×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
با اجرای طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت”؛ سفیران سلامت، به خانه‌ها می‌روند

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: کرونا وضعیت مناسبی در خوزستان ندارد و اخبار خوبی از این بیماری به گوش نمی‌رسد. همانگونه که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده‌اند، تخت‌های بیمارستانی یکی پس از دیگری به اشغال در می‌آیند و تخت‌های ICU هم به تدریج در حال پر شدن هستند.

وی افزود: کووید – ۱۹ یک بیماری رفتاری است؛ اکنون خیز دوم کرونا در خوزستان رخ داده و به تدریج در حال نزدیک شدن به وضعیت پیک قبلی هستیم.

علوی با اشاره به افزایش ناگهانی موارد بیماری بیان کرد: دلیل اوج گرفتن بیماری پس از مدتی کوتاه، مشخص است؛ می‌دانیم هر زمان میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یابد، به تدریج بیماری اوج می‌گیرد. البته ما همیشه دلیل این وضعیت را متوجه مردم می‌کنیم، در حالی که در حقیقت مسئولان نیز در این زمینه خوب عمل نکرده‌اند؛ در برخی از ادارات دولتی و عمومی میزان پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روزانه موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا در حال افزایش است. طبق آمار وزارت بهداشت در هر ساعت ۱۰ نفر فوت می‌کنند بنابراین این بیماری باید کنترل شود و چاره‌ای برای گریز نداریم.

وی بیان کرد: کنترل بیماری به رفتار مردم برمی‌گردد و رفتار مردم ناشی از سواد سلامت آن‌ها است. باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم تا انگیزه در آن‌ها ایجاد و منجر به تغییر رفتار شود و جامعه دیگر از این بیماری، مصیبت نکشد.

علوی ادامه داد: هر روز یک خدمتگزار در بخش بهداشت و درمان را از دست می‌دهیم. در سطح مملکت پزشکانی به دلیل ابتلا به کرونا سلامتی خود را از دست داده‌اند؛ یکی از استادان بزرگ ما در شیراز که پدر پیوند کبد ایران است اکنون به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری است. پس باید کرونا را جدی بگیریم و در راه‌های پیشگیری از ابتلا و کنترل آن تلاش کنیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی در اقصی نقاط کشور بیان کرد: نظام بهداشتی کشور از یک شبکه در هم تنیده مناسب برخوردار است. سیستم بهداشتی از اقصی نقاط دورافتاده کشور آغاز می‌شود و به عالی‌ترین مراکز تخصصی منتهی می‌شود. در مناطق عشایری و روستایی سفیری از بهداشت مشاهده می‌شود. در نقاط دورافتاده یک تابلوی آموزش و پرورش و یک تابلوی خانه بهداشت دیده می‌شود بنابراین سیستم گسترده‌ای در راستای عدالت اجتماعی وجود دارد.

وی گفت: زمانی که از خدمات بهداشت اولیه صحبت می‌کنیم، منظورمان مراقبت‌های بهداشتی اولیه است. در مملکت، سلامتی سه بُعد جسمانی، روانی و اجتماعی و معنوی را شامل می‌شود. نحوه خدمت در این زمینه مبتنی بر مراقبت‌های بهداشتی اولیه است. در این زمینه دو رکن مشارکت عمومی و هماهنگی بین بخشی داریم تا ارائه خدمات سلامت به مردم تضمین شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: به طور مثال گام اول برای کنترل بیماری، پرهیز از حضور در اجتماعات، گام دوم محافظت از افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مسن، کادر بهداشت و درمان و افراد مهم از نظر خدمت‌رسانی برای مردم، گام سوم نسخه شفا و قدم چهارم غربالگری، شناسایی بیماران و سپس جداسازی و مراقبت آن‌ها بود اما در همه این قدم‌ها اگر مشارکت مردم نباشد، راه به جایی نمی‌بریم.

وی با اشاره به لزوم همکاری و مشارکت مردم برای کنترل بیماری افزود: در زمینه خودقرنطینگی دچار مشکل بوده‌ایم. زمانی که می‌گفتیم فردی باید دو هفته در خانه بماند، این موضوع را رعایت نمی‌کردند و همین مساله موجب انتشار عفونت می‌شد. برای برطرف کردن این مساله، یک حلقه مفقوده داشتیم و حلقه مفقوده این بود که خدمات را سازمان‌های دولتی به مردم ارائه می‌دادند در حالی که بدون مشارکت مردم در کارمان به آن صورت موفق نبودیم.

علوی بیان کرد: در صدد هستیم برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” را در استان خوزستان انجام دهیم. با این روش، مردم را وارد سیستم کنترل بیماری می‌کنیم یعنی واحد ارائه خدمات، خانه بهداشت است اما ما می‌خواهیم به این وسیله اولین واحد ارائه خدمات و آگاهی‌بخشی را به خانواده‌ها ببریم.

وی افزود: در بهداشت، کاری موثر و مفید است که ویژگی‌های کار برای مردم، با مردم، پیش مردم و توسط مردم را داشته باشد. فعالیت منجر به تامین سلامتی مردم زمانی می‌تواند موثر باشد که مردم در آن مشارکت داشته باشند بنابراین برای مشارکت مردم به سمت و سوی تامین سلامت و کنترل بیماری، چاره‌ای جز بالا بردن سواد سلامت مردم نداریم. سواد سلامت مردم زمانی بالا می‌رود که ما تمام دانش و آگاهی مورد نیاز را فراهم کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: سواد اجتماعی و معنوی بُعد جدیدی است؛ زمانی که وارد سلامت می‌شود آن را گسترده و همگانی می‌کند زیرا سلامت به یک نیاز و مطالبه‌گری برای مردم تبدیل می‌شود و خودشان وارد این مساله می‌شوند و همکاری می‌کنند.

وی بیان کرد: برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت متکی بر حضور فعال مردم است یعنی از بین مردم، یک فرد که بیش از هشت کلاس سواد داشته باشد و بالای ۱۸ سال باشد و ترجیحا زن باشد، می‌تواند تحت عنوان “سفیر سلامت” با ما همکاری کند.

علوی گفت: سفیر سلامت در یک مرکز یا پایگاه بهداشتی و یا در خانه بهداشت ثبت‌نام می‌کند و توسط پرسنل ما آموزش‌های لازم در زمینه خودمراقبتی را دریافت می‌کند تا بتواند برای خود، خانواده و جامعه از نظر ارائه خدمات مفید باشند.

وی ادامه داد: ارائه خدمات در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها، درمان‌های ساده اولیه (کمک‌های اولیه) و توانبخشی هستند و آموزش‌ها به سفیران سلامت در این سه بُعد ارائه می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با تشکیل سفیران سلامت، ارتباط و آموزش با سیستم بهداشت مستمر خواهد بود. همچنین از بین هر چند سفیر سلامت، یک فرد که آگاهی و جنب و جوش بیشتری دارد، رابط سلامت انتخاب می‌شود که با ما ارتباط برقرار می‌کند.

علوی در خصوص استفاده از ظرفیت سفیران سلامت برای کنترل کرونا، تصریح کرد: در این راستا از سفیران سلامت برای آموزش در خصوص پیشگیری از ابتلا، علائم و چگونگی انتقال کرونا ارائه می‌شود. از این افراد برای ترغیب و تشویق افراد برای مراجعه به مراکز جامع سلامت نیز استفاده می‌شود. در کنترل و ممانعت افراد مبتلا به بیماری از حضور در جامعه و انتشار بیماری نیز از آن‌ها کمک می‌گیریم و در زمینه مراقبت از سالمندان نیز به ما کمک می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورتی که بیماری دچار مشکل شود نیز سفیران سلامت تا زمان رسیدن اورژانس می‌توانند کمک‌های اولیه برای بیمار را انجام دهند.

علوی با اشاره به جمعیت ۵ میلیون نفری خوزستان، گفت: حدود ۶۰۰ هزار خانوار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز داریم که به تعداد این خانوارها می‌توانیم سفیر سلامت داشته باشیم. طبق برنامه وزارت بهداشت تا پایان سال ۹۹ باید ۷۰ درصد سفیران سلامت را جذب کنیم که تاکنون ۳۵ درصد را جذب کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال به هدف برسیم.

وی بیان کرد: ۵۰ درصد جامعه ایران را زنان تشکیل می‌دهند، چرا از این نیروهای فعال و خلاق، در کنترل بیماری غافل بوده‌ایم؟ اگر از ظرفیت این زنان استفاده کنیم، قطعا می‌توانیم بیماری را بهتر از پیک اول کنترل کنیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: اگر سفیران سلامت بتوانند سلامت معنوی و اجتماعی را توسعه دهند، کارهای بزرگی در مملکت انجام می‌شود. زمانی که یک فرد به مسئولیت اجتماعی خود بی‌توجه است ممکن است آلودگی را به پدر، مادر یا دوست خود منتقل کند و موجب مرگ دیگران شود. اگر چنین فردی مسئولیت‌پذیر بود و سواد اجتماعی و معنوی داشت قطعا متوجه می‌شد که ممکن است کارهای وی، او را به قاتلی مخفی تبدیل کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: زمانی که انسان مسئولیت‌پذیر می‌شود، تمام تلاشش را برای جان انسان دیگر انجام می‌دهد بنابراین در صورت استفاده از ظرفیت سفیران سلامت و انجام موفق این کار، قسمت اعظم کار در کنترل کرونا را انجام خواهیم داد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: پرستاران و پزشکان هشت ماه است که هیچ استراحتی نکرده‌اند و با لباس‌هایی کار می‌کنند که شاید انسان‌های دیگر حتی ۱۰ دقیقه نتوانند این لباس‌ها را بر تن کنند بنابراین بسیاری از مردم نمی‌دانند رفتار آن‌ها صدمه اول را به این نیروها می‌زند. اگر سفیران بیشتری جذب کنیم، در آینده نه تنها کرونا بلکه هر بیماری دیگری را به راحتی کنترل خواهیم کرد و هر اپیدمی را با موفقیت پشت سر می‌گذاریم.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.