×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
اثر مستقیم کاهش تست و جداسازی در انتشار آلودگی

دکتر سیدمحمد علوی، با اشاره به ادامه روند افزایش موارد بیماری در خوزستان اظهار کرد: همچنان کروناویروس برای ما ناشناخته است؛ گرچه یک سری اطلاعات جدید در خصوص این ویروس کسب کرده‌ایم اما یک سری نادانسته‌ها نیز به نادانسته‌هایمان افزوده شده است.

وی افزود: وضعیت بیماری طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و سرنوشت بیماری بنا بر سناریوهای مطرح‌شده تحقق پیدا نکرد. با وجود شوری که در خصوص واکسن کرونا ایجاد شد، اکنون می‌بینیم در مورد این واکسن سر و صدایی وجود ندارد و علی‌رغم اینکه داروهای متعددی نیز در خصوص این بیماری به کار برده شد اما هنوز سازمان جهانی بهداشت، داروی مؤثری برای این بیماری معرفی نکرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: همچنان کرونا و گرفتاری وسیع ناشی از آن وجود دارد و تاکنون حدود ۵۰ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. چه کسی فکر می‌کرد این همه مرگ بر اثر این بیماری رخ دهد در حالی که ابتدا فکر می‌کردند مرگ و میر آن کمتر از آنفلوآنزا باشد. اوایل گفته می‌شد افراد زیر ۲۰ سال به کرونا مبتلا نمی‌شوند اما اکنون مشاهده می‌کنیم که کودکان و زنان باردار و افراد بدون بیماری زمینه‌ای هم مبتلا شده‌اند.

وی افزود: همچنان این بیماری ناشناخته است و در جهان یکه‌تازی می‌کند بنابراین در هر مرحله باید هوشیاری خود را حفظ کنیم. زمانی که خبر ناامیدکننده‌ای منتشر می‌شود نباید ناامید شویم و زمانی که خبری در خصوص مهار بیماری منتشر می‌شود نباید هوشیاری خود را از دست دهیم و علی‌رغم همه رنگ‌ها باید بدانیم همیشه کرونا با ما است. باید بدانیم زیر سایه کرونا زندگی می‌کنیم و مواظب باشیم.

علوی بیان کرد: برای کنترل بیماری چند کار باید انجام شود. نخست باید مواجهه افراد با کرونا به حداقل برسد. در هر جایی که تجمعات زیاد باشد، کرونا فراوان‌تر است بنابراین باید از حضور در هر گونه تجمع مذهبی، سیاسی، ورزشی، شادی و عزا پرهیز شود.

وی افزود: امروزه تجمعات، خانگی شده‌اند و زمانی که خانواده در یک جشن تولد حضور پیدا می‌کنند بعد از دو سه هفته، همان خانواده عزادار شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: دومین اقدام در این زمینه، مراقبت از افراد آسیب‌پذیرتر است زیرا ابتلا و مرگ و میر در آن‌ها بیشتر است. افراد بالای ۶۰ سال، افرادی که شرایط خاص فیزیولوژیک دارند مانند زنان باردار، کودکان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین کسانی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند مانند کادر بهداشت و درمان باید در اولویت مراقبت باشند. کادر بهداشت و درمان باید سالم باشند تا خدمات را ارائه دهند و باید از آن‌ها باید مراقبت کنیم.

وی افزود: باید از ابتلا به عفونت جلوگیری شود که در این راستا، نسخه‌ شفا یعنی شیوه‌های بهداشتی شامل رعایت آداب سرفه، ترشحات تنفسی و شست‌وشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری یعنی پرهیز از حضور در تجمعات و حفظ فاصله دو متر و استفاده از ماسک رعایت شود.

علوی با بیان اینکه قطرات تنفسی سنگین هستند و در فاصله ۱.۸ متری رسوب می‌کنند، گفت: از زمان خروج از خانه تا زمان برگشت به منزل باید از ماسک استفاده شود و حتی برای لحظاتی ماسک از روی صورت خارج نشود. مشاهده می‌شود در یک جمع یک شخص چای یا آب می‌خورد و این در حالی است که فرد مجاز نیست از خروج از خانه تا بازگشت به خانه ماسک را خارج کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: چهارمین گام این است که در مکانی که حضور پیدا می‌کنیم باید تهویه وجود داشته باشد یعنی در یک ساعت ۶ تا ۱۰ بار هوای یک فضای بسته تغییر پیدا کند. در صورتی که تهویه وجود نداشته باشد باید پنجره‌ها باز باشند. گندزدایی سطوح مشترک نیز باید انجام شود. منظور ما از گندزدایی این نیست که آب ژاول به در و دیوار و خیابان بزنند، منظور ما سطوح مشترک دستگیره در، کیبورد، دکمه آسانسور و موبایل است.

وی افزود: گام بعدی، شناسایی بیماران یا غربالگری آن‌ها است. انجام تست و جداسازی افراد آلوده، درمان سریع مبتلایان، بستری بیمارانی که نیاز به بستری دارند و ردیابی موارد تماس نقش مهمی در کنترل بیماری دارد. در برخی کشورها به دلیل محدودیت منابع مالی اهمیت این موارد کمرنگ می‌شود در حالی که در اکثر کشورهایی که توانسته‌اند بیماری را کنترل کنند، تست و جداسازی را به خوبی انجام داده‌اند. در برخی کشورهایی که موفق هستند، به ازای هر بیماری ۱۰۰ فرد پیگیری شده‌اند اما برخی کشورها به ازای هر بیمار دو تا سه نفر را ردیابی کرده‌اند.

علوی بیان کرد: باید از فرد بیمار سوال شود که کجا بوده و با چه کسانی دیدار داشته و با چه کسانی به مسافرت رفته و در چه مکان‌هایی بیشتر از ۱۵ دقیقه حضور پیدا کرده است تا ردیابی موارد تماس به درستی انجام شود اما این کار الزاماتی دارد و باید پول، پرسنل و تجهیزات به اندازه کافی وجود داشته باشد. همچنین زمانی که بیمار قرنطینه می‌شود باید معیشت وی تامین شود.

وی افزود: گاهی همه این کارها انجام می‌شود اما باز هم به موفقیت نمی‌رسد و به تعطیلی روی می‌آوردند. ما در ابتدا در خوزستان خوب جلو رفتیم اما بعد وزارت بهداشت اعلام کرد که انجام تست محدود شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، مستعد ابتلا به نوع علامت‌دار بیماری کرونا هستند و اکثر کسانی که بر اثر بیماری جان باخته‌اند نیز بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا، از سال‌ها قبل به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، سند ملی کنترل و مراقبت بیماری‌های واگیر را داشتیم. این برنامه،‌ بسته مراقبتی برای بیماری‌های غیرواگیر اساسی است. بیماری‌های غیرواگیر اساسی همان بیماری‌هایی هستند که در کووید – ۱۹ می‌توانند مساله‌ساز شوند یعنی بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان، بیماری‌های تنفسی و موارد دیگر. اگر این برنامه به خوبی در ایران انجام شود، یکی از اثرات آن کاهش مرگ و میر بیماری کووید – ۱۹ خواهد بود زیرا حدود ۸۳ درصد موارد مرگ بیماران کووید – ۱۹ در خوزستان در بیماران زمینه‌ای و یا سن بالا رخ داده است که اگر این بیماری‌ها کنترل شود مرگ و میر نیز کاهش می‌یابد.

علوی با اشاره به اقداماتی که برای زنان باردار انجام می‌شود، گفت: زنان باردار جزو گروه‌های پرخطر هستند که به ‌آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود و کمیته ویژه‌ای در خصوص مرگ و میر آن‌ها داریم. بیش از ۲۶ هزار مادر باردار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هستند که در مرحله اول غربالگری صددرصد، در مرحله دوم ۹۸.۶ درصد و در مرحله سوم نیز صددرصد غربالگری‌ شده‌اند و تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز برای این مادران باردار در حال انجام است.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت دورکاری برای کنترل بیماری، گفت: در این خصوص ستاد ملی مقابله با کرونا باید تصمیم‌گیری کند. یکی از راهکارها برای کاهش تجمع، اعمال دورکاری است البته لازمه آن دولت الکترونیک است. ما بعضی اوقات صحبت می‌کنیم اما الزامات آن وجود ندارد. اکنون شاهد کمبود شدید پرستار در بیمارستان‌ها هستیم. اگر این پرستاران آلوده شوند چه کسی باید جایگزین آن‌ها در بیمارستان باشد؟

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.