×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
انتقال پسماندهای مراکز منتخب کووید – ۱۹ ایذه بدون بی‌خطرسازی به محل دفن

مهران معلم در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ۴۱ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هستند که ۲۴ بیمارستان از این تعداد دانشگاهی و ۱۷ بیمارستان غیردانشگاهی هستند. هشت بیمارستان دانشگاهی از این تعداد در اهواز و ۱۶ بیمارستان دانشگاهی در خارج از اهواز قرار دارند. در مجموع در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۵ هزار و ۹۲۹ تخت بیمارستانی فعال است که ۳ هزار و ۷۸۲ تخت بیمارستانی از این تعداد دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به وضعیت مدیریت پسماند در بیمارستان‌ها افزود: بیمارستان مادر رامهرمز دستگاه امحای پسماند را دارد اما در حال ساخت جایگاه راه‌اندازی دستگاه است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. در حال حاضر پسماندهای این بیمارستان به بیمارستان امام خمینی(ره) رامهرمز منتقل می‌شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین بیمارستان شهید چمران دشت‌آزادگان چند دستگاه امحای پسماند دارد اما به علت عدم فعالیت بخش‌ها، پسماند عفونی تولیدی جهت امحا به بیمارستان دیگر شهرستان‌ منتقل می‌شود که در این زمینه مکاتبه و لزوم امحای پسماند تولیدی در محل خود بیمارستان تذکر کتبی داده شده است. در حال حاضر پسماندهای این بیمارستان به بیمارستان شهدای نفت دشت آزادگان منتقل و امحاء می‌شود.

معلم بیان کرد: همچنین بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز سه دستگاه امحای زباله دارد و دستگاه چهارم خریداری شده و در حال نصب است. بیمارستان گلستان نیز چهار دستگاه امحای پسماند دارد اما به علت افزایش حجم پسماند عفونی در دوران کووید ۱۹ این دستگاه ها به صورت پرتکرار نیاز به تعمیر دارند. متأسفانه این دستگاه‌ها بعضاً به دلایل مختلف از مدار خارج می‌شوند و باید بلافاصله وارد مدار شوند.

وی تصریح کرد: بیمارستان رازی اهواز نیز دو دستگاه امحای پسماند دارد اما به علت پذیرش پسماندهای مراکز خصوصی و تولید روزانه بیش از نیم تن پسماند عفونی در دوران کووید ۱۹، به یک دستگاه دیگر نیاز دارد که در حال خریداری این دستگاه هستیم تا مشکلی در بحث امحا در این بیمارستان نداشته باشیم. بیمارستان ابوذر اهواز نیز دو دستگاه امحای پسماند دارد اما به علت پذیرش پسماندهای مراکز منتخب کووید ۱۹ نیاز به یک دستگاه دیگر دارد.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: همچنین بیمارستان سینا کارون یک دستگاه امحای پسماند دارد که با توجه به تولید تقریبی ۴۵۰ کیلوگرم پسماند عفونی در روز در دوران کووید ۱۹ به یک دستگاه دیگر نیاز دارد که دستگاه دوم خریداری شده است. در بیمارستان شهدای ایذه دستگاه دوم امحای پسماند تهیه شده و در حال نصب و راه‌اندازی آن هستیم و تنها ۲۰ درصد کار باقی‌ مانده است. در بیمارستان شهدای ایذه دیگر مشکلی از نظر پسماند نداریم.

وی عنوان کرد: ماهانه توسط آزمایشگاه سازمان محیط زیست فرآیند بی‌خطرسازی دستگاه‌های امحای پسماند در بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد که برخی از بیمارستان‌ها این وضعیت خوداظهاری را با تأخیر انجام داده‌اند. در سه ماهه اخیر ۸۷ درصد بیمارستان‌ها، آزمایش ماهیانه‌ خوداظهاری پسماند که توسط آزمایشگاه معتمد انجام می‌شود را انجام دادند و ۱۳ درصد بیمارستان‌ها با تأخیر انجام دادند یا جواب آزمایش نتایج خوبی نداشته است.

معلم در خصوص محل مدیریت پسماند در بیمارستان‌ها گفت: در بیمارستان رازی اهواز با کمبود فضای فیزیکی در خصوص نگهداری موقت پسماند، مواجه هستیم. همچنین  بیمارستان‌های خصوصی نفت، آریا و مهر در اهواز نیاز به بهسازی و بهبود فضای نگهداری موقت محل پسماند دارند که این موارد در حال انجام است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین در بیمارستان شهدای هندیجان محل نگهداری موقت پسماند از دستگاه امحای پسماند فاصله دارد که توصیه داریم این وضعیت اصلاح شود. در بیمارستان شهید معرفی ماهشهر، امام رضا(ع) امیدیه و آپادانا در اهواز نیز محل جدید نگهداری موقت پسماند در حال احداث است.

وی در خصوص وضعیت مدیریت پسماند عفونی، تیز و برنده بیان کرد: منظور از مراکز دانشگاهی همان مراکز منتخب کووید – ۱۹ است. در شرق اهواز مراکز دانشگاهی پسماند ویژه خود را به بیمارستان ابوذر منتقل می‌کنند و ۱۱۹ مرکز غیردانشگاهی با سازمان پسماند و ۲۸ مرکز با بیمارستان‌ها قرارداد دارند. همچنین در غرب اهواز مراکز دانشگاهی پسماند ویژه را به بیمارستان‌ها منتقل می‌کنند و ۲۵۱ مرکز غیردانشگاهی با سازمان پسماند و ۳۶ مرکز با بیمارستان‌ها قرارداد دارند.

وی افزود: در کارون نیز مراکز دانشگاهی با بیمارستان سینا و غیردانشگاهی همراه پسماند عادی به محل دفن منتقل می‌شوند. در اندیمشک تمامی مراکز دانشگاهی و ۱۶ مرکز غیردانشگاهی با بیمارستان قرارداد دارند.

معلم ادامه داد: در ایذه نیز به جز تعدادی از سفتی‌ باکس‌های مراکز دانشگاهی، مابقی پسماند ویژه مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی بدون بی‌خطرسازی به محل دفن منتقل می‌شوند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: یک هزار و ۴۷۵ مرکز تولیدکننده پسماند عفونی در اهواز وجود دارد که ۳۹۲ مرکز از این تعداد با سازمان پسماند شهرداری اهواز و ۶۳ مرکز با بیمارستان‌ها قرارداد دارند. در این خصوص ۲۴۶ اخطاریه صادر شده و ۱۲۵ مکاتبه با معاونت درمان در زمینه انجام عقد قرارداد این مراکز با سازمان پسماند یا بیمارستان‌ها انجام شده است.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.