×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
محدودیت ۴۰ درصدی کشت زمستانه در حوضه رودخانه مارون اعمال می‌شود

فراز رابعی اظهار داشت: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه مارون نسبت به متوسط بلندمدت در سال آبی جاری، امکان کشت در سطح نرمال در زمستان امسال وجود ندارد.

وی افزود: سد مارون ذخیره آبی مناسبی ندارد و برای تامین آب کشاورزی از مهر تا اردیبهشت به میزان ۵۳۰ میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده است.

رابعی با اشاره به برگزاری جلسات برای هماهنگی کشت زمستانه در استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی حجم مورد نیاز برای کشت‌های زمستانه در حد نرمال در حوضه‌های کرخه، کارون و دز، قابل تامین است.

وی گفت: طبق پیش‌بینی‌های فصلی هواشناسی، بارندگی در پاییز امسال در همه حوضه‌های آبریز خوزستان کمتر از نرمال و در زمستان نزدیک به نرمال است.

رابعی با اشاره به عدم قطعیت در محقق شدن بارندگی‌های پیش‌بینی شده، به کشاورزان توصیه کرد بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب را افزایش دهند، چرا که با آب کمتر نیز می‌توان عملکرد بهتری داشت.

به گفته وی،اگر هدرروی و مصرف بی‌رویه آب کشاورزی را داشته باشیم و بارندگی‌های زمستان اتفاق نیفتد، با محدودیت در کشت‌های تابستانه مواجه می‌شویم.

رتبه دوم تولید برقابی

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین به سال آبی ۹۸-۹۹ اشاره کرد و گفت: در این سال بارش در حوضه کرخه ۴۷۲ میلیمتر بوده که نسبت به نرمال ۵۰ سال گذشته، ۱۱ درصد افزایش داشت، اما بارندگی در کارون بزرگ نسبت به نرمال هشت درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سال آبی گذشته آوردها در حوضه رودخانه کارون به نسبت نرمال، هشت درصد کاهش، در حوضه دز هفت درصد کاهش، در حوضه مارون- جراحی ۲۶ درصد کاهش، در حوضه جره ۳۷ درصد کاهش و در حوضه کرخه ۲۲ درصد افزایش داشته که بر همین اساس در حوضه‌های دز و کارون با مشکلات کمتر ولی در حوضه مارون و جره با تنش آبی مواجه بودیم.

رابعی اضافه کرد: در سال آبی گذشته ۱۸ هزار گیگاوات ساعت انرژی برقابی در سدهای زیرمجموعه سازمان آب و برق تولید شد که جزو سال‌های کم سابقه به شمار می‌آید و رتبه دوم در ۱۰ سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به تامین آب نیازهای کشت پاییزه و زمستانه در سال گذشته در همه حوضه‌های آبی، اظهار داشت: در این سال برای نخستین بار، کشت ۱۳۰ هزار هکتار شلتوک برنامه‌ریزی شد اما در عمل حدود ۲۰۰ هزار هکتار شلتوک کشت شد که از سال آبی قبل‌تر هم بیشتر بوده است.

رابعی ادامه داد: در حوضه مارون- جراحی که با تنش آبی مواجه بود، نیازهای کشت زمستانه تامین شد اما برای کشت تابستانه محدودیت‌هایی وجود داشت، البته با برنامه‌ریزی و رهاسازی موجی آب از سد مارون، آبیاری کامل نخیلات انجام شد که این اقدام با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: در سال آبی گذشته ۱۲ سیلاب در مخازن سدهای استان اتفاق افتاد که با ظرفیت سازی، همه آنها مهار شد و در پایین دست شاهد مساله‌ای نبودیم.

رابعی با بیان اینکه برنامه‌ریزی آب در سال آبی گذشته نزدیک به پیش‌بینی‌ها محقق شد، افزود: طبق برنامه ریزی‌ها ظرفیت مخازن سدها در پایان سال آبی گذشته ۶.۲ میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شد که در نهایت با حجم حدود ۵.۷ میلیارد مترمکعب سال آبی جدید آغاز شد.

بر اساس این گزارش، خوزستان دارای پنج رودخانه دائمی و ۹ سد است که بزرگ‌ترین سدهای مخزنی کشور به شمار می‌آیند.

دو سال آبی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ بارندگی‌های مناسب باعث وقوع سیل در خوزستان شد، در حالی که سال آبی ۹۷-۹۶ شدیدترین خشکسالی در نیم قرن اخیر در این استان به وقوع پیوست.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.