×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تنها در این صورت، کرونا تهدیدمان نمی‎‌کند

دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که دوشنبه شب (۷ مهرماه) در دانشگاه جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همان طور که انتظار می‌رفت فصل پاییز همراه با فعالیت مجدد بیماری کرونا شد. البته زمانی که به افزایش موارد بیماری در کشور نگاه می‌کنیم، باید به اتفاقاتی که در دو سه هفته قبل رخ داده نیز برگردیم؛ زمانی که اوج بیماری رخ می‌دهد باید ببینیم دو سه هفته قبل چه کاری انجام شده است.

وی افزود: مثلا زمانی که در تبریز موارد بیماری بالا رفت، مربوط به زمانی بود که دو سه هفته قبل از آن تیم فوتبال تراکتور در جام حذفی قهرمان شده بود و مردم در خیابان‌ها شادی کردند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند و بنابراین آمار ابتلا در تبریز پس از مدتی افزایش یافت.

علوی بیان کرد: دوران کمون کرونا دو هفته است؛ پس از دو هفته، عفونت رخ می‌دهد و دو تا سه هفته بعد موارد بستری افزایش می‌یابند و چهار تا پنج هفته بعد نیز موارد مرگ افزایش می‌یابند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان  گفت: در این مدت بارها عنوان کردیم که وضع شکننده است زیرا می‌دانستیم در پاییز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و افزایش موارد بیماری قابل انتظار بود.

وی افزود: شاهد برگزاری تجمعات بودیم و از طرفی در فصل پاییز شاهد بروز بیماری‌های تنفسی و آلرژی هستیم. بیماران تنفسی را نیز در پی بارندگی‌های پاییزی در خوزستان خواهیم داشت بنابراین این اتفاقات در فصل پاییز را پیش‌بینی کرده بودیم. همه این عوامل موجب می‌شوند که احتمالا موارد بیماری در پاییز خوزستان بیشتر شود.

علوی گفت: طبق بررسی‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام داده، مشخص شده که درختان کنوکارپوس در زمینه بروز بیماری‌های تنفسی و آلرژی نقش دارند که هرس آن‌ها در حال انجام است تا مراجعه‌کنندگان با عارضه تنفسی کمتر شوند.

وی ادامه داد: همچنین در فصل پاییز آنفلوآنزای H۱N۱ را داریم که هر ۱۰ سال یکبار به حالت جهان‌گیری ورود پیدا می‌کند و پاندمیک می‌شود و امسال باید شاهد چنین وضعیتی باشیم اما همزمانی آن با کرونا و استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی، می‌توانند از بروز هر عفونت دیگری جلوگیری کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: برخلاف انتظار، تاکنون هنوز در ایران موردی از آنفلوآنزای H۱N۱ گزارش نشده است اما آنفلوآنزای فصلی را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: زمانی که در جوامع بشری از وقوع اتفاقی جلوگیری می‌شود، مردم فکر می‌کنند خطر رفع شده است، در حالی که اینگونه نیست و اقداماتی برای پیشگیری از این اتفاق انجام شده است. خوزستان دارای تنوع قومی، آب و هوایی و مرزهای هوایی و آبی است و شرایطی دارد که اسباب توسعه هستند اما ما را آسیب‌پذیر می‌کنند. در اسفندماه و فروردین‌ماه همه می‌گفتند که چرا در خوزستان موارد بیماری کم است و فکر می‌کردند که واقعا موارد کم بوده است در حالی که با اقداماتی که انجام داده بودیم، شرایط را مدیریت کردیم و خوزستان را از موج اول مصون کردیم.

علوی افزود: خوزستان اولین استانی بود که ورودی‌ها را مسدود کرد و اقدامات خوبی در آن بازه زمانی انجام شد اما با بازگشایی‌ها، مردم احساس کردند که خطری نیست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حال حاضر در سطح کشور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۵۹ درصد است. میزان استفاده از ماسک در اهواز ۴۸ درصد و میزان فاصله‌گذاری کمتر از این است.

وی افزود: اگر رفتارها را تغییر ندهیم و میزان رعایت همه دستورالعمل‌ها یعنی استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها و ضدعفونی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به ۹۵ درصد نرسد، کارها بی‌نتیجه خواهد بود.

علوی تاکید کرد: مردم باید بدانند که تنها استفاده از ماسک برای ابتلا به بیماری کافی نیست بلکه باید همه دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شوند. اگر میزان رعایت پروتکل‌ها به ۹۵ درصد برسد در این شرایط هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند اما اگر این کار را انجام ندهیم، هر اقدام دیگری نیز انجام شود، از پس کرونا بر نمی‌آییم.

وی در خصوص ممانعت از فعالیت اصناف در وضعیت قرمز گفت: در وضعیت قرمر، فعالیت اصناف پرخطر باید محدود شود. در جلسه اخیر ستاد استانی مقابله با کرونا، استاندار خوزستان عنوان کرد که باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و در این خصوص نامه‌ای به فرمانداری اهواز ارسال شد که برخی اصناف مانند رستوران‌ها تنها به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: آموزش بهداشت و بالا رفتن سطح سواد به تنهایی کافی نیست؛ دانشی ارزشی دارد که به تغییر رفتار تبدیل شود بنابراین در این راستا طرح هر خانه یک پایگاه بهداشت را داریم و تا پایان سال ۹۹ باید ۷۰ درصد این طرح اجرا شود. در این طرح یک نفر از خانواده به عنوان سفیر سلامت انتخاب می‌شود و آموزش‌ها را دریافت می‌کند. تاکنون ۳۲ درصد از افراد مد نظر را در این طرح جذب کرده‌ایم.

وی افزود: اگر در هر خانواده یک سفیر سلامت داشته باشیم، اگر فرد مشکوک به بیماری در یک خانواده وجود داشته باشد، می‌تواند به ما کمک کند که این فرد به مراکز خدمات جامع سلامت هدایت شود و در شناسایی بیماران و آموزش خانواده به ما کمک کنند.

علوی با تاکید بر لزوم توجه و نظارت مردم بر فعالیت اصناف گفت: اکثر اماکن باید کد QR داشت باشند. این کار برای این است که اگر صنفی پروتکل را رعایت نکرد، کافی است که فرد از این کد QR عکس بگیرد و این موضوع را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهد تا موضوع پیگیری شود اما متاسفانه هیچ وقت از توان نظارتی استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به داروهایی که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تجویز می‌شود نیز گفت: برای تجویز دارو، دستورالعمل‌هایی داریم که توسط بهترین متخصصان نوشته می‌شود. در آخرین دستورالعمل‌های کشوری، داروهای ضدویروسی هیچ نقشی در درمان مبتلایان به کرونا قائل نشده‌اند و در آخرین راهنمای درمانی کشور هیچ داروی ضدویروسی برای کرونا نداریم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند و نیاز به درمان دارند و تنها در صورتی که به بیماری قلبی مبتلا نباشند، یک نوع قرص ارزان‌قیمت تجویز می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.