×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مجلس چه سرنوشتی برای جاماندگان سهام عدالت رقم خواهد زد؟

سهام‌ عدالت در اردیبهشت امسال بعد ازحدود ۱۴ سال با فرمان رهبر معظم انقلاب آزاد شد و دارندگان آن توانستند اداره سهام خود را بر عهده بگیرند. مدتی است که کمیسیون اقتصادی مجلس در حال کار بر روی یک طرح دو فوریتی بوده که به موجب آن جاماندگان در سالهای گذشته می‌توانستند از سهام عدالت برخوردار شوند، درحالی که حدود ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ثبت‌نام‌ها و شناسایی میانه دهه ۸۰ به مشمولان سهام عدالت اضافه شده‌اند، اکنون پس از پایان فرآیند چند ساله پرداخت مبلغ سهام تخصیص داده شده از محل سود شرکت‌ها زمان در اختیار گرفتن سهامی شده است که در طول این سال‌ها ده‌ها برابر شده است.

در این شرایط و با توجه به ارزش روز سهام عدالت، یک بار دیگر بحث تعیین تکلیف جاماندگان این طرح داغ شده است. جاماندگانی که بخشی از آنها فرآیند اولیه ثبت‌نام را در دهه ۸۰ انجام داده‌اند و به‌دلایلی ثبت‌نام آنها نهایی نشده است و بخش دیگر کسانی هستند که وارد فرآیند ثبت‌نام نشده‌اند. البته در بیش از یک دهه گذشته متولدان جدید به‌خصوص در دهک‌های پایین درآمدی که جامعه هدف این طرح بوده‌اند هم‌اکنون جزو جاماندگان محسوب می‌شوند. برهمین اساس و با توجه به تقاضای انبوه جاماندگان، اقدامات همزمانی در دولت و مجلس برای تعیین تکلیف این بخش از جامعه در حال انجام است.

۲۰میلیون نفر ازدریافت سهام عدالت جامانده‌اند / طرح جاماندگان سهام عدالت دریک قدمی بررسی درصحن علنی مجلس
اخیرا محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی در زمانی که قرار بود سهام عدالت واگذار شود براساس ضوابط و مقررات مقرر شده بود که این سهام عدالت به ۶ دهک کم‌درآمدی جامعه تعلق بگیرد، اتفاقی که بعد از سال‌ها در گزارش‌های اخیر کمیسیون اقتصادی به آن دسترسی پیدا کردیم این است که حدود ۲۰میلیون نفر از افراد واجد شرایط که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه بودند به‌دلیل فقدان اطلاعات کامل یا عدم دقت در پردازش اطلاعات یا سهوی یا به هر شکل دیگری از سهام عدالت محروم شدند و این یکی از به‌عبارتی مسائل عجیب کشور است که امروز به آن رسیدیم. دو میلیون و ۲۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امدادو دومیلیون و ۱۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند، مجموع این‌ها که دهک‌های مختلف نزدیک به ۲۰میلیون نفر می‌شوند به‌عبارت دیگر ۲۰میلیون نفر واجد شرایط شش دهک کم‌درآمدی نبودند و سهام عدالت دریافت کردند و از آن طرف کسانی واجد بودند دریافت نکردند.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از نهایی شدن طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: جاماندگان سهام عدالت حدود چهار میلیون  نفر هستنذ و مابقی این افراد کسانی هستند که در ۶ دهک اول قرار می‌گیرند و به دلیل شیوه واگذاری سهام عدالت در دوره قبل مشمول نشده اند.

وی افزود:کمیسیون اقتصادی کار بررسی طرح جاماندگاندگان سهام عدالت را به اتمام رسانده  و تقدیم هیئت رئیسه کرده که بنا بر مصلحت اندیشی به زودی در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

سید غنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جزئیات طرح جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: سهام عدالت در سالهای گذشته به صورت ناعادلانه ای  میان مردم تقسیم شده و مجلس مصمم است که افراد جامانده مانند کارگران ساختمانی، عشایر و روستاییان  و همچنین افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بتواننداین سهام را دریافت کنند طبق طرح مجلس ۱۰ میلیون نفری که نیازمندتر از بقیه هستند باید در اولویت دریافت سهام عدالت قرار گیرند.

وی افزود:طبق طرح مجلس جاماندگان سهام عدالت مشمول سهامی به رقم بیشتر از یک میلیون خواهند بود که هفتاد درصد سهم افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی توسط این نهادها پرداخت شده و خود فرد تنها باید سی درصد مبلغ را بپردازد.

به گفته  حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس طرح جاماندگان سهام عدالت طی یک ماه آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. اکنون نگاه‌های بسیاری به مجلس دوخته شده تا مشخص شود، آیا نمایندگان می‌توانند حق تضییع شده جاماندگان سهام عدالت را زنده کنند؟ این سوالی است که جواب آن در آینده‌ای نزدیک مشخص می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.