×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
خط حمل و نقل کالاهای فله‌ای ریلی در شلمچه راه اندازی شد

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند پنجشنبه در این آیین گفت: با افتتاح این خط کالاهای فله‌ای پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال سه میلیون تن کلینکر از منطقه آزاد اروند به خارج صادر شود.

سیدعلی موسوی افزود: پیش از این تخلیه و بارگیری کلینکر سیمان در بندر خرمشهر صورت می‌گرفت که سبب بروز مشکلات زیست محیطی شده بود.

به گفته وی با اتصال ریل راه‌آهن به شلمچه جهت حمل کالاهای فله‌ای ، علاوه بر کاهش این مشکلات ، هزینه‌های حمل و نقل برای صادرکنندگان نیز کمتر می‌شود.
وی افزود: ایران سالانه ۱۲ میلیون تن کلینکر به کشورهای مختلف دنیا صادر می کند که از این میزان کشور عراق به عنوان بزرگترین و نخستین شریک تجاری  خریدار کلینکر ایران به شمار می‌رود.

موسوی افزود: منطقه آزاد اروند در هفت ماه گذشته بعد از بوشهر و بندر امام خمینی (ره) سومین منطقه به لحاظ صادرات کلینکر کشور بوده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم منطقه آزاد اروند تا پایان سال جاری به عنوان اولین صادر کننده کلینکر در کشور لقب گیرد.

موسوی بیان کرد: امروز با افتتاح حمل و نقل کالای فله ای به صورت ریلی در شلمچه ۶۰۰ تن سیمان درود بارگیری شد و در آینده سیمان آبی یک، سیمان هگمتانه، سوفیان نیز به این ظرفیت اضافه خواهند شد تا بتوانیم در پایان سال رقم صادراتی را به سه میلیون تن صادرات کلینکر برسانیم.

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این آیین گفت: فلسفه وجودی منطقه آزاد توسعه متعادل ، متوازن و همه جانبه در قلمرو جغرافیایی مشخص شده است.

محمد حیدری اظهار داشت: فلسفه وجودی منطقه آزاد اروند توسعه متعادل و متوازن و همه جانبه در قلمرو جغرافیایی است که دولت به آن ماموریت داده است.

وی افزود: این سازمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدالت جغرافیایی، اولویت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌ها اقدام به پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای بدون نگاه تبعیض آمیز به محدوده مورد مسولیت خود دارد.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: تنها منطقه آزادی که در کشور از جغرافیای انسانی بسیار بزرگ و متنوع برخوردار است منطقه آزاد اروند است به همین دلیل باید این منطقه را در چارچوب شرح وظایف و اهداف آن تحلیل کرد و متناسب با آن طرح های توسعه ای را پیگیری نمود.

حیدری ادامه داد: همه ما در ابتدا  لازم است که از نظر رویکرد به مسائل توسعه ای گفتمان واحد و مشترک داشته باشیم چرا که توسعه با تنازع سرانجام پیدا نمی کند.

وی گفت: توسعه  با تنش، تنوع تفکرات و با اعمال سلیقه امکان پذیر نیست و اساسا توسعه با همگرایی و اجماع نظر ممکن خواهد بود.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: در کنار سازمان منطقه آزاد اروند نیز گمرک ، بندر، طرح های نیشکر و شرکت های فولاد موجود در منطقه نیز باید با به وظایف خود در حیطه مسوولیت های اجتماعی عمل کنند.

حیدری افزود: اگر بخواهیم توسعه همه جانبه را در خرمشهر داشته باشیم به یک همگرایی همه جانبه نیاز است، نگاه ها فقط به سازمان منطقه آزاد اروند نباید معطوف شود.
وی تصریح کرد: در حوزه خارج از فعالیت های سازمان منطقه آزاد اروند نیز نیاز به توسعه است، اگر قرار است کار پیشرفت توسعه در چارچوب برنامه های مدون و تنظیم شده را  به جلو ببریم می بایست همه با همگرایی و ایمان راسخ و با اقدام و عمل معطوف به شفافیت و نظارت دائمی در کارها کنار هم باشیم.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.