×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
اهدای پلاسما ۲ درصد از بهبودیافتگان کرونا تاکنون

دکتر بشیر حاجی بیگی با اشاره به وضعیت اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کووید۱۹، گفت: از اول اردیبهشت ماه سال جاری تا امروز ۱۰ هزار نفر از بهبودیافتگان بیماری کووید-۱۹ جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد ۸۰۰۰ واحد پلاسما اهدا شده است که این جمعیت حدود ۲ درصد جمعیت بهبود یافتگان کرونا است.

استان های پیشتاز در اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی

وی افزود: افرادی که مبتلا به کرونا بوده اند و اکنون ۲۸ روز از بهبودی آنها به کرونا گذشته است، می توانند جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند. باید توجه کرد که بیشترین میزان اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان‌غربی و کرمانشاه بوده است.

مراجعه بیش از یک میلیون نفر برای اهدای خون در شش ماه اول امسال

حاجی بیگی همچنین گفت: در ۶ ماه اول سال جاری یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۶۸ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۹۴۰ هزار و ۷۳۹ واحد خون اهدا شده است.

افزایش یک درصدی اهدای خون بانوان

وی ادامه داد: ۱۴۲ هزار و ۶۰۰ واحد خون در ۶ ماهه امسال توسط اهداکنندگان بار اول اهدا شده است. همچنین پنج درصد از خون های اهدایی در سراسر کشور توسط بانوان اهدا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان آن یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشترین اهداکنندگان مستمر خون در کدام استان ها هستند؟

حاجی بیگی با بیان اینکه در شش ماهه سال جاری ۵۶ درصد از خون های اهدایی در سراسر کشور توسط اهدا کنندگان مستمر خون اهدا شده است، گفت: استان‌های سمنان با ۷۴ درصد، بوشهر با ۶۶ درصد و همدان با ۶۵ درصد بیشترین میزان اهداکنندگان مستمر در کشور را دارا هستند. همچنین استان های خراسان جنوبی، سمنان، خراسان شمالی و قم بیشترین میزان رشد اهدای خون را در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل داشته اند.

کلان شهر تهران؛ بیشترین مصرف کننده خون و فرآورده های آن 

وی با بیان اینکه در شش ماهه اول سال جاری ۳۴۱ هزار و ۱۹۳ واحد خون و فرآورده‌های آن در استان تهران به در بین مراکز درمانی و بیمارستان ها توزیع شده است، گفت: این فراورده ها شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما بوده است. باید توجه کرد که بیشترین میزان توزیع خون و فرآورده ها و مصرف آن ها در کشور در کلان شهر تهران است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۵ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است. همچنین بانوان استان های خراسان جنوبی، چهارمحال بختیاری، فارس و گلستان بیشترین میزان رشد اهدای خون را در شش ماهه اول سال جاری داشته اند.

۳۰ درصد اهدای خون کشور در ۳ استان

وی همچنین گفت: در شش ماهه اول سال جاری یک میلیون و ۶۲۶ هزار و یک واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است. باید توجه کرد که مردم استان های تهران، فارس و اصفهان بیشترین میزان اهدای خون در کشور را داشته اند. به طوری که ۱۵ درصد خون‌های اهدایی در کشور توسط تهرانی‌ها، هشت درصد توسط هموطنان استان فارس و هفت درصد در استان اصفهان بوده است. ۳۰ درصد از کل خون‌های اهدایی در کشور در این سه استان بوده‌اند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.