×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
افزایش مرگ و میر بیماران به دلیل تغییرات ویروس کرونا

دکتر سید محمد علوی در گفت و گوی ویژه خبری سیمای خوزستان بیان کرد:همچنین با تغییراتی که در این ویروس منجر شده افرادی که یکباربه این ویروس مبتلا شده باز هم مبتلا می‌شوند.

وی گفت: ویروس کرونا تغییراتی پیدا کرده  و شکی در آن نیست که تغییر آنتی ژنیکی یافته است.

دکتر علوی بیان کرد: افزایش قدرت سرایت پذیری بیماری کرونا از دیگر تغییرات این ویروس در چند ماه گذشته است، قدرت انتشار این بیماری نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: الگوی انتقال این بیماری نیز عوض شده است؛ این ویروس پیش از این، در فضای خارج از خانه قدرت انتقال بیشتری داشت اما اکنون در فضای خانه نیز به سرعت منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ویروس در ابتدا در شهر ووهان چین کشف شد افزود: بعدها برای اینکه کشوری زیرسوال نرود سازمان جهانی اسم این بیماری را به کووید ۱۹ تغییر داد که به معنای کرونا ویروس است و چون در سال ۲۰۱۹ بود به نام کووید ۱۹ نامگذاری شده است.

دکتر علوی افزود: این بیماری شبیه سارس است که چند سال پیش در جنوب شرقی آسیا و کشورهای آسیایی و در هنک کنگ پیدا ،و در سراسر دنیا منتشر شد و البته زود کنترل شد. نام سارس نام سندرم بیماری عفونی حاد است که دستگاه تنفس را درگیر می کند.

وی افزود: کرونا بیماری ویروسی است و از خانواده کرونا ویروس خفاش ها هست که به انسان منتقل شده که مسیر انتقال از انسان به انسان شده است و دیگر انتقال آن از حیوان به انسان نیست.

رییس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد:هم اکنون وضعیت ویروس کرونا در شرایط حاد است و دنیا دچار پاندمی شده چون تمام قاره ها درگیر شده و باعث مرگ و میر افراد زیادی شده است.

دکتر علوی با اشاره به اینکه عمر این ویروس در جهان زیاد نیست گفت: اطلاعات در مورد این بیماری بسیار کم است هرچند دانسته ها در مورد این بیماری بالا رفته و البته مرتب در حال جهش است.

رعایت فاصله مهم ترین راه پیشگیری از کرونا

وی افزود: راه انتقال این بیماری همچون سایر ویروس‌های تنفسی به صورت فرد به فرد است و فرد آلوده با عطسه و یا سرفه کردن یا نفس کشیدن می‌تواند تعدادی ویروس را به صورت قطرات به اطراف پرتاب کند. این ویروس در فاصله ۱.۸ متری رسوب می‌کند و شرایط انتقال این است که فرد در فاصله کمتر از یک متر باشد.

دکتر علوی افزود: فرد وقتی صحبت و یا عطسه می‌کند ذرات و قطرات خارج شده از دهان در سطوح صاف می‌ماند و در صورت آلوده شدن دست‌ها امکان انتقال این ویروس به بدن هست.

امکان انتقال کرونا از هوا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: یکی از راه های انتقال بیماری کرونا از طریق هوا است که بیشتر در مناطق شلوغ و تجمع افراد است.

وی گفت: قطرات تنفسی وقتی ریزتر شوند در هوا معلق می‌شوند و ممکن است از راه هوایی وارد بدن شوند. انتقال ویروس از راه گوارشی و یا انتقال خون امکان پذیر نیست.

استفاده از ماسک تنها راه مقابله با کرونا نیست

وی ادامه داد: راه هایی که برای پیشگیری از انتقال بیماری گفته می‌شود تنها استفاده از ماسک نیست و رعایت فاصله و استفاده از الکل و تهویه مناسب تکمیل کننده راه‌های پیشگیری این بیماری است.

دکتر علوی افزود: استفاده از استامپ در ادارات نیز با توجه به اینکه افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند می‌تواند در انتقال ویروس کرونا موثر باشد به همین دلیل باید در کنار آن، ظرف حاوی الکل قرار داد تا دست ها را ضدعفونی کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه دوره کمون بیماری کرونا بسیار مهم است گفت: از زمانی که فرد با این ویروس در تماس است تا زمانی که علایم نشان داده می‌شود بسیار مهم است که دوره نهفتگی گفته می‌شود و بین ۲ تا ۱۴ روز است و در برخی موارد تا ۲۴ روز نیز گزارش شده است. هر فردی که با یک فرد کرونایی ارتباط داشته است باید به مدت ۲ هفته مراقبت کند تا مشخص شود که مبتلا شده است یا نه.

دکتر علوی با اشاره به علایم بیماری کرونا بیان کرد: از علایم رایج این بیماری تب ، سرفه و تنگی نفس و درد عضلات و گلو درد و گرفتگی صدا و درد قفسه سینه و سردرد و یا افرادی که دچار از بین رفتن چشایی و بویایی می‌شوند می‌باشد.

وی گفت: علایم دیگری مثل آبریزش بینی هم هست که البته بسیار نادر است. زمانی که بیماری شایع می‌شود هرگونه علایمی را باید به کرونا نسبت دهیم تا مردم خود را به مراکز پزشکی رسانده و آزمایش انجام دهند.

وی با اشاره به بهترین راه تشخیص مبتلا شدن به کرونا افزود: بهترین راه به روش ملکولی با نمونه برداری ترشحات ته بینی و یا ته حلق است. برای شناسایی بیماری انجام برخی تست های گران لازم نیست.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: تستی که فعلا برای تشخیص کرونا وجود دارد و در تمام دنیا هم استفاده می شود با وجود اینکه تست خوبی است اما از حساسیت بالایی برخوردار نیست و بین ۳۰ تا ۶۰ درصد است و از هر ۱۰۰ بیماری که آزمایش می‌کنیم تنها نیمی را می‌توانیم تشخیص دهیم و برخی افراد مبتلا هستند اما جواب آنها منفی می‌شود.

پنج گام موثر برای پیشگیری از بیماری کرونا

وی افزود: پنج گام برای جلوگیری از انتقال بیماری وجود دارد که گام نخست جلوگیری از حضور در تجمع‌ها است. هرگونه تجمعی خطرناک است و مبتلا شدن بیشتر افراد به دلیل حضور در تجمع‌ها است.

دکتر علوی گفت: گام دوم مراقبت از بیماران حساس مثل افراد سالخورده ، افراد با بیماری خاص ، و افرادی مثل کادر درمان هستند و باید از افراد حفاظت کنیم و از بیمار شدن آنها مراقبت کنیم.

وی افزود: گام سوم نسخه شفا است که شست وشوی دست و رعایت فاصله و ماسک زدن است. هنگام خروج از منزل و تا زمان برگشت ماسک بزنیم. چهارمین گام اماکنی است که محل تجمع هستند و باید تهویه مناسب استفاده، و گندزدایی شوند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: گام پنجم غربالگری است و همه افراد جامعه را تست گیری و افراد مبتلا را شناسایی کنیم و ردیابی افرادی که با بیماران تماس داشتند نیز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری تنها در جامعه انجام می شود گفت: پیش بینی می‌شود تا ۲ سال آینده این ویروس وجود داشته باشد لذا باید این کارها با دقت انجام شود.

خوزستان بار دیگر در وضعیت قرمز از لحاظ کرونا قرار گرفته است و طبق اعلام ستاد استانی کرونا مدارس و مراکز آموزشی و ورزشی از چهارشنبه هفته جاری  به مدت ۱۰ روز در شهرستان اهواز و مسجد سلیمان تعطیل شدند.

ساعات اداری شهرستان های اهواز و مسجد سلیمان به دلیل افزایش شیوع بیماری کرونا کاهش یافته است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.