×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تاکید قالیباف بر نظارت میدانی و شنیدن بی واسطه مشکلات مردم

در ادامه نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی بر حوزه‌های انتخابیه استان خوزستان محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه طی نشستی به بررسی مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی مردم آبادان، خرمشهر، هندیجان و ماهشهر پرداخت و همچنین از طریق ویدئوکنفرانس با فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این استان گفت‌وگو کرد و در جریان مطالبات و مسائل آنان قرار گرفت.
رئیس قوه مقننه ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و امام سجاد (ع) از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم خوزستان در راستای برگزاری مراسم‌های مذهبی تقدیر کرد و گفت: این اقدام مردم به دنیا نشان داد که محبان اهل بیت (ع) در پاسداشت فرهنگ عاشورا ثابت قدم هستند؛ همچنین ملت ایران نشان دادند هر وقت اراده کنند، می‌توانند حضور وظیفه‌شناسانه برای انجام کارهای مهم داشته باشند.
مردم خوزستان با هر سلیقه و گرایش قومی پای انقلاب و حفظ وطن ایستادند 
قالیباف با اشاره به اینکه نظارت میدانی مجلس یازدهم یکی از مهمترین اهداف این دوره مجلس محسوب می‌شود، اظهار کرد: رهبر انقلاب از مجلس یازدهم به عنوان مجلس امید و انتظار یاد کردند بنابراین در اولین نظارت میدانی به خوزستان سفر کردیم زیرا احساس می‌شد که مردم این خطه با هر نوع سلیقه و گرایش قومی پای انقلاب اسلامی و حفظ وطن ایستادند و مجاهدت کردند.
وی با بیان اینکه‌ نظارت میدانی مجلس یازدهم را از استان خوزستان شروع کردیم تا دینمان را به مردم این سرزمین ادا کنیم، افزود: در سفرهای متعدد به خوزستان احساس کردم مردم این منطقه حس محرومیت و تبعیض دارند که البته درست است زیرا امکانات قابل توجه و فرصت‌های زیادی پیش روی آنها وجود دارد.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: عرصه کشاورزی، تجارت، صنعت، معدن و حدود ۵ میلیون جمعیت فرصت‌های بزرگی برای راهگشایی از مشکلات استان فراهم می‌آورد اما با چالش‌هایی هم روبه‌رو هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، هندیجان و ماهشهر معیشت، اشتغال، تأمین آب شرب، مشکل فاضلاب و فرسودگی شهر را از جمله مشکلات و دغدغه‌های خود می‌دانند، اظهار کرد: امیدوارم با رویکرد نظارتی مجلس یازدهم و حضور میدانی شاهد حل مشکلات باشیم زیرا قصدمان از این سفرها مچ‌گیری نیست بلکه پیگیری برای برطرف کردن امور، پاسخگویی مسئولان و در صورت نیاز قانون‌گذاری است.
وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس خود را نماینده مردم خوزستان می‌دانند، افزود: بر این اساس باید تلاش کنیم تا تصمیماتمان سبب حل مشکلات جامعه شود.
قالیباف شنیدن مشکلات جامعه از زبان مردم را دارای اهمیت دو چندان دانست و افزود: در دیدار با مردم خرمشهر، خانمی کاملا شفاف عنوان کرد که امکانات و بودجه وجود دارد اما در نوع هزینه کردها مشکلاتی مشاهده می‌شود لذا نظارت جدی باید انجام شود، البته کارهای قابل توجهی انجام شده اما بخش عمده‌ای از کارها باقی مانده که باید اجرایی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی شنیدن مشکلات مردم بدون واسطه را یکی از آثار نظارت میدانی مجلس دانست و ادامه داد: کارآمدسازی، مردمی سازی و شفاف سازی از رویکردهای قوه مقننه است که با نظارت میدانی و کمک مردم و نمایندگان محقق می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: جوانان برای برطرف کردن امور مردم باید در صحنه کار باشند و خود را شریک مسئولان بدانند؛ در واقع مردمی سازی اقتصاد به معنای استفاده جامعه از تمام ظرفیت‌ها و بالعکس است.
 تمرکزگرایی و تصمیم‌گیری از بالا به پایین ریشه بروز بسیاری از مشکلات
قالیباف با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی صیادان و فعالان تجاری خرمشهر و آبادان، گفت: گاهی اوقات تصمیمات اتخاذ شده در تهران سبب ایجاد مشکلات دیگری در استان‌ها می‌شود.
رئیس قوه مقننه ریشه بروز بسیاری از مشکلات را تمرکزگرایی و تصمیم‌گیری از بالا به پایین دانست و افزود: این مهم در حالی است که برای تصمیم‌گیری درست ابتدا باید حرف مردم را بشنویم سپس با متخصصان مشورت کنیم و همچنین ظرفیت‌ها و جغرافیای بومی هر منطقه را بشناسیم و بعد تصمیم‌گیری کنیم.
وی با بیان اینکه فرصت‌های متعددی برای توسعه کشاورزی، ارتقاء سطح محیط زیست، صنعت فولاد و تجارت در منطقه شادگان وجود دارد اما مردم این حوزه با سختی و مشقت زندگی می‌کنند، تصریح کرد: زیبنده نیست پس از گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ شاهد برطرف نشدن برخی از مشکلات در مناطق مختلف استان خوزستان به خصوص خرمشهر باشیم.
رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در سال آینده، تصریح کرد: بدون شک تلاش خواهیم کرد احکام برنامه یاد شده با توجه به نیازهای استانی مانند نیازهای استان خوستان تنظیم و تدوین شود تا از همه ظرفیت‌های استان‌ها به درستی بهره‌گیری صورت گیرد.
گفت‌وگوی صریح و شفاف فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با رئیس مجلس
بر اساس این گزارش محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه از طریق ویدئوکنفرانس با تعدادی از فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آبادان، خرمشهر، هندیجان و ماهشهر دیدار و گفت‌وگو کرد.
در ابتدای این دیدار ویدئوکنفرانسی یکی از فعالان اجتماعی شادگان از ضعف خدمات پزشکی و دندانپزشکی در این شهرستان گلایه کرد و گفت: عده‌ای از جوانان شادگان به سختی توانستند در یکی از زیرشاخه‌های رشته پزشکی در دانشگاه قبول شوند و برای فعالیت تعهد دادند اما وزارت بهداشت از جذب آنها سر باز زد، از این رو درخواست می‌شود تا شرایط صدور مجوز برای ادامه تحصیلات تکمیلی این دانشجویان فراهم شود.
همچنین عبادی، یکی از فعالان اجتماعی هندیجان شناسایی رفع موانع تولید در منطقه مذکور را یکی از دغدغه‌های مردم منطقه عنوان کرد و افزود: متأسفانه به دلیل نبود مجموعه‌های فرآوری در هندیجان شاهد خام‌فروشی تولیدات این شهرستان هستیم؛ این در حالی است که ظرفیت‌های زیادی در حوزه معادن، انرژی و کشاورزی برای ایجاد ارزش افزوده وجود دارد.
وی در ادامه صحبت‌هایش خواستار رفع مشکلات فعالان صنعت میگو و فعال‌سازی مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های صنایع پتروشیمی در هندیجان شد.
همچنین یکی از نمایندگان صنف صیادان از هندیجان تأمین سوخت قایق صیادان را از مشکلات جدی مردم هندیجان دانست و اظهار کرد: متأسفانه علیرغم سختی شغل صیادی و فعالیت بیش از ۸ هزار صیاد در هندیجان این شغل جزو مشاغل سخت نمی‌شود، از این رو خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم.
در ادامه ارتباط ویدئوکنفرانسی رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از فعالان فرهنگی از بندر ماهشهر هجمه فرقه‌های ضاله به جوانان ماهشهری، بیکاری، آمار پایین ازدواج، عدم حمایت کافی منطقه ویژه اقتصادی از جوانان بومی، پایین بودن سرانه ورزشی و نبود سالن‌های ورزشی و عدم شفافیت در تقسیم بودجه فرهنگی شهرستان را از جمله مشکلات منطقه بندر ماهشهر عنوان کرد.
بر اساس این گزارش، یکی از فعالان فرهنگی شهر چمران نیز خواستار احیای اراضی کشاورزی این منطقه بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب و همچنین احداث درمانگاه شبانه‌روزی و رفع معضل اسناد اراضی مسکونی شهر چمران شد.
همچنین یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) نیز وجود آمار بالای سکونتگاه‌های غیررسمی را از مشکلات این منطقه دانست و تصریح کرد: امروزه نداشتن فاضلاب شهری سبب ایجاد مشکلات برای مناطق مختلف این بندر شده و رفع این موضوع نیازمند همکاری جدی پتروشیمی‌ها است.
همچنین این عضو شورای شهر بندر امام خمینی(ره) خواستار ارتقاء این منطقه به شهرستان شد تا بزرگترین بندر تجاری غرب آسیا بتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد.
منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.