×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
۲۵ درصد علل ناشنوایی، ناشناخته‌اند

غلامرضا صدیق‌راد در آستانه روز جهانی ناشنوایان گفت: با توجه به لزوم انجام مداخلات به موقع و مؤثر که بر اساس آن بتوان اطمینان حاصل کرد که افراد دارای اختلالات کم‌شنوایی، قادر به دستیابی به همه قابلیت‌های اصلی زندگی خود در تمامی ابعاد هستند، “تأیید مجدد حقوق ناشنوایان” به عنوان شعار امسال روز جهانی ناشنوایان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کم‌شنوایی معلولیتی پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی است که بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی تاثیر می‌گذارد.

صدیق‌راد با اشاره به ناشناخته بودن ۲۵ درصد علل ناشنوایی، نقش عوامل ژنتیکی در بروز این معلولیت را تا ۵۰ درصد دانست و ادامه داد: بر اساس مطالعات متعدد در سال‌های اخیر، در صورتی که کم‌شنوایی کودک پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب نظیر تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب از جمله سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون بهره‌مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی با ایفای نقش خود در زمینه‌های غربالگری شنوایی، ارجاع به فاز تشخیص، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تعداد افراد مبتلا به اختلالات شنوایی استان خوزستان را ۱۲ هزار و ۷۷۶ نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۵ هزار و ۴۳۶ نفر زن و ۷ هزار و ۳۴۰ نفر مرد هستند.

صدیق‌راد با اشاره به پرداخت کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری) به ۵ هزار و ۹۵۲ خانوار و پرداخت کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ به یک هزار و ۵۲۱ خانوار دارای معلولیت شنوایی بیان کرد: ۲۴ درصد اعتبار وسایل کمک توانبخشی در سال ۹۸ به معلولین ناشنوا اختصاص داشته است و به ۶۶۰ نفر سمعک و به ۲ هزار و ۳۸۸ نفر باطری سمعک اهدا شد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان از سال ۹۲ تاکنون تصریح کرد: با توجه به اینکه سالانه بیش از ۱۵۰ پرونده برای بررسی کاشت کاندید  می‌شوند و از این تعداد ۹۰ نفر در خوزستان عمل کاشت انجام می@دهند، نیاز به همکاری همه‌جانبه نهادهای مربوط برای ایجاد پوشش توانبخشی این افراد، قبل و بعد از عمل است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان همچنین تعداد مراکز غربالگری شنوایی نوزادان را ۳۹ مرکز برشمرد و افزود: در سال ۹۸ تعداد ۸۴ هزار و ۵۱۵ نوزاد از طریق مراکز شنوایی سنجی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی غربال شده و از این تعداد، ۸۸۷ نوزاد به مرحله تشخیص و ۲۰۵ نوزاد به مرحله مداخله رسیده‌اند.

صدیق‌راد اضافه کرد: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR نیز به افراد دارای اختلالات شنوایی تحت پوشش این برنامه در نقاط مختلف روستایی و دورافتاده این امکان را می‌دهد که به خدمات مختلف در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمندسازی دسترسی پیدا کنند که در استان خوزستان ۳ هزار و ۳۸۴ نفر تحت پوشش خدمات CBR هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹۹ دانشجو دارای اختلالات شنوایی تحت حمایت بهزیستی خوزستان از شهریه دانشجویان معلول بهره‌مند هستند، تأکید کرد: اقدامات به موقع پیشگیرانه برای جلوگیری و رفع کم‌شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی هر فرد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است.

بنا به اعلام اداره‌کل بهزیستی خوزستان، چهار مرکز روزانه توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در استان خوزستان با ۱۳۲ خدمت‌گیرنده با هدف رسیدن به حداکثر استقلال و عملکرد فرد ناشنوا در کنار دو تشکل و انجمن فعال در امور ناشنوایان در حال فعالیت هستند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.