×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
نیمه اول سال ۹۹ گران‌ترین نیمسال سه دهه اخیر شد/ نمودار

بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت مصرف‌کننده خانوارهای شهری کشور در شهریور امسال به ۲۴۳.۱ واحد رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ رشد ۲۱.۹درصدی نشان می‌دهد.

بر این اساس، در ۶ ماه نخست امسال شاخص تورم کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور ۲۱.۹ درصد افزایش پیدا کرده که این میزان، بالاترین رقم در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

رشد ۲۱.۹ درصدی شاخص تورم کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور به این معنا است که  خانوارهای شهرنشین کشور به طور میانگین ۲۱.۹ درصد بیشتر از انتهای سال ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

پیش از این رکورد گران‌ترین نیمسال تاریخ ۳ دهه اخیر کشور به سال ۱۳۹۷ مربوط بود که شاخص تورم کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور ۲۰.۷ درصد بالا رفته بود.

رتبه سوم گران‌ترین نیمسال ۳ دهه اخیر هم مربوط به دولت مرحوم رفسنجانی در سال ۱۳۷۰ است که در ۶ ماه نخست آن سال، شاخص تورم کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

با اینکه مسئولان، علت رشد شدید تورم در سه سال اخیر را تحریم‌های آمریکا عنوان می‌کنند، در دور قبلی تحریم‌ها که از سال ۱۳۹۰ علیه کشورمان اعمال شد، شاخص تورم در نیمه اول سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ زیر ۱۴ درصد بود.

منبع: مشرق

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.