×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اعلام بیشترین مناطق درگیر با کرونا در خوزستان / لزوم استفاده از قوه قهریه در مدیریت بیماری

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به آخرین وضعیت خوزستان از نظر بروز کروناویروس اظهار کرد: وضعیت خوزستان مانند ۲۶ استان دیگر قرمز است و مسجدسلیمان نیز جزو شهرهای فوق بحرانی کرونا در کشور است.

وی افزود: پیک اول کرونا از اردیبهشت‌ماه تا اواسط تیرماه بود و سپس روند کاهشی بیماری از مردادماه تا اوایل شهریورماه ادامه داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از اواسط شهریورماه روند صعودی بیماری مجدداً آغاز شد. در پیک اول بیماری، روند بیماری صعودی با شیب تند بود اما اکنون در پیک دوم در حوزه بستری به حالت پلاتو رسیده‌ایم و شیب بستری تقریبا ملایم است اما روند بروز موارد بیماری، شیب ملایم صعودی دارد.

وی بیان کرد: حدود دو هفته است که وضعیت بیماران بستری در خوزستان تقریباً به ثبات رسیده است و روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ مورد بستری داریم. امیدواریم با حمایت مردم و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی این وضعیت باثبات، کاهشی شود اما روند مراجعه بیماران سرپایی صعودی با شیب ملایم است.

ابول‌نژادیان با اشاره به عوامل موثر در افزایش موارد بیماری در دو ماه اخیر اظهار کرد: برگزاری مراسم ترحیم و عزاداری به ویژه در بافت‌های قومی و قبیله‌ای در این زمینه بسیار تأثیرگذار بودند. با وجود اینکه مسجدسلیمان جزو شهرهای فوق پرخطر کرونا است اما همچنان مردم این شهرستان آگهی‌های ترحیم نصب می کنند و کاروان‌های مراسم ترحیم برگزار می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در چنین مراسمی درگیر نشویم و کارمان به بیمارستان کشیده نشود باید در این شرایط دست به دست هم دهیم و برپایی این مراسم مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: برگزاری جمع‌های خانگی نیز نقطه آسیب ما است. ترس مردم نسبت به فروردین‌ماه و اسفندماه کاهش یافته و بسیاری از مردم در دورهمی‌ها شرکت می‌کنند؛ اگر یک نفر در این جمع مبتلا باشد می‌تواند تعداد زیادی را مبتلا کند. هم‌اکنون چهار عضو یک خانواده بر اثر حضور در یک دورهمی مبتلا شده‌اند که یکی از آن‌ها بدحال و در ICU بستری است.

وی با اشاره به فعالیت بازارچه‌های محلی، تصریح کرد: اگر مردم می‌خواهند درگیر بیماری نشوند، قید خرید کمی ارزان‌تر را بزنند و در  بازارچه‌هایی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، حضور پیدا نکنند.

ابول‌نژادیان بیان کرد: یک سری دفاتر پیشخوان، بانک‌ها، سازمان‌ها و دفاتر خدمات قضایی نیز شلوغ هستند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که بارها برخی از این اماکن را پلمب کرده‌ایم. متصدیان امر نیز باید به این موضوع ورود کنند.

وی ادامه داد: با دستگاه‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد می‌شود و این موضوع به ما کمک کرده و برخی سازمان‌ها که خود را ملزم به اجرای پروتکل‌ها نمی‌کردند، اکنون این موارد را بهتر رعایت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به علل ابتلا به کروناویروس در یک هفته اخیر اظهار کرد: ۵۴ درصد موارد مثبت یک هفته اخیر به دلیل تماس فامیلی، ۱۸ درصد به دلیل تماس‌های شغلی، ۷ درصد به دلیل شرکت در مراسم عروسی و عزا، ۷ درصد به دلیل مسافرت درون استانی و ۵ درصد پرسنل بهداشت و درمان بوده‌اند.

وی افزود: در سطح کشور به ازای هر یک میلیون نفر، ۲۵ هزار و ۵۶۹ مورد نمونه‌گیری می‌شود اما در خوزستان به ازای هر یک میلیون نفر، ۴۰ هزار و ۶۲۴ مورد نمونه‌گیری می‌شود و تلاش می‌شود نمونه‌گیری فعال‌تری داشته باشیم.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه ۱۰ درصد مبتلایان کادر بهداشت و درمان هستند، گفت: ۳۸ درصد مبتلایان در استان خوزستان ۳۰ تا ۴۴ ساله بوده‌اند. یک‌سوم مبتلایان زنان خانه‌دار هستند که این زنان یا از همسر و فرزندان خود آلوده می‌شوند یا در دورهمی‌های خانوادگی مبتلا می‌شوند.

وی بیان کرد: در استان خوزستان بر اساس میزان بروز بیماری در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، رامشیر بیشترین مبتلایان را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: علت قرار گرفتن مسجدسلیمان در وضعیت فوق بحرانی کرونا به دلیل حضور عشایر کوچ‌رو در اطراف لالی، اندیکا و مسجدسلیمان است. از مردم استان خوزستان می‌خواهیم به سمت مسجدسلیمان نروند. البته از روز دوشنبه (۵ آبان‌ماه) به مدت یک هفته بازار و ادارات مسجدسلیمان تعطیل هستند و تنها مشاغل ضروری فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: اگر شهر دیگری در خوزستان نیز جزو شهرهای فوق بحرانی قرار بگیرد، این محدودیت‌ها را برای آن شهر نیز اعمال خواهیم کرد.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: ۶۱ درصد فوت‌شدگان مرد و ۳۹ درصد زن هستند. پیش از این، میانگین سنی فوت‌شدگان ۶۶.۸ سال بود که اکنون تقریبا دو سال کاهش یافته و به ۶۵.۳ سال رسیده است یعنی جوانان بیشتر مبتلا شده‌اند. بیشترین میزان فوت نیز بین بیماران ۶۰ تا ۷۴ سال است.

وی بیان کرد: ۷۵ درصد فوت‌شدگان دارای بیماری زمینه‌ای، ۹ درصد بدون بیماری زمینه‌ای و بالای ۶۰ سال و ۱۶ درصد بدون بیماری زمینه‌ای و زیر ۶۰ سال بوده‌اند که این ۱۶ درصد، جوان هستند. روز یکشنبه جوان ۲۷ ساله‌ای بدون بیماری زمینه‌ای، به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرد؛ این افراد دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: تعداد موارد بستری در روز یکشنبه (۴ آبان‌ماه) ۸۰ نفر بوده است که ۵۸ نفر از این تعداد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ۱۲ نفر در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان، ۶ نفر در حوزه دانشکده علوم پزشکی بهبهان، سه نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول و یک نفر در حوزه دانشکده علوم پزشکی شوشتر بوده است. در روز یکشنبه در خوزستان ۱۲ مورد فوتی کرونا نیز داشته‌ایم.

ابول‌نژادیان با اشاره به تاثیر بیماری زمینه‌ای در ابتلا به کرونا ادامه داد: در استان خوزستان ۴۹ درصد مبتلایان یک بیماری زمینه‌ای، ۳۴ درصد دو بیماری زمینه‌ای و ۱۶ درصد سه بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۲۸ درصد فوت‌شدگان، دارای فشار خون و ۲۸ درصد دیابت و ۲۷ درصد بیماری قلبی و عروقی داشته‌اند بنابراین افراد دارای بیماری زمینه‌ای باید بیشتر مراقبت کنند.

وی بیان کرد: ۵۰ درصد مبتلایان در شرق اهواز در مناطق باهنر، کوروش، زیتون کارمندی، فاز ۲ پاداد، سپیدار، کوی پلیس، آخر آسفالت، پادادشهر، چهارراه زند، شریعتی و مهدیس و ۵۰ درصد موارد غرب اهواز در مناطق گلستان، کیانپارس، پردیس، کیان‌شهر، کمپلوی غربی، بهارستان، کیان‌آباد، کوی علوی، کمپلوی شمالی و خشایار بوده است.

ابول‌نژادیان با اشاره به آخرین وضعیت بخش درمان در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در استان خوزستان تصریح کرد: یک هزار و ۳۰۰ تخت عادی برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده که اکنون ۵۰ درصد ظرفیت این تخت‌ها اشغال است.

وی افزود: حدود ۳۷۰ تخت ICU نیز اشغال است و با توجه به مراجعه بیماران بدحال‌تر در حال تلاش برای ایجاد ICUهای جدید هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تلاش می‌شود اکسیژن‌سازهای بیشتری نیز وارد مدار شوند تا خلوص اکسیژن پایین نیاید زیرا با بالا رفتن مصرف اکسیژن، ممکن است خلوص اکسیژن پایین بیاید.

وی تصریح کرد: همه باید تلاش کنند میزان بروز بیماری کاهش یابد؛ اگر میزان بروز بیماری کمتر نشود حتما با کمبود تخت بیمارستانی و ICU مواجه می‌شویم و در این شرایط ممکن است آسیب جدی به بیماران وارد شود.

ابول‌نژادیان در خصوص اقدامات انجام‌شده برای مدیریت بیماری، بیان کرد: وظیفه ما آگاهی، آموزش و ارائه خدمات درمانی به مردم است. امیدواریم مقامات سیاسی استان خوزستان نیز به این جمع‌بندی برسند که برای برخی افراد از قوه قهریه استفاده شود.

وی افزود: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا برای افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند جریمه تعیین کرده است اما هنوز این کار عملیاتی نشده است. امیدواریم به جایی نرسیم که بخواهیم برای مدیریت کرونا از قوه قهریه استفاده کنیم. قطعاً اگر ستاد ملی مقابله با کرونا از قوه قهریه در این زمینه استفاده کند ما هم از قوه قهریه استفاده خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نمونه‌گیری در مراکز ۱۶ ساعته سلامت، گفت: مراکز ۱۶ ساعته طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت از گروه‌های هدف یعنی افراد پرخطر، با ریسک بالا و افراد بالای ۶۰ سال نمونه‌گیری می‌کنند اما اگر گروه‌های دیگر نیز به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند بر اساس علائم بالینی نیز قدرت تشخیص وجود دارد.

وی افزود: در اهواز پنج مرکز خصوصی مجوز انجام تست PCR را دارند اما در صورتی که افراد مشکوک به بیمارستان‌های معین نیز مراجعه کنند، در صورت نیاز تست برای آن‌ها انجام می‌شود. اکنون در اهواز علاوه بر بیمارستان رازی، بیمارستان امیرالمومنین(ع) و فاطمه الزهرا(س)، معین کرونا هستند.

ابول‌نژادیان با اشاره به علائم بالینی بیماری کووید – ۱۹ گفت: تب، بدن درد، خستگی، کوفتگی، سردرد، سرفه و تنگی نفس از علائم بیماری هستند و اگر فردی این علائم را داشته باشد نخستین تشخیص برای آن‌ها کرونا است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

وی تصریح کرد: در مراکز ۱۶ ساعته سلامت، پزشکان عمومی و در بیمارستان‌ها پزشکان متخصص معاینه بیماران را انجام می‌دهند اما از هفته گذشته در زمینه راه‌اندازی مراکز تخصصی کووید – ۱۹ با حضور پزشکان متخصص نیز اقدام کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تزریق واکسن آنفلوآنزا به گروه‌های هدف، گفت: در صورتی که مجددا واکسن آنفلوآنزا وارد شود، در داروخانه توزیع می‌شود.

وی افزود: افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند. افراد دارای نقص ایمنی، آسم متوسط تا شدید و بیماری‌های زمینه‌ای باید واکسن آنفلوپنزا را تزریق کنند بنابراین عموم جامعه و افرادی که سالم هستند باید اجازه دهند که این واکسن‌ها در دسترس این گروه قرار بگیرد.

ابول‌نژادیان بیان کرد: طبق بررسی‌هایی که دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام داده‌اند، ۶ هفته تا ۱۲ هفته آینده پرخطرترین زمان بروز کرونا است زیرا پیک آنفلوآنزا در آبان‌ماه رخ می‌دهد بنابراین یک و نیم تا سه ماه آینده پرخطرترین زمان بروز کرونا و احتمال ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا است و از مردم می‌خواهیم در این مدت بیشتر رعایت کنند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: همچنین افرادی که علائم تنفسی مانند خس خس سینه، سرفه و آسم دارند یا در سال‌های قبل در پی باران‌های پاییزی دچار تنگی‌نفس شدند، داروهای خود را مصرف کنند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.