×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از مشاهده خرس قهوه‌ای تا پاسخ متولی/رفتار طبیعی حیات وحش را غیر طبیعی جلوه ندهید!

در پی انتشار فیلمی از دویدن و حضور شبانه یک قلاده خرس قهوه‌ای در جاده یکی از روستاهای بخش سوسن در فضای مجازی در پی آن افراد حاضر در این فضا بنا بر نظرات خود به بیان راه‌کار و دادن ایده جهت برخورد با آن پرداختند.

در این بین یادداشت نویسی برخی از افراد غیر مسوول و ناآگاه به مسائل این حوزه مهم زیست محیطی و تهدید خواندن زندگی این حیوانات در کوه‌های مجاور مناطق روستایی و انتشار آن در برخی از فضاهای مجازی و رسانه‌های رسمی بدون در نظر گرفتن عواقب این نگارش از جمله اقدام به نابودی این گونه توسط شکارچیان نیز جای تعجب و تامل دارد.

این قبیل موارد در رابطه با حضور یک نوع گونه جانوری در برخی از مناطق شهرستان در حالی رقم می‌خورد که با توجه  به زیستگاه بودن برخی از کوهستان‌های اطراف شهرستان ایذه همواره این موجودات در آن وجود داشته ولی به دلیل تهدیدهای انسانی و ترس از حمله و آسیب خود را از دید انسان به دور نگه داشته‌اند و پرسنل حفاظت محیط زیست به عنوان متولی مستقیم حفظ و مراقبت از این حیوانات همواره برای سهولت کار تامین آب این جانوران اقدام به ساخت آبشخور در زیستگاه این جانوران و پرندگان می‌کنند.

حال با توجه به برخی از اظهار نظرهای در مورد تهدید بودن حضور این جانوران در حریم زیستگاه انسانی، احمد امیری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه و کارشناس حوزه مسائل زیست محیطی استان خوزستان به بیان توضیحاتی در این باره و نحوه رفتار با این موجودات از جمله خرس قهوه‌ای پرداخت.

انسان یک تهدید برای جانوران است

احمد امیری با اشاره به وجود گونه خرس قهوه‌ای در شهرستان ایذه و مشاهده چند باره آن توسط اهالی اظهار کرد: گونه خرس قهوه‌ای ایران، زیر گونه خرس قهوه‌ای سوری است که زاگرس یکی از زیستگاه‌های اصلی این گونه در ایران بوده و در مناطق زاگرسی از جمعیت خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در زیستن و زندگی گونه‌های حیات وحش سه فاکتور اصلی پناه، غذا و آب نقش عمده را دارند، افزود: خرس قهوه‌ای در ایران طبق گفته کارشناسان جمعیتی حدود ۵۰۰ تا دو هزار قلاده را شامل می‌شود که به‌نظر می‌رسد این آمار صحیح نبوده و دست کم باید گفت که این ‌گونه جمعیتی بیش از این عدد را شامل می‌شود. البته آمار دقیقی از جمعیت و آمار خرس قهوه‌ای در دسترس نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه ادامه داد: این گونه به‌دلیل کمبود اطلاعات در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی با اینکه در بسیاری از مناطق جمعیت کمی دارد یا منقرض شده است، ولی همچنان در فهرست کمترین نگرانی قرار دارد.

امیری در رابطه با فیلم منتشر شده مربوط به روستای مال ویران بخش سوسن ایذه بیان کرد: در این فصل از سال با توجه به کاهش و کمبود منابع آبی در ارتفاعات، حیات وحش موجود به‌دلیل تشنگی مجبور به استفاده از آب رودخانه کارون بوده و بارها پرسنل اداره حفاظت محیط زیست ایذه از دریاچه سد کارون ۳ تا شهید عباسپور شاهد گونه‌های مختلف حیات وحش در حاشیه رودخانه کارون بوده‌اند و تصاویر متفاوتی در این نقاط ثبت شده و موجود است.

وی تاکید کرد: از مردم محلی و اهالی منطقه استدعا داریم در صورت مشاهده چنین مواردی از هرگونه حرکت پرخطر از قبیل دنبال کردن و برهم زدن امنیت و وارد کردن استرس به جانوران و حیات وحش خودداری کنند.

امیری اضافه کرد: در صورت بروز چنین رفتاری احتمال دفاع جانور و وارد کردن آسیب به فرد وجود خواهد داشت، در غیر این‌صورت و در شرایط طبیعی، رفتارشناسی حیوانات وحشی به ویژه خرس قهوه‌ای نشان داده است که حیوان در صورت مشاهده انسان بهترین گزینه دفاعی را فرار ترجیح داده و قطعا با مشاهده انسان از محل دور خواهد شد.

این کارشناس حوزه محیط زیست استان خوزستان گفت: رفتار طبیعی فرار یک جانور وحشی و استفاده از منابع آبی رودخانه کارون باید به گونه‌ای در رسانه‌ها منتشر شود که سبب ایجاد حساسیت و تهدید گونه نباشد، چرا که رسالت کار فرهنگی باید در راستای حفاظت از میراث طبیعی باشد نه تخریب و تهدید سرزمین و امیدواریم که بتوانیم میراث‌داران شایسته‌ای برای سرزمینمان باشیم.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.