×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
آخرین وضعیت فعالیت پتروشیمی‌های خوزستان در شرایط تحریم

سیدنورالله حسن‌زاده در نشست خبریاظهار کرد: در تحقق شعار سال به عنوان یکی از وظیفه‌های اصلی حوزه اقتصادی، تلاش‌های خوبی در حال انجام است تا بتوانیم در راستای تحقق شعار رهبری و جهش تولید، گام‌های موثری برداریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برخی کارها و پروژه‌های شاخصی که در استان خوزستان وجود دارد، به صورت ویژه پیگیری می‌شوند تا شاهد اجرایی شدن آن‌ها باشیم که برای مثال می‌توان به پروژه آزادراه اهواز- اصفهان به عنوان یک طرح شاخص استان خوزستان اشاره کرد که اکنون پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری جهت ساماندهی واحدهای تولیدی در استان خوزستان انجام شده است و در یک سال اخیر واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند، کاملا هوشمندانه شناسایی شده‌اند.

حسن‌زاده با بیان اینکه بانک‌ها باید واحدهای تملک‌شده را واگذار و یا خودشان فعال کنند، گفت: برای حفظ اشتغال موجود در واحدهایی که با ظرفیت پایین فعال هستند نیز گام‌هایی برداشته شده است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های پتروشیمی در خوزستان افزود: تولید ۲۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در خوزستان ظرفیت‌سازی شده است اما دنیا در تلاش است که این بخش را دچار مشکل کند. پتروشیمی‌ها تنها منبع درآمدی کشور در دوره تحریم‌ها هستند و باید از خام‌فروشی در این حوزه جلوگیری کرد و زنجیره‌های تولید در این بخش تکمیل شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: برای تمکیل زنجیره تولید در پتروشیمی‌ها به منابع، تکنولوژی، منابع انسانی و… نیاز است و باید فرآیندهای بسیاری انجام شود تا شاهد تکمیل این زنجیره تولید برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد پتروشیمی‌ها باشیم.

حسن‌زاده با اشاره به انجام صادرات در بخش پتروشمی گفت: مقاصد صادراتی نباید معرفی شوند زیرا این مقاصد صادراتی، از جمله اهداف دشمن هستند تا مانع صادرات ما شوند.

وی ادامه داد: تلاش برای صادراتی کردن محصولات تولیدی و رفع موانع صادرات از جمله بحث‌هایی است که به جدیت در معاونت اقتصادی پیگیری می‌شود. تلاش خواهیم کرد طرح‌هایی که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند در مدت یک سال باقی مانده دولت به اتمام برسند و امیدواریم این مهم در استان خوزستان محقق شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: مشکلات بیش از ۸۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌هایی که در خوزستان مشکل داشته‌اند، با برگزاری جلسات در اداره‌کل اشتغال و سرمایه‌گذاری مرتفع شده است و باقی موارد نیز با ورود استاندار خوزستان مرتفع شده‌اند.

حسن‌زاده در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های شاخص و بزرگ در خوزستان گفت: پالایشگاه بید بلند خلیج فارس یکی از طرح‌های شاخص استان خوزستان است که در دوره تحریم‌ها و علیرغم مشکلات بسیار اکنون به تولید رسیده است اما همچنان مشکلاتی در حوزه‌های مختلف دارد که باید رفع شوند.

وی ادامه داد: پتروشیمی مسجدسلیمان یکی دیگر از طرح‌هایی است که تلاش‌های بسیاری برای حل مشکلات آن شده است؛ این طرح مشکلاتی در حوزه گاز دارد که باید حل شوند. استاندار خوزستان نیز پیگیر مشکلات این طرح است و امیدواریم مشکلات شاخص آن به صورت کامل رفع شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: فولاد روهینا جنوب در دزفول نیز دیگر طرح شاخص اجرا شده در استان خوزستان است. این کارخانه دارای مدرن‌ترین تکنولوژی فولادسازی در کشور است که در دوره تحریم‌ها و با مشکلات بسیار زیاد، در کشور احداث شده است.

حسن‌زاده عنوان کرد: کارخانه قند و شکر اهواز که حدود ۲۰ سال تعطیل بود نیز اکنون به بخش خصوصی توانمند واگذار شده است و در تلاش هستیم مشکلات این شرکت رفع شود و امیدواریم تا پایان سال مجددا وارد مدار شود. کارخانه کاغذسازی کارون نیز که سال‌ها تعطیل بود در تلاش هستیم مجددا راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های بخش کشاورزی گفت: امسال یکی از مشکلات کشاورزان در خوزستان بحث گوجه بود زیرا کشاورزان گوجه کشت کردند اما خریداری برای محصول گوجه نبود. در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شد تا خرید تضمینی گوجه انجام شود و خوشبختانه این کار انجام شد و اکنون پیگیر پرداخت مطالبات گوجه‌کاران خوزستانی هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص کشت برنج در خوزستان نیز گفت: سال گذشته با شلتوکی که در خوزستان کشت شد، از واردات حدود ۵۰۰ هزار تن برنج به کشور جلوگیری شد. امسال نیز حدود ۲۰۰ هزار هکتار کشت برنج در خوزستان انجام شده است و امیدواریم بتوانیم نقش موثری در کاهش واردات برنج به کشور داشته باشیم.

حسن‌زاده با اشاره به مشکلات حوزه آرد و نان، با گلایه از دو نرخی بودن آرد و نان اظهار کرد: هر زمان جایی محصول دو نرخی داشته باشیم، شاهد سوءاستفاده خواهیم بود. برای کاهش تخلفات و بهبود کیفیت نان در خوزستان، نرخ آرد و نان باید آزادسازی شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون تن دورریز نان در کشور داریم، گفت: تخلفاتی که در حوزه آرد و نان انجام می‌شود به دلیل دو نرخی بودن قیمت این محصولات است و تنها تک نرخی شدن قیمت‌ها می‌تواند گره‌گشای حل این مشکلات باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص برگزاری جلسات تنظیم بازار و اثرگذاری این جلسات بر تنظیم قیمت‌ها گفت: در عملکردی که دبیرخانه تنظیم بازار کشور اعلام کرده، خوزستان رتبه ۴ کشور در بحث تنظیم بازار در سال ۹۸ را کسب کرد. تعداد کل بازرسان سازمان صمت در سراسر خوزستان ۵۰ نفر هستند و نظارت بر همه بازار با چنین شرایطی، اندکی دشوار است.

حسن‌زاده در خصوص کمبود کپسول‌های گاز گفت: حدود ۸۰ درصد از سهمیه گاز کپسولی در خوزستان توسط خودروها استفاده می‌شود؛ سهمیه‌بندی انجام‌شده برای آن است که گاز مایع کپسولی به همه‌ مردم برسد و مشکلات مردم در این زمینه رفع شود اما واقعیت این است که اقدامات در این زمینه بسیار دشوار است.

وی با اشاره به مشکلات تحریم‌ها برای واحدهای تولیدی خوزستان بیان کرد: بیشترین آثار تحریم، بر حوزه نفت بوده و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد و صنایع قطعه‌ساز استان خوزستان بیشترین آسیب را از تحریم‌ها دیده‌اند. بخش اعظمی از مطالبات این واحدها با پیگیری از وزارت نفت پرداخت شده اما بیشترین آسیب به واحدهای قطعه‌ساز خوزستانی در اثر تحریم‌ها وارد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: سعی شده این واحدهای قطعه‌ساز به سمت تولید قطعات سایر بخش‌ها از جمله نیشکر و فولاد و پتروشیمی‌ها سوق داده شوند تا از شرایط تحریمی کمتر آسیب ببینند.

حسن‌زاده در خصوص واردات کالاهایی که نمونه مشابه آن‌ها در درون کشور ساخته می‌شود، گفت: کالاهایی که ساخت داخل باشند و کیفیت آن‌ها مورد تایید باشد، واردات نمونه خارجی آن‌ها ممنوع اعلام می‌شود و قطعا شاهد واردات چنین محصولاتی نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و کرونا بیشترین آسیب را به واحدهای تولیدی وارد کرده است، تصریح کرد: با شیوع کرونا، مراجعات به اصناف بسیار کم شده و آسیب بسیاری به آن‌ها وارد شده است. در این زمینه برای برای حل مشکلات اصناف و واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا، تاکنون ۱۱۳ میلیارد و ۶۰۰ تومان تسهیلات کرونا به اصناف پرداخت شده است. این تسهیلات با سود ۱۲ درصد در اختیار این بخش‌ها قرار داده شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: در بحث تسهیلات مربوط به کرونا، سهمیه خوزستان ۹۱۹ میلیارد تومان است‌ و ۱۲ بانک درگیر هستند و بیش از ۲۱ هزار پرونده تشکیل شده است. با پرداخت این تسهیلات، اشتغال ۳۴ هزار نفر احیا می‌شود که تاکنون ۱۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: البته بخش خصوصی با توجه به اینکه کسب و کارشان تعطیل است، رغبت چندانی برای دریافت این تسهیلات کرونا ندارد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.