×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
روند حل مشکلات عراق تسریع می شود

غلامرضا بلوطی میرزا با اشاره به اهمیت بازار عراق برای خوزستان و سهم بازار عراق در سبد درآمدهای صادراتی و ارزی کشور و خوزستان اظهار کرد: خوزستان به دلیل هم مرزی با عراق اولویت بسیاری برای اقتصاد کشور دارد؛ عراق نیز به خاطر اشتراکات دینی و مذهبی و همچنین بازار میلیونی و موقعیت جغرافیایی اهمیت بسیاری به لحاظ اقتصادی برای خوزستان دارد.

وی افزود: در جلسه ای که با حضور مدیران مرزبانی و گمرک شیب در محل سالن جلسات پایانه مرزی شیب عراق برگزار شد، مسئولان کشور عراق اعلام کردند که ایران یک سری مشکلات را در واردات به آن کشور ایجاد کرده و باسکول ها و هزینه های دریافتی از جمله آنها بود.

ناظر گمرکات خوزستان تصریح کرد: عدم همخوانی وزن و نوع کالا با فهرست کل بار (مانیفیست) ارائه شده نیز به عنوان یکی از مسائل از سوی طرف عراقی مطرح و قرار شد طرفین ضمن بررسی این موضوع با دقت بیشتر در این زمینه اقدام کنند.

بلوطی میرزا با بیان اینکه مسئولان گمرک شیب عراق برای حل مشکلات صادرکنندگان خوزستانی و رفع ممنوعیت ها و موانع گمرکی آنها قول مساعد دادند، تصریح کرد: اخیرا دولت عراق واردات برخی کالاها را از مرزهای خوزستان ممنوع کرد ولی صادرکنندگان از طریق مرز مهران و اقلیم سلیمانیه کردستان عراق به راحتی کالاهای خود را صادر می کنند و این دوگانگی موجود در قوانین صحیح نیست.

وی ادامه داد: در این جلسه پیشنهاد دادیم که وقتی ورود کالایی ممنوع می شود، از قبل به گمرک ایران اعلام شود نه اینکه به صورت خلق الساعه جلوی این کار گرفته شود و صادرکنندگان برای صادرات به مرز مراجعه و یکباره متوجه این موضوع شوند.

ناظر گمرکات خوزستان یادآور شد: همچنین پیشنهاد شد تا تفاهمنامه ای در سطح عالی رؤسای دو کشور در خصوص تعرفه های ترجیحی و سایر امور گمرکی به امضای طرفین برسد؛

همچنین اگر کالایی با صدور قبض انبار به مرز هر کدام از کشورها وارد باشد، ولو اینکه ممنوعیتی برای آن اعمال شده ظرف حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ روز از آن مرز ترخیص شوند.

بلوطی میرزا با اشاره به درخواست عراق برای محدودیت در بار زدن کامیون ها بیان کرد: به آنها اعلام کردیم که محدودیت های لازم از سوی گمرک عراق برای کامیون های این کشور درنظر گرفته شود و مسئولان این کشور تُناژ (وزن) مشخصی تعیین کنند چون برخی از تاجران برای کاهش هزینه حمل و نقل بار زیاد می زنند.

وی عنوان کرد: حل اختلاف تعرفه های گمرک جمهوری عراق که در شمال و جنوب این کشور متفاوت است، نیز یکی دیگر از مسائل مطرح شده در جلسه بود.

ناظر گمرکات خوزستان ارتقای امنیت در مرزها و همخوانی ساعت ورود و خروج کارکنان گمرک عراقی و ایرانی را نیز از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه دانست و گفت: چون این عدم همخوانی منجر به اختلاف ساعت ورود و خروج کامیون ها می شد، خواستار رفع این مشکل شدیم.

بلوطی میرزا با اشاره به تبادل اطلاعات بین دو گمرک و مرزبانی و همچنین پشتیبانی فنی از باسکول های مرز چذابه مربوط به کشور عراق یادآور شد: برگزاری این جلسات مشترک با طرف عراقی منجر به تسهیل روند صادرات در مرزها می شود؛ همچنین برگزاری مستمر این نشست ها به صورت منظم از سوی استانداری خوزستان، فرمانداری دشت آزادگان، گمرک و اتاق بازرگانی اهواز پیگیری شود.

بنا به این گزارش، نورالله حسن زاده معاون اقتصادی استانداری خوزستان، ارسلان شهنی مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان، شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز و سیلاوی فرماندار دشت آزادگان در این جلسه حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.