×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
کمتر از ۲۰ درصد طرح کاداستر اراضی خوزستان اجرا شده است

در راستای اجرای برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مهرداد عارضی معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم این معاونت به همراه هیئت همراه به استان خوزستان سفر کرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در امور حقوق عامه در نشست بررسی و ارزیابی برنامه‌های پیشگیری از تغییرات غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، اظهار کرد: در سال گذشته، ۱۴۱۶ پرونده در حوزه اراضی ملی و کشاورزی تشکیل شد که ۶۳۹ فقره آن مربوط به تغییر کاربری بوده است.

عیسی پور سلیمی گفت: اراضی اعده شده به وضع سابق در مدت مذکور، ۳۵ هکتار و ارارضی اعاده شده به دولت ۲۱۶۶ هکتار بوده است.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال جاری نیز ۳۲۲ فقره پرونده در خصوص تغییر کاربری در دادگاه های استان تشکیل شد که ۱۰ فقره آن منجر به صدور حکم شده است. در این خصوص چهار نفر محکوم و حدود ۱۸ هکتار از اراضی به وضع سابق بازگردانده شده و ۱۱۲ مورد نیز قلع و قمع بنا و مستحدثات صورت گرفته است.

وی بر ضرورت تدوین قانون جامع اراضی در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه اجرای طرح کاداستر زمین های اراضی در استان کمتر از ۲۰ درصد بوده است و ادارات باید اعتباری را برای انجام موضوع حدنگار در زمین های ملی اختصاص دهند تا حدود و ثغور اراضی ملی مشخص شود.

پورسلیمی همچنین خواستار مستندسازی پرونده های ارائه شده به دادگاه توسط دستگاه های متولی از جمله اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شد و بیان داشت: قاضی تجدیدنظر بر اساس مستندات موجود رای صادر می کند و وقتی مستندات وجود نداشته باشد به گزارش و کیفرخواست استناد می کند.

وی در ادامه به برخی مشکلات موجود در قانون حفظ اراضی ملی پرداخت و خواستار حمایت بیشتر دولت از سازمان های جهادکشاورزی و منابع طبیعی در تامین بودجه برای یگان حفاظت این دو دستگاه شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز با بیان این که تامین امنیت غذایی یکی از وظایف اصلی جهاد کشاورزی است، گفت: برخی سیاستگذاری های اشتباه در کشور، صاحبان باغ ها را به سمت و سوی تغییر اراضی سوق داده است که این مسئله در دراز مدت تهدیدی برای کشاورزی استان است.

میان آبی افزود: شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر و بهبهان باتوجه به مرغوبیت زمین و گران تر بودن زمین، بیشترین تصرفات اراضی و تغییر کاربری در استان را میان شهرستان های خوزستان دارند.

وی ادامه داد: یگان حفاظت این سازمان از سال ۹۲ تاسیس شده است اما امکانات به اندازه کافی وجود ندارد و تنها ۱۴ شهرستان از خودروی گشت زنی برخوردار است؛ از سال ۹۵ تا کنون ۴۲۶۸ مورد تغییر کاربری در استان شناسایی شده است که شامل ۸۵۹ هکتار است.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.