×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
١٧نوامبر روز جهانى خون بند ناف

مسئول نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان خوزستان ، مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف را از مهم‌ترین منابع سلول‌های بنیادی خون ساز دانسته و گفت: امروزه استفاده از سلول هاى بنیادى در درمان بسیارى از بیمارى هاى صعب العلاج چشم انداز تازه اى از درمان را به سوى آینده علم پزشکى گشوده است که در این میان سلول هاى بنیادى خون بند ناف با توجه به اینکه براحتى در زمان زایمان بدون ایجاد هیچ گونه آسیب و خطر براى مادر و کودک، قابل جمع آورى میباشد، از ارزشمند ترین انواع این سلول ها به شمار می روند.

مانیا سهرابی روز سه شنبه ۲۷ آبان به مناسبت روز جهانی خون بند ناف در گفت وگو با در گفت و گو با بتاب نیوز اظهار داشت: اهمیت استفاده از سلول هاى بنیادى خون بند ناف در درمان بیمارى هاى صعب العلاج به اندازه اى است که سازمان بهداشت جهانى تاریخ ۱۷ نوامبر را به عنوان روز جهانى خون بند ناف نامگذارى کرده است، تا از این طریق توجه کشور ها و مردم در سراسر دنیا را به موضوع جلب کند.

وی ادامه داد: این نوع بافت دارای پتانسیل لازم برای درمان بیش از ۸۰ نوع ‏بیماری است و در زمان طلایى ۵ الى ١٠ دقیقه پس از زایمان قابل جمع آورى است ولی متاسفانه مردم در این زمینه اطلاعات کافی ندارند لذا لازم است به خانواده ها آگاهی بخشی لازم ارائه شود.

سهرابی افزود: سلول‌های بنیادی که از خون بند ناف گرفته می‌شوند به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای سلول‌های بنیادی مغز استخوان محسوب شده و در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی بدن نقش آفرین است.

وی ادامه داد: تحقیقات زیادی نیز در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی همچون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.

مسئول نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان خوزستان با بیان اینکه نمونه های سلول بنیادی بانک خون‌ها در دمای منفی ۱۹۶ درجه فریز می‌شود، افزود: این نمونه‌ها تا مدت ۲۸ سال قابلیت نگهداری دارند بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‎‌شود تا به عنوان یک بیمه سلامتی و بیمه بیولوژیک برای فرزندان و خانواده های خود فرایند ذخیره سازی را انجام دهند .

مانیا سهرابی توضیح داد: اگر فرد نیازمند بنا بر هر دلیلی ذخیره سازی نمونه نداشته باشد و اگر نمونه تطابقی فرد در کشور یافت نشود باید از خارج وارد شده که مبلغ آن بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار برای هر نمونه وارداتی هزینه ارزی دارد این در حالی است که ذخیره خون بند ناف در کشور کمتر از ۲۰۰ دلار هزینه دارد.
وی با اشاره به اینکه مشاوره خانواده‌ها برای دریافت مشاوره خون بند ناف نوزادشان رایگان است، گفت: خانواده ها می‌توانند برای دریافت راهنمایی‌های لازم به سایت www.rsct.ir مراجعه نموده و یا با شماره های نمایندگی و خوزستان تماس حاصل نمایند.

این مسئول درباره هزینه ذخیره سازی خون بند نوزاد توضیح داد: هزینه اولیه ذخیره سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و هزینه نگهداری سالانه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی از سال دوم به بعد سالانه ۱۶۰ هزار تومان است .
مانیا سهرابی در ادامه یادآور شد: البته به افرادی که امکان پرداخت مبالغ هزینه ها را ندارند امکان پرداخت اقساطی و یا از طریق تسهیلات بانکی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در استان‌ خوزستان رتبه پنجم ذخیر خون بند ناف را در کشور دارد افزود: تا کنون بیش از ۱۳۶ هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره شده که از این میان بالغ بر ۷۰۰۰ نمونه مربوط به استان خوزستان می باشد.

سهرابی در پایان اظهار کرد: تمهیدات لازم برای کارآزمایی بالینی دیابت نوع یک اتخاذ شده است که به زودی اغاز خواهد شد و همچنین آغاز ذخیره سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان ظرف چند ماه آینده در شرکت فناوری بن یاخته های رویان انجام خواهد شد

علاقه مندان میتوانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر کلمه “رویان خوزستان” را به شماره ۱۰۰۰۰۴۱۰۴۱ ارسال نمایند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.