×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعلام سمی بودن مالچ نفتی از سوی آزمایشگاه

شبنم قنواتی‌زاده بیان کرد:در پی طرح شکایت علیه مالچ پاشی نفتی و تشکیل پرونده در دادگاه، نمونه این مالچ برای اثبات ادعا به یکی از آزمایشگاه‌های متعمد سازمان محیط زیست ارجاع شد که پاسخ آن پس از حدود ۲ ماه دریافت شد. وی افزود: نتایج آزمایشگاه به یکی از شعب دادیاری که پرونده شکایت مالچ پاشی نفتی در آن مطرح شده ارسال و به عنوان مستندات ضمیمه پرونده شده است. وی گفت: نتایج آزمایشگاه نشان می‌دهد که مالچ نفتی حاوی مقدار زیادی ترکیبات هیدروکربنی آروماتیک چند حلقه‌ای از جمله “بنزوآنتراسن” و “فنانترن” است که بسیار سمی و خطرناک هستند. این فعال محیط زیست اضافه کرد: پاشیدن مالچ نفتی بر روی تپه‌های ماسه‌ای می‌تواند باعث انتشار مواد تشکیل دهنده با وزش باد، شود که هم برای انسان و هم حیات وحش مضر است. وی افزود: متاسفانه هیچکدام از آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط زیست در خوزستان حاضر به همکاری و بررسی نمونه مالچ نفتی نکردند و ناچار شدیم نمونه‌ها را به یکی از آزمایشگاه‌های معتمد در تهران ارجاع دهیم.

قنواتی‌زاده در ادامه جلوگیری از تخریب بی‌رویه محیط زیست را هدف این انجمن زیست محیطی از طرح پرونده مالچ پاشی نفتی در دادگاه بیان کرد وگفت: پارسال با اجرای طرح مالچ پاشی نفتی در منطقه “بیت کوصر” دشت آزادگان که از زیستگاه‌های گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری خوزستان است، به این مساله اعتراض کردیم اما بعد از اینکه از اعتراض و مکاتبه با مسوولان مربوطه نتیجه‌ای نگرفتیم، پرونده آن را در دادگستری مطرح کردیم. به گفته وی، پاشیدن مالچ نفتی بر روی شن‌زارها باعث نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود که برخی از آنها بسیار نادر و در فهرست گونه‌های در معرض خطر جهانی ثبت شده‌اند. بر اساس این گزارش، علی محمد طهماسبی بیرگانی مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار نیز فروردین امسال در بازدید از عملیات مالچ پاشی نفتی در دشت آزادگان، گفته بود: میزان مواد آروماتیک (گروه بزرگی از آلاینده‌های آلی) در مالچ نفتی بیش از حد استاندارد بوده و کیفیت مالچ نفتی استفاده شده در عملیات بیابان‌زدایی خوزستان باید بهبود یابد. “مالچ” نوعی پوشش برای تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی است که بیش از ۱۰ سال است استفاده آن با مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست روبه رو شده است. ترکیبات آروماتیک حلقوی شامل گروه بزرگی از آلاینده‌های آلی هستند که به دلیل خواص سرطان‌زایی و جهش‌زایی بالا در انسان ، جلب توجه کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار گزارشی، خواستار بازنگری در کلیات طرح مالچ‌پاشی در استان خوزستان، و همفکری و همکاری اساتید دانشگاه‌ها، تشکل‌های علمی‌ مردم‌نهاد و نهادهای قانونی، برای استفاده از روش‌ها و مواد مناسب و سازگار با محیط‌زیست برای تثبیت شن‌های روان در مناطق ضروری این استان شده است.

در پی اعتراض فعالان محیط زیست، پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ۲۰ اردیبهشت ۹۹، اعلام کرد که رییس این سازمان در دیدار با تعدادی از اساتید دانشگاه گفته، ضمن انجام باقیمانده تعهدات سال ۹۸ در مناطق بحرانی، مالچ پاشی را تا دستیابی به پروتکل و مجموعه قوانین و روش‌ها و شاخص‌های مکان یابی تعیین شده تا یک سال متوقف خواهیم کرد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.