×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
قطرات ویروس کرونا ده‌ها متر حرکت می‌کنند

دانشمندان با ردیابی حرکت ویروس ناشی از عطسه و سرفه بیماران در تلاشند تا دریابند این ویروس تا چند متر در هوا پرواز کرده و معلق می‌ماند تا بتواند بیماری را به دیگران منتقل کند.
تا کنون می‌دانیم که قطرات بزرگتر به دلیل جاذبه زمین فورا سقوط می‌کنند و حتی اگر بادی وزیده نشود از خطر کمتری برخوردارند.
اما ذرات کوچکتر و سبکتر مسافت‌های طولانی را طی کرده و حتی پس از تبخیر شدن نیز می‌توانند افراد را به بیماری آلوده کنند.
دکتر «هونگینگ لی» نویسنده این مطالعه از آژانس علوم فناوری و تحقیقات در سنگاپور در این باره گفت: قطرات تبخیر شده ویروس نیز می‌توانند بارگذاری ویروس را به طور موثر انجام دهند. ما متوجه شدیم که هر قطره ویروس قادر است بیش از ۶ متر حرکت کند. اما اکنون روشن شده که قطرات ریز تبخیر شده نیز می‌توانند در معرض استنشاق ریه قرار گرفته و باعث عفونت در قسمت پایین دستگاه تنفسی شوند. یک سرفه قادر است هزاران قطره را در محدوده وسیعی منتشر کند. پراکندگی قطرات با استفاده از ابزارهای شبیه سازی جریان هوا مورد بررسی قرار گرفت. در این میان وزش باد نیز در انتقال ویروس به مسافت‌های طولانی‌تر موثر بوده است.
وی افزود: ما دریافتیم که یک قطره سرفه ۱۰۰ میکرومتری یا سرعت باد دومتر بر ثانیه می‌تواند ۶. ۶ متر حرکت کند و شرایط هوای خشک به دلیل تبخیر قطرات می‌تواند این میزان را افزایش دهد.
دکتر فونگ یولئونگ از تیم تحقیقاتی نیز در این ارتباط گفت: ما علاوه بر پوشیدن ماسک، حفظ فاصله اجتماعی را بطور کلی موثر می‌دانیم. این کار می‌تواند شخص را از این قطرات تا حدودی حفظ کند. ما در تلاشیم تا وضعیت انتقال قطرات موجود در هوا را در شرایط و محیط‌های مختلف مورد مطالعه قرار دهیم. دراین میان فیزیک مایعات و حل فرمول‌های ریاضی به ما در درک چگونگی انتقال ویروس کمک می‌کند.
وی اضافه کرد: نحوه عملکرد قطرات ویروس به عوامل مختلفی چون سرعت باد، شرایط و عوامل محیطی، میزان رطوبت هوا و فاصله فرد مبتلا با دیگر افراد بستگی خواهد داشت.
از این رو این عوامل برای طراحی محیط‌های کار و راحتی و ایمنی و بهینه کردن شرایط در فضاهای سربسته مانند اتاق‌های بیمارستان و جریان‌های داخلی و انتقال عوامل بیماری زا می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد تا از میزان شیوع ویروس کرونا بهتر جلوگیری کنیم.

منبع: ایران آنلاین

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.