×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۱۵هزار اصله درخت کنوکارپوس در اهواز هرس می‌شوند

علیرضا عالیپور با بیان اینکه این کار در بازه زمانی ۱۵ مرداد تا ۱۵ مهر در حال انجام است ،اضافه کرد: درختان کنوکارپوس در اهواز به سه شکل پرچین، درختچه با اشکال هندسی و به صورت درختی کاشته شده اند که ۲ شکل نخست به دلیل عدم گل دهی نیاز به هرس ندارند.

وی افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی دانشگاه شهید چمران به مدیریت بحران استان خوزستان هرس سرشاخه گلدار درخت کنوکارپوس برای جلوگیری از ایجاد تنگی نفس کافی است، زیرا در این حالت درخت تا یکسال آینده نیز به گل دهی نمی‌رسد.

عالیپور گفت: با این وجود شهرداری اهواز برای عدم ایجاد شائبه ارتباط میان درخت کنوکارپوس و تنگی نفس شهروندان در نخستین باران پاییزی با حساسیت بیشتری این درختان را هرس می کند.

وی با بیان اینکه شهرداری با دلایل متقن حاضر به اثبات نبود این ارتباط است افزود: در هر صورت شهرداری اهواز هر سال با توجه به همزمانی بارش نخستین باران پاییزی و شیوع بیماری آنفولانزا برای عدم اتهام زنی به نقش این درخت در بروز مشکلات تنفسی شهروندان در زمان بارش نخستین باران پاییزی هرس سنگینی را در دستور کار قرار می دهد و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این کار را با اهتمام بیشتری انجام خواهد داد.

عالیپور اظهار داشت: هیچگونه اثبات علمی و دقیقی برای حساسیت زا بودن درخت کنوکارپوس وجود ندارد، کتابی با عنوان “درختان سمی و آلرژی زای جهان” تدوین شده اما در این کتاب نیز نامی از درخت کنوکارپوس برده نشده است.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مساله تنگی‌نفس شهروندان در زمان بارش نخستین باران پاییزی عامل گرده درختان و قارچ ها را بررسی کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در این تحقیقات نیز قارچ ها بیشترین تاثیر را در ایجاد تنگی نفس داشتند. در بررسی گرده درختان نیز مشخص شد که چمن و به مقدار کمی گرده درخت اکالیپتوس در این خصوص ایفای نقش می‌کنند.

وی افرود: گرده درخت کنوکارپوس مطابق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز در رده سوم است اما جای تعجب دارد که با وجود نتایج این تحقیقات همچنان برخی اصرار به نقش درخت کنوکارپوس در تنگی نفس شهروندان دارند.

عالیپور گفت: در اهواز ۲ خیابان ایدون و خرداد در منطقه کیانپارس دارای تونل های سبز ایجاد شده توسط درخت کنوکارپوس هستند که به دستور شورای بهداشت تنها درختان ای خیابان ها برای حفظ سایه تشکیل شده سرشاخه زنی می شوند اما در سایر نقاط به دلایل گفته شده هرس سنگین خواهند شد.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.