×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم نمونه‌گیری از همه موارد اسهال برای رصد التور در خوزستان

دکتر سیدمحمد علوی در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شهریورماه است و در آغاز پیک دوم  احتمالی و مورد انتظار بیماری‌های روده‌ای هستیم. طبق الگوی سال‌های گذشته، التور از شهریورماه آغاز می‌شود و تا آبان‌ماه ادامه دارد و همیشه شدیدتر از پیک اول است.

وی افزود: برای اینکه موارد احتمالی التور را رصد کنیم، باید از همه مراجعه‌کنندگان با بیماری اسهال و موارد تماس نمونه‌گیری شود.

علوی گفت: شاخص ما برای سنجش فعالیت و اقدامات کنترلی و  شناسایی موارد احتمالی التور و بیماری‌های دیگر، شاخص نمونه‌گیری است. در اوایل شیوع کرونا به علت اینکه تمام توجهات به کرونا معطوف شده بود، نمونه‌گیری‌های اسهالی کاهش پیدا کرد اما با درک اهمیت موضوع، وضعیت نمونه‌گیری جبران شد و شاخص نمونه‌گیری‌ها بهتر شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بروز موارد بیماری ناگ انسانی در ۱۰ سال اخیر، تصریح کرد: ناگ در حقیقت ویبریو کلرای O۱ منفی است ولی می‌تواند مقدمه و هشداری مبنی بر مقدمه بروز التور باشد بنابراین همان حساسیتی که در زمینه التور داریم، درمورد ناگ هم داریم.

وی افزود: در این خصوص باید نمونه‌گیری‌ها هدف‌دار انجام شوند. در حقیقت بروز موارد ناگ، نشانگر افزایش آلودگی آب به عوامل میکروبی است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اوج موارد ناگ در سال‌های اخیر در سال ۹۷ بوده است. در سال ۹۹ موارد ناگ بسیار کم بود و امسال کلا ۱۲ مورد ناگ در خوزستان تا این تاریخ شناسایی شده است.

وی در خصوص شیوع التور نیز بیان کرد: خوشبختانه چند سالی است که در خوزستان التور نداشته‌ایم. سال گذشته هم علی‌رغم سیل و آبگرفتگی وسیعی که داشتیم، با تلاش همه عزیزان بهداشت و تشدید اقدامات نظارتی که روی نمونه‌گیری آب و کلرسنجی و آزمایش‌های میکروبی داشتند، از بروز بیماری پیشگیری شد.

علوی در خصوص بروز بیماری‌های روده‌ای و در راس آن‌ها ناگ، بیان کرد: در حال حاضر در اوایل پیک دوم التور هستیم و وضعیت مناسبی داریم اما این موضوع به این معنا نیست که همه چیز بر وفق مراد است؛ شاید بخشی از این وضعیت به دلیل کاهش نمونه‌گیری در اوایل شیوع کرونا باشد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ بیشترین موارد ناگ انسانی در غرب اهواز با ۶۷ مورد بوده است که با توجه به سیل قابل انتظار بود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به فراوانی موارد اسهال خونی از سال ۹۱ تا سال ۹۸، خاطرنشان کرد: اسهال خونی طیف وسیعی از عوامل بیماری‌زای باکتری و انگلی را شامل می‌شود؛ منشاء برخی از موارد اسهال خونی، آب نیست اما منشاء برخی از این موارد آب است. بیشترین موارد اسهال خونی در خوزستان در سال ۹۷، با یک هزار و ۸۷ مورد رخ داده است.

علوی بیان کرد: زمانی که اسهال همراه با خون باشد باعث وحشت بیمار و خانواده وی می‌شود. اسهال خونی عوارض زیادی دارد که می‌توانند غیرقابل جبران باشند. سال گذشته مواردی از اسهال خونی در برخی مناطق روستایی از جمله چمگلک اندیمشک و دو سال قبل در ابوالفارس رامهرمز داشتیم که این موارد به سرعت شناسایی و کنترل شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بیماری‌های ناشی از آلودگی آب و غذا، گفت: اگر دو مورد یا بیشتر موارد اسهال خونی در یک منطقه بروز پیدا کند، می‌گوییم طغیان بیماری رخ داده است و طغیان بیماری ناشی از آلودگی آب و غذا می‌تواند هشداری در خصوص عدم وضعیت مطلوب بهداشتی باشد. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مواردی از طغیان بیماری‌ها داشتیم. در نیمه نخست سال ۹۹ نیز ۹۰ مورد بیماری ناشی از آلودگی آب و غذا داشتیم که هشداری برای ما است تا بیشتر مراقبت کنیم.

علوی با بیان اینکه در سال ۹۷ طغیان‌های مختلفی از بیماری‌ها در خوزستان رخ داد، ادامه داد: در سال ۹۷ مواردی از  هپاتیت A در  برخی نقاط روستایی و حاشیه برخی شهرها  رخ داد.

وی بیان کرد: زمانی که آب ناسالم باشد بروز هپاتیت A محتمل است. زمانی که موارد اسهال رخ می‌دهد با توجه به علل و راه انتقال عامل میکروبی آن، باید به فکر این باشیم که آب آلوده به فاضلاب می‌رود. اکثرا در مناطقی که سطح آب تحت‌الارضی بالا است، اکثرا فاضلاب آغشته به میکروب‌هایی آلوده می‌شود که منشاء روده انسان یا مدفوع دارند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به طغیان‌های مهم در سال ۹۹، گفت: امسال تا پایان شش ماهه اول سال موارد طغیان در یکی دو نقطه روستایی داشتیم اما مشخص نشده چه میکروبی موجب این طغیان بوده است.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.