×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
لزوم نظارت بیشتر بر بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی خوزستان در دوران کرونا

صغری رستمی اظهار داشت: بر اساس قانون، متولی ساماندهی پسماند عفونی، تولیدکننده‌های این پسماندها هستند، پسماندهای عفونی هم جزو زباله‌های ویژه محسوب می‌شوند که در سیستم‌های بی‌خطرسازی، بی‌خطر می‌شوند البته این روش باعث نمی‌شود که از حالت ویژه خارج شوند، بلکه با این روش برای امحای درست آماده سازی می‌شوند.

وی افزود: زباله‌های عفونی حاوی انواع و اقسام آلاینده‌های میکروبی یا ترکیبات شیمیایی یا پانسمان و بافت و خون و … هستند و اخیرا نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا دفع این پسماندها نیازمند نگاه ویژه است زیرا در صورت عدم امحای درست این زباله‌ها می‌توانند به عامل بیماری و انتقال ویروس مبدل شوند.

رستمی اضافه کرد: با توجه به اینکه همه بیمارستانهای استان پذیرش بیماران مبتلا به کرونا انجام می دهند، امکان انتشار ویروس در صورت عدم امحای صحیح وجود دارد و باید به این مساله توجه جدی شود.

وی تاکید کرد: بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی بهداشت جامعه هستند و اگر کنترل درستی بر روی آنها نشود فرآیند سلامت زیر سوال می‌رود، بنابراین انتظار است که روی بیمارستان‌ها به نحوی کنترل و نظارت بیشتری صورت گیرد تا احتمال انتشار ویروس به حداقل برسد.

رستمی اظهار داشت: از ۶۱ بیمارستان بزرگ خوزستان، در هشت بیمارستان مشکلاتی از بابت امحای زباله‌های عفونی وجود دارد، البته این به معنای نداشتن سیستم بی‌خطرسازی در همه این بیمارستان‌ها نیست و برخی از آنها سیستم امحا دارند اما غیرفعال یا دارای نواقصی است.

وی با تشریح مشکلات تعدادی از بیمارستان‌ها در امحای پسماندها، توضیح داد: سیستم امحای پسماند عفونی در بیمارستان راه زینب سربندر دارای نقص فنی است، در دزفول بیمارستان‌های پایگاه چهارم شکاری، ۵۸۰ ارتش و آیت الله نبوی، دستگاه‌های بی‌خطرسازی ندارند و پسماندهای عفونی خود را برای بی‌خطرسازی به بخش خصوصی می‌دهند که در سایت زباله دزفول این کار انجام می‌شود اما مشکل این است که علاوه بر خطر جابجایی زباله عفونی، این بیمارستان‌ها باید دو نوع تست روی پسماند فقط تست شیمیایی انجام می‌دهند و تست میکروبی را انجام نمی‌دهند.

به گفته وی، سیستم امحای زباله عفونی در بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان فعال است اما به دلیل اینکه تنها در زمان اداری کار می‌کند، با انباشت زباله مواجه هستند که این روش صحیح نیست.

رستمی افزود: در بیمارستان امام موسی کاظم ماهشهر، محل نگهداری زباله عفونی مشکلاتی دارد و پسماندهای عادی و عفونی در یک محل نگهداری می‌شوند که به همین دلیل مشخص نیست کار تاچه اندازه به درستی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بیمارستان فریده بهبهانی در بهبهان نیز دستگاه امحای زباله عفونی ندارد و پسماندهای خود را به بیمارستان شهیدزاده برای بی‌خطرسازی می‌دهد که این مساله نیز درست نیست زیرا جابجایی زباله‌های عفونی مشکل ساز است.

بر اساس این گزارش، پسماندهای پزشکی (‌بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش ‌آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.

بابایی مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال ۹۷ اعلام کرده بود که روزانه ۴۰ تن پسماند پزشکی و عفونی درخوزستان تولید می‌شود.

همچنین اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین ۱۷ آبان امسال نسبت به تخلیه فاضلاب بیمارستانی به محیط زیست در شرایط همه‌گیری کرونا هشدار داد و گفت: فاضلاب ۱۴ بیمارستان خوزستان بدون تصفیه و یا با آلودگی بالاتر از حد مجاز به محیط تخلیه می‌شود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.