×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دلیل منطقی برای افزایش قیمت گوشت قرمز وجود ندارد

منصور پوریان با بیان اینکه خرده‌فروشان (قصابی‌ها) و واحدهای بسته بندی به افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیردامن زدند افزود: دستگاه‌های مسوول باید نظارتی بیشتر و کارآمدتری داشته باشند تا مصرف کننده نهایی بتواند به دور از هیجانات کاذب بازار ، فراورده های پروتئینی را با قیمت مناسب و منطقی وارد سبد غذایی خانوار خود کند.

وی گفت: با توجه به  به آمار دام سبک و سنگین کشور وتولید بالای گوشت در پرواربندی‌ها ، حتی اگر حجم خروج غیرقانونی (قاچاق) دام از مرزهای جنوبی وغربی واقعیت داشته باشد کشور نه تنها با کمبود دام روبه رو نیست بلکه ما  در کشور دام مازاد داریم.

پوریان به نقش مخرب وغیرسازنده دلالان و چوب داران دام و بزرگ‌نمایی رسانه‌ای در قاچاق دام در روند افزایشی قیمت گوشت قرمز در چند هفته اخیر اشاره کرد و افزود:در این آشفتگی بازار نه تولیدکننده دام منتفع شد و نه مصرف کننده توانست گوشت قرمز را با قیمت عادلانه وارد سبد غذایی خانوارکند.

کاهش قیمت عمده دام

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور به کاهش ۳۰ تا ۳۵درصدی دام زنده سنگین و سبک در روزهای اخیر در مراکز عمده عرضه دام کشور اشاره کرد و گفت:هم اکنون هرکیلوگرم دام سنگین در مراکز مهم عرضه دام ۳۵۰هزار ریال و دام سبک ۴۵۰هزار ریال است در حالی که اوایل آبان ماه این ارقام به ترتیب ۴۵۰ هزار و ۵۵۰هزار ریال رسیده است

پوریان قیمت عمده لاشه گوسفند در مراکز عمده عرضه دام را ۹۵۰هزار و گوساله ۷۸۰هزار ریال عنوان کرد و افزود:بخش مهمی از گرانی گوشت قرمز مربوط به خرده فروشی (قصابی‌ها) و واحدها بسته بندی هستند که به سود عادلانه راضی نیستند و بیشترین فشار را به مصرف کنندگان نهایی وارد می‌کنند.

توزیع نهاده‌های دامی بهتر شده است

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه با بیان اینکه توزیع نهاده‌هایی با قیمت مصوب دولتی در روزهای اخیر بهتر و بابرنامه‌تر شده است افزود: تداوم این وضعیت می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت دام در بازار عمده فروشی بیانجامد.

وی کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در هفته های نخستین آبان امسال ، دستورالعمل دامپزشکی مبنی بر پلاک گذاری دام و جابه جا نشدن دام از استانی به استان دیگر و بزرگ نمایی معضل قاچاق را از عوامل موثر بر گرانی دام وگوشت درهفته‌های اخیر بیان کرد.

پوریان افزود:هم اکنون دولت و مرزبانی ، مرزهای غربی و جنوبی کشور به شدت کنترل می کنند و قاچاق دام به سهولت و آسانی گذشته نیست ؛بنابراین هیچ توجیهی برای بالا نگه داشتن قیمت گوشت قرمز با وجود مازاد بودن دام در کشور وجود ندارد.

خرید حمایتی و ضرورت صادرات قانونی دام

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور بر خرید حمایتی دام توسط دولت و ضرورت صادرات قانونی دام با هدف تعادل در بازار و جلوگیری از قاچاق دام تاکید کرد و افزود:تهاتر دام با کشورهای همسایه و واردات گوشت قرمز و صادر شدن دام زنده با هدف ارزآوری و تقویت بنیه مالی پرواربندها و دامپروران صنعتی کشور لازم است.
وی از خرید حمایتی دام سنگین توسط شرکت پشتیبانی امور دام استقبال کرد و افزود: نباید دام مازاد روی دست تولیدکننده بماند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.