×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات به بخش کشاورزی در پی سیل

کاظم خاوازی در مراسم افتتاح طرح‌های کشاورزی خوزستان در اهواز که با حضور ویدئوکنفرانس رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: اگر چه بارش‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ و همچنین سیل سال گذشته برکات خاصی برای تامین منابع آبی زیرزمینی و سطحی و پوشش گیاهی به دنبال داشت اما ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد و ۴۳۰ هزار کشاورز درگیر سیل شدند.

وی افزود: در بخش زراعت ۵۲ درصد، آب و خاک ۲۶ درصد، دام و آبزیان ۱۴ درصد و در بخش باغبانی ۸ درصد خسارت به کشاورزان وارد شد. خوزستان یکی از استان‌هایی بود که در بخش کشاورزی دچار خسارت زیادی شد و ۴۸.۵ درصد از این خسارت‌ها به خوزستان اختصاص دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این خسارات در چهار محور تقسیم‌بندی می‌شوند. نخست اقدامات ضرب‌الاجلی بود که باید انجام می‌شد. در این زمینه یک هزار و ۱۰۰ دستاه ماشین‌آلات سنگین تامین و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کارشناس به مزارع اعزام شدند و آب از سطح ۳۱۴ هزار هکتار از مزارع تخلیه شد. ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز برای کشت آینده آماده‌سازی شدند.

خاوازی بیان کرد: لایروبی زهکش‌ها و کانال‌های آبرسانی انجام شد که در مجموع یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر کار در این زمینه انجام شد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون ۲.۲ میلیون راس دام سبک و سنگین انجام و یک میلیون راس دام به صورت موقت جابه‌جا و به جای امن انتقال داده شدند و مایحتاج آن‌ها تامین شد. ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده روستایی و عشایری نیز مرمت و بازسازی شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اقدام بعدی وزارت جهاد کشاورزی، اقدامات حمایتی بود. در این راستا، ۹۹۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان ارائه شد. ۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلاتی که خسارت‌دیدگان از بانک گرفته بودند و یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات قرض‌الحسنه در اختیار کشاورزان قرار گرفت. ۱۳۶ میلیار تومان نیز از صندوق بیمه به کشاورزان پرداخت شد.

خاوازی تصریح کرد: اقدام بعدی این وزارت، اقدامات پیشگیرانه در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری بود که ۷۳۰ هزار هکتار از اراضی با اعتبار ۸۴۰ میلیارد تومان تحت پوشش آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفت و این طرح، تا پایان آبان‌ماه امسال به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: اقدام چهارم این وزارت در راستای زیرساختی و زیربنایی بخش کشاورزی است؛  ۹۵۰ کیلومتر قنوات مورد ایمن‌سازی و مرمت قرار گرفتند، ۱۳۸ مورد ایستگاه‌های پمپاژ مرمت شدند، بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه‌های بین مزارع کشاورزان مرمت و بازسازی شد و بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری آماده‌سازی شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد سیل نیز مورد زهکشی سطحی قرار گرفت تا آب به سرعت تخلیه شود و در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.