×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
رییس مجلس شورای اسلامی: دغدغه‌های اصلی مردم خوزستان اشتغال و مشکل آب است

محمدباقر قالیباف شامگاه جمعه در پایان سفر چهار روزه خود به استان خوزستان با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: خوشحال هستم که اولین نظارت میدانی در استان خوزستان انجام شد که طی دوران دفاع مقدس تا امروز همیشه در حوزه دفاع و تولید ملی پیشتاز بوده است.
وی  گفت: هرکجا که با مردم و مدیران محلی صحبت شد مشکلات اشتغال جوانان و نیز مشکل اب شرب و کشاورزی  بارها مورد تکرار قرار گرفتند.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: در شهرهای بزرگ استان ، مشکل آب‌های سطحی از شرایط بحرانی‌تری برخوردار هستند.
قالیباف خاطرنشان‌کرد: آسیب‌های اجتماعی، بافت فرسوده، مسکن و معیشت نیز از دیگر مشکلات موجود در استان خوزستان محسوب می‌شوند که امروز در جلسه جمع‌بندی سفر برای رسیدگی به آنها نیز تصمیم گیری‍‌هایی صورت گرفت.
وی با تاکید بر اینکه در انجام فرآیندهای نظارتی، پروژه‌ها نباید به عنوان پروژه های بزرگ و کوچک مورد تقسیم‌بندی قرار گیرند، گفت: ممکن است پروژه آبرسانی به یک روستا برای اهالی آن مهمترین و حیاتی ترین موضوع باشد و اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی خوزستان نیز یکی از مشکلاتی است که باید به همان اندازه مورد توجه قرار بگیرد.
رییس مجلس شورای اسلامی بیان‌داشت: در این سفر با نمایندگان قوه مجریه در تهران و استان نیز توافقاتی صورت گرفت که بنا به اولویت‌هایی که بعضی از موضوعات بیش از اندازه مردم را آزار و اذیت می‌کنند، بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
قالیباف با تاکید بر اینکه کار آبرسانی به هزاران روستای استان خوزستان در حال انجام است، گفت: اما با این وجود تعداد ۷۰۰ روستای خوزستان در تنش آبی به‌سر می‌برند که قرار شد تا پایان دولت(تابستان سال آینده) مشکلات آنها رفع شوند.
وی در خصوص رفع مشکل اشتغال در استان، اظهارداشت: همچنین بنا شد با یک اولویت جدی علاوه بر برنامه‌ریزی‌هایی که از پیش صورت گرفته، تعداد ۴۰ هزار فرصت شغلی جدید در دستور کار قرار بگیرد که جزئیات آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
قالیباف با تاکید بر اینکه از این تعداد فرصت اشتغال جدید، باید ۱۰ هزار شغل به زنان سرپرست خانوار اختصاص یابد، گفت: در بررسی‌هایی که انجام شد یکی از موضوعات جدی استان، توجه به بحث زنان و بخصوص سرپرستان خانوار است که موارد معیشتی فشار مضاعفی به آنها وارد کرده است.
وی به اولویت بعدی مجلس به ایجاد مراکز نوآوری و ضرورت راه‌اندازی این مراکز در استان خوزستان در راستای توجه به اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: طی هماهنگی که با دانشگاه آزاد و شرکت‌های بزرگی که در تهران صورت گرفت، تعداد چهار مرکز نوآوری به زودی در استان خوزستان ایجاد خواهد شد تا شاهد یک تحول جدی در این زمینه باشیم.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: این روزها با جوانان زیادی روبه‌رو بودیم که تحصیل کرده و مسلط به موضوعات فنی هستند اما به دلیل نبود تجهیزات و سرمایه لازم نتوانسته‌اند در زمینه اقتصاد دیجیتال فعالیت کنند.
نظارت، اولویت اول مجلس یازدهم است
 وی ظرفیت موجود در استان خوزستان را با وجود همه سختی‌ها و آسیب‌هایی که در دوران جنگ دیده با اهمیت عنوان‌کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در مجلس شورای اسلامی، اولویت اول نظارت و بعد از آن قانون‌گذاری قرار گرفته، معتقد هستیم که این نظارت باید به صورت پیشینی و در حال اجرا اعمال شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به فرآیند تفریغ بودجه و گزارش‌هایی که بعد از اتمام هر سال در این خصوص ارائه می‌شود، اشاره کرد و گفت: در حالی این اقدام به عنوان یک وظیفه نظارتی صورت می‌گیرد که هزینه‌های مربوطه انجام شده و در زمان تفریغ بودجه، بررسی‌ها بر این اساس انجام می‌شود که آیا اعتبارات در فصول و مواد تعیین شده صورت گرفته است یا خیر؛ در حالی که باید این نظارت‌ها از ابتدا انجام گردد.
وی با تاکید بر اینکه باید نظارت‌ها در میدان و به شکل کاملا سیستمی و مداوم انجام گیرد، گفت: رویکرد مجلس یازدهم بر اساس شفاف سازی و هوشمندسازی است و در این مسیر، طبیعتا نظارت‌ها باید با یک رفتار سیستمی پیش برود و از همین‌رو به خوزستان آمدیم تا به رفع مشکلات استان کمک شود.
هدف از نظارت‌های میدانی مچ گیری نیست
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه‌کرد: در جلسه امروز که با حضور مسئولان و مقامات اجرایی برگزار گردید؛ بیان شد که هدف از نظارت‌های میدانی به‌هیچ وجه مچ گیری نیست و صراحتا از مدیران قوی و امین خواسته شد با شجاعتی که دارند به تصمیم‌گیری بپردازند و با حمایت‌هایی که از آنها توسط مجلس صورت می‌گیرد، می‌توانند با انگیزه بهتری کار کنند.
قالیباف تصریح‌کرد: اما در صورتی که خارج از مسیر قانونی تخلف و یا کم کاری صورت گرفته باشد، بر اساس قانون پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری شود که این موضوع یک سیاست جدی در مجلس یازدهم است.
ضرورت نظارت بر انجام واگذاری‌ها به بخش خصوصی
قالیباف با اشاره به اینکه شرکت نیشکر هفت تپه به عنوان یک موضوع جدی در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد، گفت: در این رابطه ، رسیدگی‌های لازم از سوی این قوه در حال انجام است.
وی تصریح‌کرد: همچنین پیگیری این موضوع از سوی مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ در جریان است و همزمان نیز قوه مجریه در این رابطه پیگیری‌هایی را در دستور کار دارد؛ اما دستگاه قضائی است که در این رابطه تعیین تکلیف می‌کند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: در موضوع خصوصی سازی و در واقع اصل ۴۴ قانون اساسی‌، مجلس شورای اسلامی باید فعال‌تر از گذشته ورود کند تا در مسیرهای فرآیندی واگذاری به بخش خصوصی، مفسده‌ای ایجاد نشود.
قالیباف یادآور شد: در استان خوزستان نیز پروژه‌هایی وجود دارد که در آستانه واگذاری هستند اما بخشی از آنها در قالب بورس و بخشی دیگری بر اساس قانون(خارج از بورس) واگذار خواهند شد و بر همین اساس باید این واگذاری‌ها با نظارت‌هایی که از سوی مجلس اعمال می شود، انجام گردد.
تخلف نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار می‌گیرد
قالیباف همچنین در پاسخ به این سوال که رویکرد مجلس یازدهم در برخورد با نمایندگانی که در غزل و نصب مدیران دخالت می‌کنند چه خواهد بود، گفت: نمایندگان مجلس به عنوان قانون‌گذار باید قانونا، شرعا و اخلاقا اولین افرادی باشند که در برابر قانون تمکین داشته باشند و این توضیح ضروری است که دخالت نمایندگان در امورات اجرایی خلاف است.
وی تصریح‌کرد: مقام معظم رهبری در ارتباط ویدئو کنفرانسی که در اوایل تشکیل مجلس یازدهم داشته‌اند، نظارت بر خود نمایندگان مجلس را مورد تاکید قرار داده‌اند و به همین منظور یک هیئت هفت نفره تشکیل شده تا در این رابطه نظارت‌های لازم را اعمال کند.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس آمادگی دارد تا هرگونه گزارش مربوط به تخلفات احتمالی را دریافت و مورد بررسی قرار دهد.
رییس مجلس شورای اسلامی صبح روز سه‌شنبه از طریق فرودگاه جمی آبادان، در سفری چهار روزه و برای بررسی مسایل و مشکلات خوزستان ، وارد این استان شد.این نخستین سفر استانی قالیباف پس از انتخاب وی به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی است.
منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.