×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
یک چهارم مردم اهواز به شکل صحیح ماسک نمی‌زنند

دکترفرهاد ابول نژادیان شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در سرسرای اداری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در این بررسی میدانی مشخص شد از این درصد ۱۲.۶ درصد دهان و بینی را کاملا نپوشاندند ، ۹.۹ درصد وارونه و ۱.۹ درصد ماسک را روی گردن آویزان کرده بودند.

وی افزود: همچنین بر اساس این بررسی در زنان ۷۸ درصد و در مردان ۷۳ درصد ماسک را به شکل صحیح استفاده کردند.

ابول نژادیان ادامه داد: این بررسی که بر روی۱۰ هزار نفر از افراد مناطق مختلف شهر اهواز به صورت میدانی انجام شد نشان می‌دهد ۴۵.۶ درصد افراد در معابر از ماسک استفاده می‌کنند در حالی که در فضای باز که تردد افراد وجود ندارد از جمله در پارک یا فضاهای خلوت نیازی به استفاده از ماسک نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: بیشترین میزان استفاده از ماسک در گروه سنی ۷۰ سال به میزان ۷۰.۱ درصد و کمترین در سن زیر ۱۰ سال به میزان ۲۶ درصد  و همچنین  کمترین میزان استفاده از ماسک در ساعت ۱۳ و بیشترین میزان در ساعت ۲۳ بوده است.

استفاده از ماسک در زنان بیشتر است

وی بیان کرد: میزان استفاده از ماسک در زنان ۶۰.۲ و درمردان ۳۸.۷ درصد، شرق اهواز ۴۸.۹ و غرب اهواز ۴۱.۵ درصد گزارش شده است.

ابول نژادیان اضافه کرد: در مناطق هشت گانه اهواز بیشترین میزان استفاده از ماسک در منطقه  ۲ به میزان ۶۳.۶ و کمترین مربوط به منطقه ۶ به میزان ۲۰.۹ درصد بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: میزان استفاده از ماسک در مناطقی از جمله عین ۲، کوی مندلی، گلدشت، مهاجرین و سید خلف زیر ۱۰ درصد  و در محلاتی از جمله فاز پنج پاداد، گلستان، شهرک نفت، زیبا شهر، فرهنگ شهر و فاز یک کوروش بالای ۷۰ درصد است.

پیشنهاد استفاده از ظرفیت سازمان‌ها برای تامین ماسک مناطق کمتر برخوردار

وی ادامه داد: این موارد نشان می دهد سواد و وضعیت اقتصادی نقش مهمی در استفاده از ماسک دارد به عبارت دیگر هر چقدر از مناطق کمتر برخوردار بازدید می‌کنیم میزان استفاده از ماسک کمتر است.

ابول نژادیان اظهار داشت: در شورای کرونای استان پیشنهاد شد از ظرفیت کارخانجات تولیدی، سازمان‌ها و نهادها برای تامین ماسک به شکل ارزان تر و یا رایگان برای این مناطق استفاده شود چون تامین ماسک برای آنها سخت است.

آمار فوتی ابتلا به کرونا در خوزستان ۱۰ نفر در روز جاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر ۳۲ درصد افراد دچار سندرم شدید تنفسی کووید می شوند  و ۹ شهر استان در وضعیت قرمز، پنج شهر نارنجی و ۱۳ شهر زرد هستند.

وی ادامه داد: روند روزانه موارد بستری کرونا از یکم تا ۱۲ تیرماه ثابت شد و از ۱۳ تیرماه تا ۲۲ مرداد نزولی و در ۲۲ مرداد تا دوم شهریور توقف روند نزولی  و روند نسبتا ثابت و از سوم شهریورماه روند صعودی با شیب کم ثبت شده است.

ابول نژادیان اظهار داشت: آمار روزانه بستری کرونا در خوزستان تقریبا ۶۰ تا ۸۰ مورد است در حالی که در پیک قبلی روزانه تا ۲۵۷ مورد بستری گزارش می‌شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه کرد: اخیرا بیشترین تعداد بستری دراستان روز گذشته با ۸۷ مورد بوده است و امروز دوشنبه آمارفوتی ابتلا به کرونا در خوزستان ۱۰ نفرگزارش شده است.

مسافرت و حضور در دورهمی‌ها ضربه اصلی را وارد می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه بنا بر اعلام ستاد ملی کرونا، مدارس حضوری است اما اجباری برای حضور دانش آموزان نیست گفت: ضربه اصلی از مسافرت ها، حضور در اجتماعات کنترل نشده، رستوران و دورهمی ها وارد می‌شود به گونه ای که ۴۰ درصد افراد در دورهم نشینی خانگی گرفتار کرونا شده اند.

زنان باردار، بیماران خاص وسرای سالمندان در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا

ابول نژادیان بیان کرد: علایم آلرژی‌های فصلی به صورت سرفه، عطسه و تنگی نفس، خس خس سینه، آبریزش و گرفتگی بینی و خارش چشم بروز می‌کند  و در بسیاری از موارد آلرژی‌ها به صورت سرفه هستند، بنابراین هر سرفه ای، سرفه کرونایی نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز واکسن آنفلوآنزا از بهترین برند هلندی وارد ایران شده است گفت: دیروز اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به میزان ۲۳ هزار دوز وارد خوزستان شد که تزریق برای کارکنان بیمارستان های درگیر با کرونا آغاز شد.

وی ادامه داد: تزریق واکسن برای بیمارستان‌های رازی، ابوذر، سینا و گلستان و نیروهای مراکز ۱۶ ساعته بهداشت در حال انجام است.

ابول نژادیان اظهار داشت: فراخوان تزریق برای بیماران خاص شامل ۱۰ هزار نفر در خوزستان از جمله تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی اعلام شده و زنان باردار و سرای سالمندان نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارند که واکسن به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازبا تاکید بر اینکه همه افراد نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند گفت: افراد بالای ۶۰ سال، بیماران مزمن قلبی، ریوی و آسم شدید نیز می‌توانند با ارائه کارت ملی واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه ها تهیه کنند.

خوزستان حدود نیمه مرداد ازوضعیت قرمز خارج و به حالت سفید درآمد ولی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ۳۰ شهریور ماه طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خوزستان بار دیگر در ردیف استان‌های با وضعیت قرمز قرار گرفت.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.