×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر
ایستادگی سربازان جنگ اقتصادی در برابر تحریم عامل پیشرفت کشور است

غلامرضا شریعتی چهارشنبه در آیین رونمایی از کتاب ملی جهش تولید بیان کرد: در فضای رقابتی و در عین حال حمایتی باید برای افزایش تولید تلاش کنیم. با وجود هشت سال جنگ تحمیلی، تحریم و جنگ اقتصادی چهل ساله اما شاهد رونق تولید و شاخص های اقتصادی در کشور هستیم.

وی افزود:درحال حاضر صادرات غیرنفتی ایران بیش از ۵۰ میلیارد دلار است. گام های مستمری از سوی دولت های مختلف در جهت استقلال اقتصادی کشور برداشته شده است.

استاندار خوزستان  ادامه داد: باوجود تحریم به همت دولت های مختلف، بخش خصوصی، صنعتگران، کشاورزان و سایر اقشار با سیاست گذاری نظام و فراهم شدن زمینه به این مقدار از صادرات غیرنفتی دست یافتیم.

شریعتی با اشاره به تنوع ارز آوری برای کشور بیان کرد: فعالان بخش خدمات فنی مهندسی، تولیدی، صنعتی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و معادن همه در این بخش حرکت کرده اند.

وی افزود: میزان تولید محصولات پتروشیمی پس از جنگ تحمیلی کمتر از یک میلیون تن بود اما درحال حاضر بیش از ۵۰ میلیون تن است و تا یکسال آینده به بیش از ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

استاندار خوزستان اظهار داشت: دشمنان با مشاهده این موفقیت ها تصمیم به اعمال محدودیت های بیشتر می گیرند.

وی افزود: واردات محصول از کشورهای دیگر در همین مدت از کالاهای مصرفی به ابزارآلات سرمایه ای تغییر یافته که نشان از تلاش در جهت جهش تولید است.

شریعتی یادآور شد: مشکلات، ایراد و نواقصی وجود دارد که قابل کتمان نیست و باید برای رفع آنها تلاش کنیم اما در عین حال باید اقدامات انجام شده نیز بیان شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ کشور عراق از میدان های مشترک ۱۸۰ هزار بشکه نفت از میدان های مشترک غرب کارون برداشت می کرد و سهم ما ۸۰ هزار بشکه بود اما درحال حاضر ایران ۴۳۰ هزار بشکه نفت برداشت می کند و سهم عراق ۳۸۰هزار بشکه نفت است درحالیکه کشور عراق با مشکل تحریم های اقتصادی مواجه نبوده است.

شریعتی بیان کرد: این تفکر که تمام کالاهای مورد نیاز باید در کشور تولید شود منسوخ است و هرکشور بنابر استعداد، زیرساخت و ظرفیت باید اقتصاد خود را بنا کند اما در مسائل استراتژیک باید استقلال نسبی ایجاد شود.

وی افزود: سیاست های کلی نظام تحت هدایت رهبری تدوین شده است، حتی تلاش ۲ ساله برای ایجاد برجام نیز در راستای همین سیاست هاست. پس از برجام در خوزستان پالایشگاه گاز بیدبلند۲ به سرانجام رسید که آماده بهره برداری است، میزان تولید این پالایشگاه سالانه ۱۴ میلیون تن است که برگ زرین افتخارآفرینی بر پیشانی نظام است.

وی بیان کرد: پروژه ساخت پتروشیمی مسجدسلیمان با فاینانس ۸۰۰ میلیون دلاری و فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان نیز در همین مدت به سرانجام رسید.

استاندار خوزستان گفت: فولاد شهیدجهان آرا که سه سال پیش ساخت آن آغاز شده به زودی به بهره برداری می رسد، ساخت این کارخانه نیز در راستای اقتصاد مقاومتی محقق شد.

کتاب ملی جهش تولید نخستین کتاب تخصصی و مرجع در حوزه جهش تولید است. این کتاب توسط ارسلان غمگین، سیده معصومه موسوی و مهدی رضازاده تالیف شده است.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.