×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
توسعه ظرفیت بنادر کشور هدفگذاری شده‌است

سیدحسین میرشفیع در نشست خبری که در محل اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: اقدام جدی که در سازمان بنادر و دریانوردی کشور صورت گرفته، توجه ویژه به پس کرانه‌ها و کمک به پروژه‌های ارتباط دهنده حمل و نقلی است که منجر به انتقال ظرفیت بنادر به داخل کشور از طریق پروژه‌های راه سازی شده است.

وی یکی از این پروژه‌ها را جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) عنوان ‌کرد و افزود: از آنجایی که این بندر از ظرفیت‌های بسیار زیاد و مهمی برخوردار است، نباید آن را صرفا به‌عنوان یکی از مبادی ورودی کالا به کشور دانست.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه روند صادرات کالا از بندر امام خمینی(ره) نسبت به گذشته بهبود یافته است، گفت: با ساز و کار و جانمایی که در پس کرانه این بندر صورت گرفته، ظرفیت ترانزیتی آن نیز افزایش یافته و به سرمایه گذاری بسیار با ارزشی در این حوزه تبدیل شده است.

میرشفیع با اشاره به هدفگذاری طراحان تحریم‌های جمهوری اسلامی، بیان‌داشت: مجموعه طراحان این تحریم‌ها انتظار داشتند تا فعالیت‌های بندری جمهوری اسلامی دچار اخلال شود؛ اما شرایط فعلی علاوه بر اینکه خلاف این انتظار را نشان می‌دهد؛ بلکه توسعه ظرفیت بنادر را در پی داشت.

تشکیل ستاد حمایت و پشتیبانی از پروژه‌های خوزستان در وزارت راه و شهرسازی

مشاور وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه وزیر در امور خوزستان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و ارجاع دستورات ایشان از طریق معاون اول رییس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی، اظهارداشت: در همین راستا ستاد ویژه‌ای برای حمایت و پشتیبانی از پروژه‌ها و اقدامات مربوط به حوزه مسئولیت این وزارتخانه، تشکیل شد.

وی ادامه‌داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، نشست‌های تخصصی این ستاد هر ۲ هفته یکبار به‌منظور بررسی پروژه‌ها، در استان خوزستان برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی همچنین از خوزستان به عنوان استانی با ظرفیت‌های بسیار زیاد اقتصادی یادکرد و گفت: علاوه بر این نیز به دلیل شرایط این استان پروژه‌های زیادی در حوزه‌های مسکن و حمل و نقل در دست اجرا است که عملیات اجرایی آنها نیاز به سرعت بیشتری دارد.

وی بیشترین شتاب صورت گرفته در انجام این پروژه‌ها را مربوط به حوزه مسکن دانست و گفت: بعد از دوران جنگ مردم در زمین های متعددی ساکن شده‌اند که در این مدت مسائل و گره‌های حقوقی این املاک حل نشده است.

کمبود مسکن در خوزستان چشم گیر است

میرشفیع با تاکید بر اینکه کمبود مسکن در خوزستان چشم‌گیرتر است و مردم این استان در گرفتاری بیشتری قرار دارند، گفت: به‌دلیل فشارهای ناشی از تورم؛ قرار شد کار ویژه‌ای در خوزستان انجام شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه وزیر در امور خوزستان تصریح‌کرد: به‌همین منظور در قالب طرح اقدام ملی مسکن، برای استان خوزستان ۲۶ هزار واحد سهمیه تعیین شد که تاکنون برای ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد زمین مورد نیاز اختصاص یافته است.

به گفته وی در ادامه برای ۶ هزار واحد دیگر نیز قراردادهای ساخت مسکن منعقد شده است.

میرشفیع یکی از معضلات استان خوزستان به منظور اجرای پروژه‌های اقدام ملی را زمین و امکلات کافی دانست و گفت: دلیل این شرایط تصرف‌های صورت گرفته در شهرهای مختلف بخصوص مناطق نفتی است که بخشی از این زمین‌ها مربوط به اوقاف، نفت، دستگاه‌های اجرایی دیگر و یا وزارت راه و شهرسازی است که بخاطر موانع حقوقی، این املاک فاقد سند هستند.

وی اضافه‌کرد: در نهایت طی برنامه فشرده حقوقی که شروع شده، کار واگذاری این زمین‌ها که مردم پیش از این در آنها سکونت داشته‌اند؛ آغاز شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه وزیر در امور خوزستان همچنین میزان بافت فرسوده در استان خوزستان را ۱۳ هزار هکتار عنوان‌کرد و گفت: به‌دلیل سکونت جمعیت زیادی از مردم این استان در این مناطق، کار ساماندهی آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

میر شفیع یادآورشد: در همین راستا با حمایت وزیر راه و شهرسازی قرار است میزان تسهیلات توسعه مسکن در استان خوزستان افزایش یابد که جزییات آن در آینده بیان خواهد شد.

توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی خوزستان 

وی همچنین یکی از حوزه‌های پر کار وزارت راه و شهرسازی در استان خوزستان را اجرای پروژه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی عنوان‌کرد و افزود: یکی از مهمترین پروژه‌های این وزارتخانه دسترسی خوزستان به استان اصفهان با ایجاد آزادراه اهواز- ایذه-لردگان است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه وزیر در امور خوزستان با تاکید بر اینکه این پروژه هم‌اکنون در حال اجرا است، گفت: قطعات مختلف اجرایی این مسیر فعال هستند و قرار است به‌عنوان یکی از پروژه‌های جهش تولید  این وزارتخانه به‌ بهره‌برداری برسد.

وی یادآورشد: همچنین برای تکمیل آن در قطعه مربوط به ایذه- لردگان یک سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده است که به‌زودی این بخش از پروژه نیز فعال خواهد شد.

میرشفیع به اجرای جاده اهواز- رامهرمز- بهبهان- شیراز اشاره‌کرد و افزود: عمده قطعات این پروژه به‌صورت بزرگ راهی از سمت استان فارس انجام شده و ادامه این مسیر در استان خوزستان به صورت بزرگراهی خواهد بود.

وی یادآروشد: همچنین پروژه اهواز تا مرز چذابه به صورت پروژه بزرگ راهی در حال تکمیل است که می‌تواند در توسعه حمل و نقل مسافر و فعالیت‌های تجاری تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی از پروژه بزرگراهی خرمشهر- اهواز به‌عنوان یک اقدام جدی این وزارتخانه برای پشتیبانی از بندر خرمشهر و مرز شلمچه یاد کرد و گفت: این پروژه که بخشی از عملیات اجرایی آن آغاز شده با کمک منطقه آزاد اروند اجرا می شود.

میرشفیع در حوزه فعالیت های ریلی این وزارتخانه در استان خوزستان به افتتاح پروژه ۲ خطه کردن شبکه ریلی بندر امام به سمت اهواز اشاره‌کرد و گفت: کار تکمیلی این پروژه هم‌اکنون با جدیت در حال انجام است تا به مردم این استان خدمت رسانی بهتری در بخش راه آهن صورت بگیرد.

وی یادآورشد: ۲ خطه کردن پروژه ریلی اهواز به اندیمشک نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود طی چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

طوط راه آهن جنوب ۶۹۹ کیلومتر طول دارد که ۲۶۴ کیلومتر خطوط فرعی، مانوری، صنعتی و تجاری دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.