×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
تغییرکاربری،چالش جدی بخش کشاورزی خوزستان ‌است

محمدرضا میان‌آب با بیان اینکه خاک زراعی یک منبع غیرقابل جایگزین است که به آسانی قابل بازیافت نیست افزود: تخریب و تغییر کاربردی زمین زراعی در خوزستان یک جفا برای نسل‌های آینده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ حدود یک میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور به دلیل تغییر کاربری غیر مجاز از چرخه تولید خارج شده است افزود:برای تشکیل یک سانتیمتر خاک زراعی حدود ۸۰۰ سال زمان نیاز است لذا تغییرکاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی باعث نابودی سرمایه عظیم ملی و لطمه اساسی به تولید و امنیت غذایی کشور تلقی می‌شود.

میان‌آب گفت:از جمله چالش‌های حوزه امور اراضی در زمینه حفظ اراضی کشاورزی می‌توان به عدم آسیب شناسی تخصصی، سیاست‌های اقتصادی جاری، درآمد زیاد حاصل از تغییرکاربری در اراضی، ناکارآمدی قوانین موجود و نیاز به قوانین تکمیلی، عدم تطابق جرم با مجازات مقرر در قانون، استنباط و تفسیر متفاوت قضات از قانون در صدور احکام قضایی و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و دخیل در تغییر کاربری های اراضی اشاره کرد.
وی افزود: در این میان تعامل با قضات و دادستان‌ها باعث تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، کیفیت احکام صادره در زمینه حفظ اراضی کشاورزی و قطع دست دلالان زمین خواهد شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین به راهکارهای خروج از مشکلات موجود و کاهش معضل تغییرکاربری اراضی اشاره کرد و افزود: بکارگیری مدیریت واحد، پویا و کارآمد در زمینه پیشگیری و مقابله، اهتمام مقامات ارشد کشوری در این خصوص، آسیب شناسی تخصصی موضوع، تامین نیازهای پشتیبانی و لجستیکی مورد نیاز و ساماندهی آن، بالابردن هزینه و عواقب ناشی از تغییرکاربری بطوری که باعث عدم صرفه اقتصادی برای دلالان و سودجویان گردد می تواند به کاهش روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی در خوزستان بینجامد.

میان‌آب در ادامه ضمن قدردانی از مجموعه دستگاه قضایی در برخورد با پدیده تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان خاطرنشان کرد: تعامل مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها با دادستان‌ها، اداره‌های متولی و موثر در موضوع از جمله نیروی انتظامی، راه و شهرسازی، فرمانداران و شهرداران باعث تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای بهتر احکام صادره و قطع دست دلالان زمین خواهد شد.

 

چندی پیش خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از تغییر کاربری اراضی مرغوب کشاورزی خوزستان به عنوان یکی از چالش های اساسی بخش کشاورزی استان که می تواند در آینده نزدیک امنیت غذایی کشوررا با مخاطرات جدی رو به رو سازد یاد کرد.
تغییر اراضی مرغوب کشاورزی در استان به خصوص در شمال خوزستان در ۲ دهه اخیر روندی نگران کننده به خود گرفته است. بیشتر زمین های مرغوب کشاورزی در شمال خوزستان تبدیل به باغ ویلا می‌شود.

هم اکنون ده‌ها بنگاه معاملاتی دارای پروانه و غیرمجاز در زمینه خرید و فروش باغ ویلا و قطعات کوچک زمین کشاورزی در شمال خوزستان فعال هستند.
هنوز آمار دقیقی از اراضی کشاورزی خوزستان که تغییر کاربری شده و تبدیل به باغ ویلا شده اند در دست نیست.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.