×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
هشدار دامپزشکی خوزستان نسبت به مصرف فراورده‌ خام غیربهداشتی

دکتر مصطفی کنارکوهی به مناسب روز دامپزشک در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:بارها از طریق رسانه‌های عمومی و مجازی نسبت به مصرف نکردن فراورده های غیربهداشتی که در محیط کاملا” آلوده عرضه می‌شود هشدار داده شده ولی برخی همچنان باور ندارند که مصرف این فراورده‌های دامی و طیور که بسیار بیماری زا هستند خطرآفرین است.
وی گفت:تاکنون برخورد زیادی با عوامل عرضه فراورده‌های خام دامی غیربهداشتی در استان به خصوص اهواز صورت گرفته است و پرونده‌هایی برای آنان در محاکم قضایی تشکیل شده و منجر به صدور رای نیز شده ولی هنوز اثربخشی قاطع به دنبال نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی و توصیه‌های مکرر نسبت به خطرات ناشی از مصرف فراورده خام دامی غیربهداشتی بهترین راه برای متوقف کردن عرضه غیربهداشتی مواد خام دامی عنوان کرد و افزود: دامپزشکی مسوول سلامت عرضه فراورده‌های دامی بهداشتی شناسنامه دار است ولی هیچ تعهد و مسوولیتی نسبت به پیامدهای مصرف و توزیع فراورده‌های خام غیربهداشتی خارج از شبکه را نمی‌پذیرد.

وی گفت: تا زمانی که تقاضا در بازار وجود داشته باشد عرضه غیربهداشتی فراورده های غیربهداشتی دام و طیور در استان ادامه مییابد ، مهم آن است که ما بتوانیم با آگاهی بخشی از میزان تقاضا بکاهیم تا عرضه آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

هرکشتارگاه صنعتی و بهداشتی ۲ بیمارستان را تعطیل می کند
کنارکوهی از بهره برداری چهارمین کشتارگاه تمام صنعتی و بهداشتی در شمال اهواز تا یک سال آینده خبر داد و افزود:هرکشتارگاه صنعتی و بهداشتی به لحاظ اینکه نقش پیشگیری از بروز انواع بیماری و بیماری های مشتر ک انسان و دام دارد می‌تواند ۲ بیمارستان را تعطیل کند.

وی ساخت هر کشتارگاه صنعتی و بهداشتی برای هر یک از شهرهای استان را ایده آل بیان کرد و افزود:ملاحظات اقتصادی و هزینه بر بودن ساخت کشتارگاه صنعتی که برای هر یک به ۴۰۰میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد مانع از آن خواهد شد که برای شهری یک کشتارگاه صنعتی دام داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد:البته می‌توان با برنامه ریزی برای چند شهرستان همجوار هم یک کشتارگاه تمام صنعتی و بهداشتی دام احداث کرد مثل کشتارگاه طیور که شمار آنان در خوزستان به ۱۱ واحد می‌رسد و هرواحد کشتارگاهی طیور با رعایت مسایل بهداشتی به شهرهای مختلف مرغ بهداشتی کشتار روز عرضه می‌کند.

گرانی داروی دامی و طیور

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گرانی داروی دامی و طیور به خصوص درماه های اخیر را به عنوان چالشی بزرگ در مسیر صنعت دامپروری و صنعت طیور بیان کرد و گفت:داروهای دامی با وجود آنکه ساخت داخل است ولی مواد اولیه آنان خارجی است که با توجه به مسایل و مشکلات ارزی کشور، داروهای دامی گران و کمیاب شده‌اند.

کنارکوهی افزود: کمبود داروی دامی و نارسایی در تامین آن ، به معنای به خطرافتادن سرمایه ملی و افزایش بیماری دامی و در نهایت به خطر افتادن جان مردم است.
وی از کمبود شدید واکسن با توجه به درپیش بودن فصل پاییز و لزوم واکسیناسیون دام ابراز نگرانی کرد وافزود: سال ها بود دامپزشکی حسب وظیفه ذاتی خود اقدام به واکسیناسیون دام در سراسر استان به صورت رایگان می کرد ولی هم اکنون تزریق برخی واکسن‌های دامی رایگان نیست.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار داشت:حدود ۸۵درصد دامپروری استان سنتی است و دامداران آنچنان از بنیه مالی قوی برخوردار نیستند که بتوانند داروی مورد نیاز دام خود را با قیمت بسیار گران تهیه کنند ، این درحالی است که قیمت نهاده‌های دامی نیز چندین برابر شده است.
وی با بیان اینکه زنگ خطر برای صنعت دامپروری خوزستان به صدا درآمده است اظهار داشت:هرکاری که برای حفظ دام انجام شود هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری‌است.

خوزستان یک استان دامپروری است

کنارکوهی گفت: پس از نفت بیشترین حجم سرمایه گذاری در خوزستان در بخش دام و طیور است که این ثروت بیش از ۱۲۰هزار میلیارد ریال است.

وی با اعلام اینکه زنگ خطر برای صنعت دامپروری خوزستان به صدا درآمده است از همه بخش های اقتصادی ، حاکمیتی و نظارتی در استان خواست با همفکری ، تعامل وتدبیر از فروپاشی صنعت دامپروری در خوزستان که نقش تعیین کننده ای در اشتغال زایی و تولید ثروت مولد دارد جلوگیری کنند.

به گفته وی حدود ۲۵۰هزار خانوار خوزستانی در بخش دامپروری و دامداری فعال هستند که اشتغال این بخش به دلایل متعدد از جمله اقتصادی نبودن در حال کاهش است که ادامه این روند آسیب های اجتماعی و اقتصادی جدی به دنبال خواهد داشت.

بلاتکلیفی محموله ۱۴۵هزار تنی نهاده آلوده دامی در بندر امام

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: محموله ۱۴۵هزار تنی نهاده آلوده دامی در بندر امام که چند سال پیش توسط ۹ شرکت داخلی خریداری شده تاکنون به آن اجازه ترخیص ، توزیع و مصرف داده نشده و همچنان بلاتکلیف است.

کنارکوهی افزود:دامپزشکی هم به عنوان یکی از طرف‌های درگیر این مناقشه نظر خود را داده و به هیچ وجه اجازه ترخیص و توزیع آن را نخواهد داد بلکه بر امحا کامل آن با رعایت کامل بهداشتی تاکید دارد.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.