×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
سالمندان، ۳۳.۳ درصد موارد فوتی کرونا در خوزستان

دکتر سیدمحمدعلوی با اشاره به برگزاری هفته گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان از ۷ تا ۱۳ مهرماه، اظهار کرد: احتمال ابتلای همه افراد به کرونا وجود دارد اما سالمندان در معرض خطر بیشتری قرار دارند بنابراین عمل به توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا در این گروه سنی نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به جمعیت حدود ۲۰۷ هزار نفری سالمندان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز، افزود: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ شاخص سالمندی تحت پوشش این دانشگاه، ۷.۲ درصد بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان سالمندان تحت پوشش در خوزستان نیز ۶.۹۱ درصد است.

علوی با بیان اینکه سالمندان گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر را شامل می‌شوند، افزود: از کل موارد مثبت مبتلا به کرونا در خوزستان، ۵ درصد سالمند هستند؛ ۳۳.۳ درصد از مجموع موارد فوت بر اثر کرونا در خوزستان نیز سالمندان بوده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت پیشگیری از ابتلای سالمندان، عنوان کرد: گروه سنی سالمندان، آسیب‌پذیرتر هستند و در صورت ابتلا به عوارض شدید بیماری، این گروه نسبت به سایر گروه‌های سنی ریسک بالاتری دارند.

وی افزود: سالمندان بیشتر از سایر افراد، دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون هستند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در سالمندان بالاتر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به رصد سالمندان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی به صورت روزانه، تصریح کرد: این مراکز به صورت منظم و هفتگی از نظر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی رصد می‌شوند و برای تمام جمعیت سالمندان تحت پوشش دانشگاه، ارزیابی‌های دوره‌ای مطابق بسته خدمتی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با توجه به آسیب‌پذیری بیشتر سالمندان ساکن در سراهای سالمندان اقدامات کنترلی شامل اعمال ممنوعیت ملاقات با سالمندان به منظور حفظ سلامت آن‌ها، ارزیابی سالمندان در هر شیفت کاری از نظر تب، وضعیت تنفسی و سنجش اشباع اکسیژن خون شریانی، سرفه و تنگی نفس و سطح عملکرد شناختی با تاکید بر هوشیاری بیمار و ویزیت پرسنل شاغل در این مراکز انجام می‌شود.

وی افزود: رعایت بهداشت دست‌ها برای همه اعم از کارکنان و مددجویان به نحوی که تمام کارکنان در مراکز نگهداری قبل و بعد از هر گونه تماس با مددجویان مانند دادن داروها، کمک در تعویض لباس و کنترل علائم حیاتی دست‌ها با آب و صابون شسته و یا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل ضدعفونی شوند، استفاده از وسایل حفاظت فردی برای پیشگیری از تماس با ترشحات بیماران، ارزیابی تمیز بودن و گندزدایی سطوح و محیط کار، تمیز کردن و ضدعفونی ابزار طبی، بهداشت پارچه‌ها و ملحفه مورد استفاده مددجویان و رعایت موازین بهداشتی در رختشویخانه مراکز، رعایت موازین بهداشتی برای ظروف مورد استفاده در تهیه و توزیع غذا، ممانعت از ادامه فعالیت پرسنل بیمار و مشکوک به بیماری‌های تنفسی، در نظر گرفتن اتاق به منظور ایزوله و قرنطینه موارد مشکوک بر اساس جمعیت هر مرکز نگهداری، از موارد مورد بررسی در این مراکز است. تهویه محیطی مناسب و مطلوب تمامی بخش‌ها و واحدهای مراقبتی نیز در نظر گرفته شده است.

علوی ادامه داد: توجه ویژه به تغذیه مناسب سالمندان و استفاده از فعالیت‌های ورزشی و سرگرمی با رعایت فاصله اجتماعی به منظور حفظ و بهبود سلامت روحی سالمندان از دیگر اقدامات در این مراکز هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در صورتی که سالمند مشکوک به بیماری باشد، با اعزام تیم‌های بهداشتی نسبت به ویزیت مددجویان و پرسنل شاغل توسط پزشک و انجام نمونه‌گیری از افراد دارای علامت اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اقدماتی که باید سالمندان هنگام ابتلا به کرونا انجام دهند، گفت: سالمندان باید سریعا احتمال بیمار بودن خود را به دیگران بگویند و علاوه بر حفظ آرامش، از منزل خارج نشوند. همچنین دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون مخصوصا قبل از غذا خوردن، بعد از پاک کردن بینی، سرفه یا عطسه بشویند و از ماسک استفاده کنند.

علوی افزود: همچنین اگر همراه علائم سرماخوردگی یا علائم تنگی نفس داشتند، با استفاده از ماسک، به مراکز منتخب وزارت بهداشت یا پزشک مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در این شرایط، وسایل شخصی و ظروف غذای خود و اتاق خود را از دیگران جدا کنند و در اتاق خود بمانند و به هر طریق ممکن، گردش هوا را با تهویه یا باز کردن پنجره‌ها در اتاق خود برقرار کنند. همچنین سعی شود دستشویی و حمام سالمند مبتلا، از دیگران جدا شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.