×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مدیریت بیماری‌های عفونی با کنترل دیابت و بیماری‌های غیرواگیر

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به در پیش بودن هفته دیابت اظهار کرد: حدود نیم میلیون نفر در جهان در سن بزرگسالی دیابت دارند و حدود ۴۰۰ میلیون نفر پیش دیابت یا پری‌دیابت هستند یعنی در مرحله قبل از دیابت قرار دارند که اگر از آن‌ها مراقبت کنیم از دیابت جلوگیری می‌شود.

وی افزود: ۷۵ درصد این جمعیت بزرگ، در کشورهایی که محدودیت منابع مالی دارند یعنی کشورهای توسعه‌نیافته و عقب‌مانده زندگی می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: ۵ میلیون بزرگسال در ایران به دیابت مبتلا هستند که یک‌چهارم آن‌ها از دیابت خود اطلاع ندارند و این مساله، بسیار خطرناک است.

کدام دیابت‌ها قابل پیشگیری هستند؟

وی با اشاره به چگونگی جلوگیری از ابتلا به دیابت، گفت: برای اینکه متوجه شویم دیابت قابل پیشگیری است یا خیر، باید انواع دیابت را بشناسیم. انواع دیابت شامل دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است؛ بیشتر دانشمندان معتقدند دیابت نوع یک قابل پیشگیری نیست زیرا جنبه ژنتیکی دارد.

علوی ادامه داد: دیابت نوع ۲ و بارداری قابل پیشگیری هستند بنابراین همه سیستم‌های بهداشتی پویای دنیا برای دیابت برنامه دارند تا جلوی بروز دیابت‌هایی که امکان جلوگیری از بروز آن‌ها وجود دارد را بگیرند مانند افرادی که یا پری‌دیابت دارند. اگر زنان باردار نیز از اول تحت مراقبت قرار بگیرند شاید بتوان جلوی دیابت بارداری را گرفت.

عوارض دیابت؛ از بی‌حسی تا قطع عضو

وی گفت:‌ دیابت عوارض زیادی دارد که یکی از آن‌ها بیماری قلبی و عروقی است. مهم‌تر از همه این است که از عوارض دیابت جلوگیری شود. دیابت وابسته به انسولین و غیروابسته به انسولین داریم. زمانی که انسولین یک فرد کاهش می‌یابد یا انسولین در بدن فرد وجود ندارد، دچار دیابت می‌شود؛ انسولین باید قند را به درون سلول ببرد و در صورتی که وجود نداشته باشد، قند خون بالا می‌رود و یک سری عوارض بر جای می‌گذارد بنابراین افرادی که بدن‌شان انسولین ندارد، از زمان کودکی که مبتلا می‌شوند باید انسولین برای آن‌ها تجویز شود. برخی بیماران نیز مانند افراد چاق، انسولین دارند اما میزان انسولین بدن آن‌ها کم است بنابراین باید اقدامات ورزشی، تغذیه‌ای و دارویی برای این بیماران انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: دیابت، عوارض زودرس و عوارض دیررس دارد. عوارض زودرس منجر به مرگ هم می‌شوند بنابراین باید یک سری آموزش‌های خودمراقبتی به مردم داده شود. در عوارض دیررس، اختلالاتی در رگ‌ها ایجاد می‌شود و در این شرایط کلیه، کبد، مغز و دیگر ارگان‌های بدن دچار مشکل می‌شوند، اختلالاتی نیز در عصب ایجاد می‌شود و حس این بیماران از بین می‌رود و ممکن است یک عفونت جزئی منجر به عفونت مساله‌ساز و حتی قطع عضو آن‌ها شود.

وی افزود: دیابت نقص ایمنی نیز ایجاد می‌کند و به همین دلیل بیماران دیابتی زودتر به عفونت مبتلا می‌شوند و بدن‌شان نمی‌تواند عفونت را به خوبی مهار کند. این بیماری، یک سری عوارض روانی مانند استرس نیز در پی دارد.

کنترل اپیدمی‌ها با کنترل بیماری‌های واگیر

علوی بیان کرد: با کنترل دیابت و بیماری‌های غیرواگیر که عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند، می‌توانیم بسیاری از بیماری‌های عفونی که به صورت اپیدمی ظاهر می‌شوند را کنترل کنیم. بیماری عفونی عموما در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، شدیدتر ایجاد می‌شود بنابراین در ابتلا و مرگ و میر در تمام بیماری‌های عفونی، ردپایی از بیماری‌های غیرواگیر دیده می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر استفاده از فست‌فودها در ابتلا به اضافه وزن و چاقی، گفت: سبک غذایی باید سالم باشد؛ اکنون چیزی به نام آبگوشت که یک غذای سالم و کامل است وجود ندارد و شاهد مصرف فست‌فودها هستیم که باید این روند تغذیه‌ای اصلاح شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.