×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
پیش‌بینی برداشت ۵.۵ میلیون تن محصول نیشکر از مزارع خوزستان

عبدعلی ناصری در حاشیه بازدید از کشت و صنعت نیشکر دهخدا که و به مناسبت آغاز برداشت محصول نیشکر در خوزستان انجام شد، اظهار کرد: با وقوع سیل در فروردین‌ماه سال ۹۸، شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا زیر آب بود و تا تیرماه در حال تخلیه آب از مزارع بودیم. در شهریورماه اراضی بازسازی شد و زیر کشت رفت و خوشبختانه امروز ارتفاع نی مزارع حدود ۳ متر است و به اندازه ارتفاع آب در فروردین‌ماه سال گذشته رسیده است.

وی افزود: ۴۰ هزار هکتار از شرکت توسعه نیشکر در سیل سال ۹۸ زیر آب رفت. در مدت دو سال کشت کلیه اراضی زیر آب رفته را انجام دادیم و امسال اولین برداشت از اراضی زیر سیلاب رفته را برداشت کردیم. انتظار می‌رود در هفت شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان، حدود ۶۰۰ هزار تن شکر برداشت کنیم. در سال ۱۴۰۰ نیز هدف رقم اسمی ۷۰۰ هزار تن را محقق خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: تولید امسال شکر ما دو برابر تولید سال گذشته است و انتظار می‌رود شعار جهش تولید را محقق کنیم. در سالی که تحریم‌ها اعمال شده، باید هم جهش تولید را محقق کنیم و هم شکر مورد نیاز کشور را تامین و واردات آن را به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: تولید این شکر برای کل کشور است و ۴۰ درصد نیاز شکر کشور را در خوزستان تامین می‌کنیم. بر اساس تجربه‌های سال‌های گذشته، نیاز خوزستان به شکر حدود ۴۰ هزار تن است که از کشت و صنعت کارون، کشت و صنعت هفت تپه و شرکت توسعه نیشکر تامین می‌شود.

ناصری تصریح کرد: محصول جانبی شرکت، الکل است و سالانه حدود ۳۶ میلیون لیتر الکل تولید می‌شود که ۸۰ درصد نیاز الکل طبی کشور است. همچنین در برنامه داریم ۱۰۰ هزار تن یا ۱۳۲ هزار مترمکعب MDF و ۹۰۰ هزار ورق MDF را طی سال مالی ۹۹ تا ۱۴۰۰ تولید کنیم.

وی گفت: حدود ۴۰ هزار تن خوراک دام نیز تولید می‌کنیم که در اختیار دامپروران قرار می‌گیرد. سایر محصولات شرکت نیز شامل لوله و گونی هستند که نیاز خود را تامین می‌کنیم.  شرکت پمپ‌سازی نیز علاوه بر تعمیرات و ساخت پمپ‌های مورد نیاز، پمپ‌های سایر شرکت‌های استان و کشور را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: در برنامه داریم متناسب با افزایش حجم تولید شکر صنایع جانبی نیز افزایش خواهند یافت.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین کشت را کشت و صنعت نیشکر دهخدا با ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار داشت و امسال بیشترین کشت مربوط به شرکت کشت و صنعت سلمان با ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است. امسال  علاوه بر کشت نیشکر؛ محصولات کلزا، گندم و آفتابگردان را نیز در برنامه داریم تا دانه‌های روغنی وارداتی را کشت و تامین کنیم.

ناصری گفت: بسته‌بندی شکر را در قالب بسته‌های ۹۰۰ گرمی و ۲۷۰۰ گرمی و کیلویی را آماده داریم تا با توجه به نیاز استان با قیمت مصوب ۶ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار توزیع و قیمت کنترل شود. اکنون ۵۰۰ تن شکر در انبار بسته‌بندی داریم که البته تاکنون متقاضی نداشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر کارکنان دائمی شرکت شامل ۱۹ هزار نفر هستند اما بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در حال اشتغال هستند؛ سالانه هر واحد کشت و صنعت حدود یک هزار کارگر فصلی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه امسال ۵.۵ میلیون تن نیشکر برداشت می‌شود، بیان کرد: سعی می‌کنیم امسال ۳۰ درصد افزایش برداشت سبز داشته باشیم. خوابیدگی نی برای دستگاه‌های برداشت محصول محدودیت ایجاد می‌کند و زمانی که نی خوابیده ناچار هستیم نی را بسوزانیم تا دستگاه برداشت را انجام دهد. به دلیل تحریم‌های اعمال شده نتوانسته‌ایم دستگاه‌های جدید وارد کنیم و عمر این دستگاه‌ها هم مربوط به ۲۰ سال قبل است.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.