دغدغه مردم روستای راسفند در نزدیکی محل دفن پسماندهای ایذه، افزود: بر اساس گزارش نمایندگان استانداری، خواسته‌های مردم این روستا شامل نبود آلودگی خودروهای حمل پسماند شهرداری ایذه، ارایه برخی خدمات به روستا و اشتغال تعدادی از جوانان روستا بوده که این مطالبات باید مدنظر مسوولان قرار گیرد.

عبیات تاکید کرد: مساله پسماند در شهر ایذه تا ۲ هفته آینده در نشستی با حضور همه دستگاه‌های مرتبط و مردم حل و فصل خواهد شد.

وی درباره حساسیت‌ ایجاد شده در خرمشهر نسبت به انتقال پسماندهای آبادان به مدفن پسماندهای خرمشهر، گفت: طرح ادغام مدفن پسماند خرمشهر و آبادان بر اساس مطالعاتی انجام شده اما این مساله باید برای مردم تبیین شود.

عبیات ادامه داد:مشکلات پسماند خرمشهر و آبادان نیز در ۱۰ روز آینده در نشستی به همین منظور بررسی و برطرف خواهد شد.

وی دلیل مخالفت‌ اجتماعی با جانمایی محل دفن زباله به ویژه در روستای راسفند ایذه و خرمشهر را ذهنیت منفی و تدافعی نسبت به پسماند بیان کرد و افزود: برخورد چالشی با مساله پسماند به دلیل نبود آگاهی عمومی نسبت به پسماند به عنوان منبع درآمد و سرمایه، و نیز به دلیل نبود تضمین نسبت به وعده‌های مسوولان محلی است.

در انتظار تکثیر سلول‌های زباله

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در این نشست از راه‌اندازی کارخانه پردازش پسماند تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: سومین سلول دفن زباله در سایت پسماندهای اهواز تا اسفند امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رضا علیجانی افزود: سلول سوم سایت صفیره هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ساخت آن به دلایل مالی تاکنون متوقف مانده بود، اما با اخذ وام از بانک شهر، این مساله حل شده است.

وی اضافه کرد: احداث سلول دوم سایت پسماندهای اهواز از زمان شهردار و شورای گذشته، به دلیل مسایل حقوقی و قضایی به مدت پنج سال متوقف بود که با پیگیری انجام شده در ۱۰ روز آینده عملیات اجرایی آن دوباره آغاز می‌شود و این سلول نیز تا اردیبهشت آینده به اتمام می‌رسد.

به گفته وی، تا زمان اتمام کار سلول جدید، زباله‌ها به روش پوشش خاک، دفن می‌شوند.

علیجانی ادامه داد: سایت پسماند صفیره در پنج سال گذشته تقریبا رها، و به درستی مدیریت نشده بود اما اکنون برای تغییر وضعیت آن از جمله تکمیل سلول‌ها، صنایع تبدیلی، کمپوست و تفکیک زباله برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: سایت پسماند شهرداری اهواز (صفیره) ۱۲۵ هکتار مساحت دارد که در دوره‌های قبلی آن را از بین برده‌اند و ما چاره‌ای جز احیای مجدد این سایت نداریم، زیرا امکان فراهم ساختن سایت دیگری برای پسماند وجود ندارد.

وی حجم زباله‌های اهواز را ۸۰۰ تن در روز بیان کرد و گفت: با مدیریت دفن پسماند، هر کدام از سلول‌ها تا سه سال عمر خواهند داشت.

علیجانی افزود: کارخانه پردازش پسماند در این سایت نیز حدود هشت ماه تعطیل بوده که اکنون در حال تعمیر است و مزایده واگذاری آن به پیمانکار آن نیز برگزار شده و تا یک ماه آینده راه‌اندازی مجدد می‌شود.

وی با اشاره به مشکل زباله‌سوزی در سایت صفیره توسط زباله‌گردها، اضافه کرد: ۱۶ نفر از مامورانخدمات شهری و هشت نفر از ماموران انتظامی از سه روز پیش در این محل مستقر شده و کار حراست را برعهده گرفته‌اند.

علیجانی افزود: مساله پسماند به طور کلی اولویت شهرداری‌ها نیست و انتظار داریم برای اجرایی شدن مراحل بعدی در ساماندهی پسماندهای اهواز به شهرداری کمک‌ شود.

وی همچنین درباره مدفن قدیمی زباله‌های اهواز در نزدیکی روستای برومی، گفت: دوده‌های ناشی از دفن پسماند در سال‌های گذشته، در سطح گسترده منطقه را فرا می‌گیرد که شب‌ها میزان آن بیشتر می‌شود؛ با شرکت نفت که مالکیت زمین را در اختیار دارد برای واگذاری ماشین آلات مذاکراتی شده اما هنوز اجرایی نشده است.

بر اساس این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ۱۴ آبان جاری در کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان، آتش سوزی در سایت پسماند شهرداری اهواز در نزدیکی روستای صفیره (بخش غیزانیه) را از دیگر عوامل اصلی آلودگی هوا بیان کرد و گفت: این مساله در بازدیدها و گزارش‌ها و اعتراض مردم مسجل شده، به گفته وی، چند ماه پیش نشستی تشکیل و مقرر شد شهرداری اهواز نیروی حراست و آتش نشانی در سایت صفیره مستقر کند و ساخت سلول‌های جدید برای دفن را آغاز کند اما هیچکدام از این تعهدات عملی نشده است.

همچنین سایت پسماند شهرداری اهواز در شرق این کلانشهر در بخش غیزانیه قرار دارد که از سال ۹۱ به دلیل دفن غیراصولی زباله با آتش سوزی مستمر روبه روست.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.