×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آبگیرها و تالاب‌های خوزستان

دکتر رضا اسدی، با اشاره به اقدامات دامپزشکی خوزستان در خصوص برنامه ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: با توجه به وقوع کانون‌هایی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سایر کشورها و آغاز فصل مهاجرت پرندگان آبزی و آزادپرواز به کشور از جمله تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان، اداره‌کل دامپزشکی متناسب با برنامه ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور، اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را تا زمان رفع عوامل و فاکتورهای مخاطره‌آمیز انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مراقبت‌های فعال در زمینه کنترل بیماری، افزود: برنامه اداره‌کل دامپزشکی خوزستان در این زمینه در محورهایی از جمله مراقبت و رصد بیماری به شکل فعال و غیرفعال در چند لایه شامل پرندگان آبزی و وحشی، طیور صنعتی به ویژه مرغداری‌های تخم‌گذار و طیور بومی و روستایی است.

اسدی با بیان اینکه اینکه خوزستان از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است، ادامه داد: با تشکیل ۵۴ اکیپ فنی با مشارکت سایر دستگاه‌ها از جمله اداره‌کل حفاظت محیط زیست، وضعیت در آبگیرها و تالاب‌ها پایش می‌شود.

وی گفت: در زمینه مراقبت‌های غیرفعال نیز در قالب دریافت گزارش بیماری و دیده‌وری از بخشداری‌ها و دهیاری‌های نزدیک آبگیرها و تالاب‌ها، دریافت گزارش از مراکز درمانگاهی دامپزشکی و دامپزشکان روستاها و همچنین روستاییان و دامدارن نزدیک آبگیرها و تالاب‌ها فعالیت می‌شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به ترویج آگاهی گروه‌های در معرض خطر مانند روستاییانی که در مجاورت تالاب‌ها حضور دارند، افزود: افزایش و ارتقای امنیت زیستی در سطح مرغداری‌ها، طیور بومی و روستایی نزدیک تالاب‌ها و آبگیرها، افزایش آگاهی و هوشیاری و مسئولیت‌پذیری بین دارندگان طیور، عموم جامعه و تمام گروه‌های مرتبط از جمله شکارچیان از دیگر اقدامات ما است.

وی بیان کرد: ستاد استانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ستادهای شهرستانی با حضور استاندار، فرمانداران و اعضای ستاد در سطح استان خوزستان تشکیل شده است که در این ستادها علاوه بر تشریح برنامه‌های کنترلی و پیشگیری از بیماری و وضعیت فعلی بیماری، وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌ها مجددا یادآوری می‌شود.

اسدی تصریح کرد: از سال ۹۵ تاکنون در خوزستان کانون و موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است. امسال نیز اداره‌کل دامپزشکی خوزستان با تمام توان کارشناسی و بهره‌گیری از مشارکت سایر دستگاه‌های استانی، جهت جلوگیری از بروز مجدد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلاش می‌کند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.